Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لقد كسرة غرورة الفصل الاخير بقلم خاتون عبد المنعم


رواية لقد كسرة غرورة

الفصل الاخير 

بقلم خاتون عبد المنعم 


ليل كان بيسمع وهو مش مصدق بس انا حسة أنة ممكن يكون فاكر اني لسة بهزي ولسة تعبانة 


ليل بشك  :لا معلش يا نجمة انتي كنتي متخدرة سمعتي ازى 


نجمة :انا كنت بين فوقان والتخدير  كنت سمعة  زى خناقة وصوت حد تاني غير خالد وعتمان 


$$$$فلاش باك$$$


 بيقول الباشا مش هيسكت البضاعة اللي اتمسكت دة مش قليل اتصرف في الفلوس يا انت هو عرفين هيحصل اية 


خالد : متقلقش احنا مش اول مرة نشتغل مع الباشا يا ريت تهدي الباشا و


الراجل بمقطعة :انا مش هتكلم بس انت وهو اخلصو ادامك ١٠ايام لحد ما الباشا يرجع من السفر انتم فاهمين 


ومشي بعد كدة سمع عتمان بيتفق معة علي موت حد بس مسمعتش الاسم ولقيت

خالد بيقول :تعرف لو مش مستعجل كنت هيصت مع نجمة شوية والله البت ما تتساب معرفش ازى ليل صابر لحد دلوقت عليها 


$$$$باك$$$

بعد كدة عتمان شمت خالد وحصلت الخناقة


ليل بتفكير  :باش طب معلش انا عرف اني بضغط عليكي بس مسمعتش اسم تاني غير خالد أو عتمان 


نجمة ببعض التعب :لا بس سمعت خالد بتقول اني عتمان مش ابن منصور ولا اخو بابا وعمي وعتمان ضرب خالد وقال حسك عينك تفتح الموضع دة تاني  بس مش فكرة حاجة تاني 

ودخلت عليا الدكتورة 


شهد :صباح الخير انا شيفة اني نجمة بقة احسن اوى وانت يا ليل بق شكلك احسن 


ليل بتنهيد  :صباح الخير واللة انا عندي صحة نجمة بدنيا بس في حاجة نجمة حببتي انتي لحد دلوقتي ما تكلمتيش ما ماما لية 


نجمة بزعل :عشان هي مش عوزاني في حياتها هي زمان خلتني اعيش عند بابا سالم وطنط ناهد الله يرحمها وسعد وكل ما كنت اروح كانت بتشوف عتمان يشغلني في كل حاجة وهي ما تعترضش 


الدكتورة :طب لية متقوليش اني ماما كنت بتحميكي منة يعني كانت بتسمع كلم عتمان عشان تبعد شرة عنك بأنها تسمع كلمة بس في حاجة انتي مش فكرة غير أنها اتخلت عنك وكمان كانت بتسمع كلام عتمان 


نجمة بتركيز :لا كانت ديما وانا شغالة تقول اقعدى وانا هكمل ارتاحي يا حبيبتي وكانت ديما تتصل بية عند خالي وتبعت فلوس عشان اتعلم واخد قرصات لغات وكانت ديما تقول حسني من نفسك 


شهد :يعني ماما متخلش عنك زى ما بتقولي هي بس خافت عليكي 


نجمة:لا هي هي مش عرفة 


شهد :لزم تعرفي هي اتخلت عنك ولا كانت بتحميكي


واسمه صوت ماما جي من علي الباب :يا بنتي دة المثل بيقول القطة من خاف علي ولدها وممكن  تينط من حيط لحيط عشان تخبي ولدها من اي حاجة وحشة 


نجمة وانا بمسك   في ليل :انتي سبتني وانا عندي ٦سنين كنت متجاكي جