CMP: AIE: رواية قصة عشق الفصل الثالث3بقلم سحر فرج
أخر الاخبار

رواية قصة عشق الفصل الثالث3بقلم سحر فرج


 

روايه قصق عشق

الفصل الثالث

بقلم سحر فرج


فهد وعدى كانوا لسه سهرانين على كافيه مع اصدقاء عدى ولما الوقت اتاخر طلب عدى من فهد انهم يقوموا بقى و يرجعوا على القصر علشان ما حدش يقلق عليهم ووعده انهم يبقوا يسهروا هنا تانى بعد كده على طول . 


وفعلا قاموا وركبوا عربيه عدى ووصلوا لحد باب القصر ودخلوا بشويش وكان مفيش حد اصلا صاحى والجو هس هس فاطلعوا على اوضه عدى ودخلوا وغيروا لبسهم وناموا فى سابع نومه .


وفى فيلا سليم الجبلاوى بالقاهرة وبالتحديد فى اوضه مكتبه اللى كان قاعد فيها على اللاب وبيخلص بعض الملفات المهمه اللى هايحتاج لها بكرة ضرورى فى الاجتماع اللى هايعمله لمديرى المشروع الجديد قبل سفره على القريه .

وفضل على الحال ده حوالى ساعتين لحد ما بدا يتعب من كتر الشغل وقفل اللاب وقام وراح على المطبخ وفتح التلاجه وصب عصير برتقال فى كوبايه وشربه وطلع على اوضته علشان يستريح من ارهاق يوم طويل فى الشغل ورمى نفسه على السرير وراح فى النوووم على طول .

وبدأ يحلم وكأنه فى مكان جميل عبارة عن جنينه كبيرة وواسعه وكلها اشجار وورد ونخل كتير وكان معاه باباه ومامته وكانوا بيجروا ويلعبوا معاه وكان معاهم اخته الصغيرة نور وكانت جميله وعيونها ملونه لمامتها وكان سليم بيحبها اوى اوى وفضلوا يلعبوا كتير مع بعض وهو يلعب مع اخته لحد ما مفاجأه الشجر والزرع كله اختفى والظلام جه وكأن الليل جه فجاه وباباه ومامته كانوا بيرجعوا بضهرهم لورا وبيشاوروا ليه على اخته نور اللى كانت بتقرب منهم وعاوزة تروح معاهم وهما بعدوها عنهم لحد ما بقى باباه ومامته زى الضباب واختفوا فاجرى فى الفراغ يدور عليهم كتير ويقول متسبونيش متسبونيش مامااااا بابااااااا خليكم معايا ارجوكم مامااااا وللاسف ملقاش حد فيهم فارجع علشان يشوف اخته وافتكر نظرة مامته ليه بس للاسف اخته كمان مكنتش موجوده وصحى وفضل ينده عليها باعلى صوته ويقول .. نووووور نووور يا نووور وفجاه قام مفزوع من نومه وقلبه كانت دقاته سريعه وكان جبينه عرقان كأنه كان بيجرى فى الحقيقه 

وده الحلم اللى دايما بيتكرر للاسف مع سليم من ساعه وفاه اهله كلهم فى الحادثه وحس انه وحيد حتى فى وجود جده وجدته اللى مقدروش برضه يعوضوه حضن الام والاب وفقد الاخت الوحيده رغم حبهم الكبير ليه .


فافتح عيونه وشاف النهار كان طلع فاحط ايده على وشه وخد نفس كبير ومد ايده ومسك موبيله علشان يشوف الساعه كام وكانت قربت على سبعه ونصف فقام من على السرير ودخل على الحمام علشان ياخد شور ويروح على الشركه . 


اما فى القصر ... الكل كان صحى من نومه ونزلوا على تحت علشان الفطار .


الحاجه انعام كانت قاعده فى المطبخ بتشرف على تجهيز الفطار بنفسها .. وكان معاها فاتن واحلام وسماح كمان مرات حسين ابنها اللى صحيت هى كمان من بدرى علشان تساعدهم فى تجهيز الاكل .


الحاج صفوان كان نازل على السلم من فوق بعد ما اتوضأ وصلى ركعتين فقرر ينزل ويفطر معاهم .

وحس ان وجود عياله واحفاده كلهم حواليه حسن من صحته وفرح قلبه .


الحاج صفوان لعياله اللى كانوا قاعدين مع بعص هما التلاته بيتكلموا قال .... صباح الخير يا ولاد .


قاموا وقفوا كلهم وحسين قرب منه ومسك ايده وباسها وقال .. صباح الخير يا حاج . 

وبرضه عصام وصلاح وطوا على ايد ابوهم بكل حنيه وباسوها وردوا عليه السلام .


حسين بحب ... تعبت نفسك ليه يا حاج .. كنت خليك يا ابوى فى اوضتك ما تتعبش نفسك واحنا هانطلع لحد عندك . 


الحاج صفوان ... ليه يا حسين يا ولدى حد قالك انى مريض ولا عجزت .. انا زى الفل اهو ورجعت عشرين سنه لورا من ساعه ما جيت انت ومراتك وعيالك يا ولدى وروحى ردت فيا وبقيت زى الحصان .


حسين بحب وحنيه .. ربنا يديك الصحه يا ابوى ويخليك لينا انت والحاجه .


الحاج صفوان .. ويخليكم يا ولدى لينا انتم وعيالكم ويباركلنا فيكم . ونفرح بالشباب بقى ويملوا لينا البيت عيال .


صلاح ... ايوا بقى يا حاج .. نفسى نفرح بحد فيهم بقى ونشوف عوضهم .


عصام بهزار ..  انت تؤمر واحنا ننفذ يا حاج شوف انت عاوز تجوز مين لمين واحنا موافقين حتى لو هاتجوزنا احنا كمان معاهم وتبقى الفرحه فرحتين .

فى داخله الحاجه انعام ومعاها الحريم كلهم اللى كانوا شايلين أطباق وهايوادوها على السفره .

ووقفوا اول لما سمعوا كلام عصام وموضوع الجواز .


احلام مرات عصام قالت  ... نعم نعم يا عصام بيه .. مين يجوز مين ؟


الحاج صفوان بضحك .. اشرب بقى يا عصام يا ولدى اهى احلام سمعتك واستلقى وعدك بقى منها .


احلام بحزن .. ايه ده هو بيتكلم جد يا عمى الحاج ولا ايه وعاوز يتجوز عليا .


الحاجه انعام .. بس يا بت يا هبله انتى هو يطول دوفر واحده زيك فى ادبك ولا جمالك ؟

يا اختى يروح يجوز ابنه قصى الاول وبعدين يشوف نفسه .


صلاح ... تستاهل يا عصام يا اخوى انت فتحت على نفسك فتوحه بكلامك ده اشرب بقى واستلقى وعدك يا حلو .


فاتن مرات صلاح ... ده على اساس انك مش اخوه ومش هاتعمل زيه وتتجوز كمان وتجيب الواد اللى نفسك فيه طول عمرك علشان انا شيلت الرحم بعد ما جبت ملك على طول وانت كنت عاوز يكون عندك ولد . 


الحاجه انعام ... جرى ايه يا بت منك ليها .. جواز ايه وبتاع ايه .. يروحوا يجوزوا عيالهم ويشوفوا احفادهم .. هما لسه فيهم حيل للجواز والخلفه من جديد  .. وبعدين واد ايه وبت ايه اللى بتقولى عليهم يا فاتن يا بتى .. ربنا يباركلك فى هدى وملك وتفرحى بيهم .


الحاج صفوان ... عجبك كده يا عصام  ... مكنتش كلمه وانا قولتها وكنت عاوز افرح بأحفادى وجوازهم يالا بينا على الفطار اللى زمانه برد ده من كلامك الماسخ ده .. ونادوا على العيال اللى فوق دول خليهم ينزلوا للفطار .


وفى اوضه سلمى وفرح .. كانوا صحيوا وغيروا لبسهم وسرحوا شعرهم كمان وكانوا نازلين على تحت .


سلمى فتحت الباب ولسه فرح هاتحصلها بس رجعت للاوضه تانى علشان تجيب الموبيل اللى كانت هاتنساه على التسريحه .. فقالت لسلمى انها تنزل وهى هاتحصلها على طول .


وفعلا سلمى خرجت من الاوضه وقابلت هدى وملك هما كمان كانوا نازلين على تحت وبعدهم نزل عدى وفهد اللى صحيوا بالعافيه من النوم من كتر السهر اللى سهروه .


اما بقى فارس كان صحى من بدرى وراح يتمشى فى الجنينه ويتمتع بالهواء الصافى وجمال المنظر وساب قصى فى الاوضه بيأخد شور ويلبس علشان يروح على المصنع .


قصى كان فى الاوضه وخلص لبسه وخد موبيله ومفاتيح العربيه وفتح باب اوضته وبظروفها كانت فرح هى كمان فتحت باب الاوضه ونازله على تحت .


قصى بابتسامه جميله قال ... صباح الخير يا فرح .


فرح برخامه بصتله من غير ما ترد عليه بسبب الموقف بتاع الكرسى فاعملت نفسها مش شيفاه ولا سمعته ولفت وشها الناحيه التانيه .


قصى قرب منها ومسكها من دراعها وقال .. انا مش بكلمك ولا ايه مش تردى عليا يا هانم انت .


فرح بوجع .. سيب ايدى يا بتاع انت وانا حرة ارد ولا ما اردش انت مالك يا رخم .


قصى بغضب ضغط اكتر على ايديها وقرب من وشها اوى اوى وقال .. بتاع انت !!!ورخم كمان !!!!  لاااااااا ده انتى عاوزة تتربى من اول وجديد يا بنت عمى وهايكون على ايدى ان شاء الله وسابها ونزل على تحت .


فرح بغضب مسكت دراعها وبتتألم من مسكه ايده اللى وجعتها وقالت .. حيوان وخدت بعضها ونزلت على تحت .


الكل اتجمع على السفرة وقصى طبعا قعد مكانه على الكرسى ومغيرهوش بس كان باين عليه الغضب .. وفرح نزلت شافت الكل قاعد فقالت صباح الخير وراحت قعدت على الكرسى الفاضى اللى جنب جدها . 


الحاجه انعام بخبرة سنين لاحظت وش قصى وفرح اللى باين عليهم وكأنهم خارجين من خناقه كبيرة فقالت .. مالك يا قصى يا ولدى شايل طاجن ستك ليه على الصبح مين مزعلك . 


قصى رد وقال .. مفيش يا جدة مصدع شويه .


الحاجه انعام .. وانتى يا فرح يا بتى حد مزعلك ولا مصدعه زى قصى برضه انتى كمان ؟؟


فرح .. ابدا يا جدتى اصل افتكرت الراجل الرخم القذر اللى قابلته فوق عند الاوضه امبارح وخوفت لا اشوفه تانى وانا نازله لوحدى دلوقتى .


عدى السوسه عرف تلميحاتها فقال  .. للدرجه دى كان شكله وحش وخوفتى منه يا فرح ولا ايه .. هو يخوف للدرجه دى 😜


قصى ساب الاكل وبص لعدى بتوعد وقام وقف قبل ما فرح ترد عليه وقال .. عن اذنكم انا رايح على المصنع .. تحب تيجى معايا يا فارس دلوقتى ولا لما تخلص فطارك الاول .


فارس .. لا لا يا قصى انا خلصت اكل اهو وجى معاك بعد اذنكم طبعا .


فهد .. وانا كمان هابقى اجى مع عدى لما نخلص الفطار ونلف لفه كده على السريع فى البلد . 


وفعلا .. خرج قصى وفارس وراحوا على المصنع اللى هو مسوؤل عنه .. وحصله عدى وفهد بعدها بساعتين وكان فارس فرحان جدا بالتطورات اللى قدر يعملها قصى للمصنع فى فترة قصيرة وهو يا دوبك متخرج من كام سنه .


وصلاح راح هو وعصام على المصنع التانى .

وحسين فضل قاعد مع ابوه وامه يعوض السنين اللى اتحرم منهم فيها ومن لمتهم الحلوة  .


اما بقى فاتن واحلام وسماح راحوا قعدوا فى الجنينه وفضلوا يتكلموا كتير عن السنين اللى بعدوا فيها عن بعض وعن العيال ودراستهم  وجامعتهم كمان .


احلام بحزن .. انا خايفه لا يكون كلام عصام ده بجد وعاوز يتجوز عليا ؟ 


فاتن ... بس يا بت يا عبيطه وبطلى كلام فارغ .. وبعدين ربنا رزقكم بقصى وعدى  وسلمى هايتجوز ليه بقى .. الدور والباقى عليا انا اللى يا دوبك ما جبتش غير بنت واحده وتعبت من بعدها وشيلت الرحم .

وانا عارفه ان صلاح بيحب خلفه الصبيان وانا مقدرتش اجيبله اللى هو نفسه فيه .


سماح ... ربنا كبير يا هبله منك ليها .. وبعدين ده انتى معاكى هدى وملك بنات زى القمر جمال وحلاوة .. ربنا يباركلك فيهم وتشوفيهم اجمل عرايس باذن الله .

وبعدين رجاله عيله صفوان مش بيتجوزا على حريمهم علشان عينهم مليانه .. ولو كانوا عاوزين يتجوزا كانوا اتجوزا من زمان مش دلوقتى .. كبرى دماغك منك ليها وتعالوا نشوف الحاجه انعام فى المطبخ بتعمل ايه .


فاتن ... الحمد لله وربنا يباركلى في بناتى ويفرحنى بيهم .. مع انى مخلفتش غير مرة واحده بس لكن ربنا عوضنى ببنت تانيه ختها فى حضنى وربتها مع بنتى وربنا يعلم انا من يوم ما البنت دى جت القصر وصلاح جبها وادهالى وانا بعتبرها بنتى اللى خلفتها من بطنى وقلبى حبها زى ما يكون بنتى بالضبط .


سماح .. بلاش الكلام ده يا فاتن يا اختى لا حد يسمعه .. ده موضوع قديم ومحدش يعرفه غيرنا احنا .. بدل ما الكلام يتنطور هنا ولا هنا والبنت تعرف انك مش امها او الحاجه انعام تسمعك . 


فاتن دموعها نزلت وقالت .. انا مش عارفه انا ليه قولت كده وعمرى ما اتكلمت مع حد فى الموضوع ده حتى مع نفسى وعمرى ما فرقت بينها وبين بنتى ابدا حتى صلاح نفسه عمره ما حسسنى انه بيفرق بينهم وعلى طول بيعاملهم كانهم فعلا عياله هما الاتنين بالعكس ده ساعات بحس انه بيحبها اكتر من بنته اللى من لحمه ودمه . 


احلام .. امسحى دموعك دى ويالا بينا نروح للحاجه انعام ونشوف هانعمل ايه ونجهز ايه على الغداء قومى يالا بدل ما الحاجه تاخد بالها من دموعك دى وتسألك عنها فزى قومى منك ليها .


وفعلا قامت فاتن ومسحت دموعها وخدوا بعضهم وراحوا على المطبخ .


وبعد كام ساعه الليل ليل والبنات اتجمعوا وقعدوا فى الجنينه هما والشباب كلهم مع بعضهم .

وبداوا يلعبوا بعض الالعاب علشان يسلوا وقتهم وكانوا بيلعبوا لعبه الصراحه بالازازة وقاعدين عبارة عن دايرة كلهم .

وكان واحد منهم يلف الازازة ولما يجى بوزها اودام حد منهم يسأل التانى سؤال .


وفضلوا على الحال ده فترة طويله وكل واحد بقى يسأل التانى عن سؤال عاوز يعرفه عنه .


وجه الدور على ملك ولفت الازازة وجه بوزها  اتجاه فهد فقال لها اسألى .


ملك بكل خجل سألت وقالت ... حبيت حد بجد قبل كده؟


فهد بابتسامه كبيرة والكل ضحك على سؤال ملك الجرىء ده فقال ... حب بجد اللى هو ازاى يعنى .. انا من الناحيه دى ماليش فى كده خالص انا الف واعمل كل اللى انا عاوزة مع اى واحده لكن حب وكلام فارغ من ده تؤ تؤ ماليش فيه . 


ملك قلبها وجعها اوى وحست ان سكينه غرزت فيه 💔 مع انها كانت متوقعه الاجابه دى منه .


عدى ضحك جامد وقال ... من يومك وانت طالع لابن عمك يا فهوووود .

يالا يا فرح لفى الازازة انتى اللى عليكى الدور .

فرح مسكت الازازة ولفتها بس للاسف جت اودام قصى وهو ده اللى كانت عامله حسابه ومش عاوزة يكون بينها وبينه اى كلام علشان هى مش طيقاه من ساعه ما جت ولا مستحمله رخامته خالص .


قصى فرح جدا ان الازازة جت اودامه علشان يدايقها بسؤاله اكتر ويستفذها اكتر من كده فابص ناحيتها وفضل يفكر وقال ... حد قالك  انك مغرورة ومتكبرة قبل كده ولا لا ؟


فرح بغيظ قامت وقفت وقالت .. انا غلطانه انى لعبت معاكم لعبه رخمه زى كده وبعدين يا استاذ قصى احب اريحك .. ايوا انا مغرورة ومعترفه بكده لان مفيش واحده فى حلاوتى وجمالى ما اتغرش ليه بقى اياك تستريح .

انا طالعه انام يا سلمى هاتيجى معايا ولا اسبقك انا على فوق .


سلمى .. يا فرح قصى ما يقصدش السؤال ده هو يقصد ..... وقبل ما تكمل سلمى كلامها فرح قالت يقصد الى يقصده طالعه معايا ولا لا ؟


سلمى ... لا لا خدينى معاكى يا فرح ثوانى هالبس شبشبى .

هدى وملك قاموا وقفوا هما كمان وقالوا .. واحنا كمان هانطلع ننام يالا تصبحوا على خير يا جماعه .


وفعلا طلعت البنات على فوق كلهم ودخلوا قعدوا شويه مع بعضهم فى اوضه ملك وهدى .


فرح بغيظ .. انا عاوزة اعرف انتم طايقين اللى اسمه قصى ده ازاى .. ده رخم اوى ودايما بيجر فى شكلى من واحنا صغيرين مش عارفه ليه .


سلمى ..  حرام عليكى يا فرح .. ده قصى جدع جدا وراجل يعتمد عليه ودمه خفيف جدا جدا والله وحنين وبيحب الضحك والهزار بس مش دايما لما يبقى رايق لان معظم وقته فى شغله وقليل اوى لما يتلم معانا فى قاعده مش علشان اخويا بقول كده لااا حتى اسألى هدى وملك عليه .


هدى .. فعلا سلمى عندها حق وقصى ابن عمى جدع ودمه شربات وبيهزر ويضحك عادى خالص معانا وعمره ما زعل حد فينا .


ملك اللى كانت قاعده وباين عليها الحزن والزعل ومش هنا خالص ومش زى عاويدها وضحكها وهزارها اللى بيملى القصر كله .


سلمى بصت لملك وقالت ..  اييييه نحن هنا روحتى فين ومالك كده من ساعه ما طلعنا وانتى مبوزه وبوزك شبرين فى ايه انتى كمان .. طيب فرح وزعلانه من طريقه قصى معاها من ساعه ما جت .. وانتى بقى ان شاء الله قصى مزعلك انتى كمان ولا ايه . 


ملك بحزن ... لا ابدا يا سلمى اصل صدعت اوى وهاروح انام ونبقى نكمل كلامنا بكره عن اذنكم .


هدى بصت لسلمى وعملت بكتفها انها مش عارفه هى مالها .


وفجاه فرح جالها فكرة وقالت .. ايه رايكم يا بنات ناخد بعضنا بكرة ونتمشى فى البلد شويه لانى انا زهقانه اوى وننزل كمان المدينه وتورونى مكان جامعتكم بالمرة علشان اسال على التحويل بتاعى واشوف الورق المطلوب والشروط لتحويلى عندهم .


سلمى .. ماشى وانا موافقه بس بشرط تقولى انتى لجدتك انعام انك انتى اللى عاوزة تروحى وتخدينا معاكى لانها مش بترضى ابدا اننا نخرج بره البلد الا فى ايام الدراسه بس .


هدى .. عندك حق وتبقى شاطرة يا فرح لو خليتيها توافق . 


فرح بتفكير فى كلامهم .. طيب ايه رايكم اقول لجدى صفوان وهو مش بيرفضلى طلب وهو اكيد لو وافق مش هايكون فى مشكله من جدتى انعام .  


سلمى .. والله لو عملتى ايه اى حاجه تخص البنات فى القصر ده من تخصص الحاجه انعام وبس والكلمة الاولى والاخيره ليها هى حتى لو عمامك وحريمهم  كلهم وافقوا وجدى صفوان بذات نفسه وافق لازم هى توافق الاول .


فرح بحزن .. انا هاجرب واقول لجدى واشوف هايقولى ايه ولو كده هابقى اقول لجدتى بعدين . 


سلمى .. اتفقنا بس يالا بينا بقى علشان انا هانام وانا قاعده .


فرح .. تنامى ايه بس الساعه لسه مجتش عشرة يا بنتى انتى .


هدى بضحك ..  احنا هنا فى البلد من بعد العشاء الكل بينام يا فرح مش زى بلاد بره بيسهروا لوش الصبح .


فرح .. ماشى يالا بينا يا ست سلمى امرى لله تعالى نروح اوضتنا ونامى براحتك وانا هاقلب فى الموبيل شويه واكلم اصحابى واقرى الروايه اللى بدات فيها من اسبوع اصلها حلوة جدا جدا وابقوا اقروها انتم كمان .


هدى باستغراب ... اسمها ايه الروايه دى اصل انا بحب اقرا الروايات اوى .


فرح اسمها .. فارس عشقى للكاتبه سحر فرج .

بس ايه روعه ورومانسيه اوى وفيها هييييح كتير اوى اوى .

ولا البطل بتاعها فارس واخوه سيف .. يا لهوووووى عليهم وعلى جمالهم .


سلمى وهى بتتتاوب وحطت ايدها على بوقها .. طب يالا يا اختى يا بتاعه فارس انت علشان جبت اخرى وهنام وانا قاعده .


هدى وفرح بيضحكوا على سلمى  .. فاهدى قالت .. ماشى يا فرح ابقى ابعتيلى اللينك بتاعها وانا هابقى اقراها .


فرح .. اتفقنا .. يالا تصبحى على خير .


هدى وانتى من اهل الخير حبيبتى.

                       الفصل الرابع من هنا

لقراة باقي الفصول من هنا



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-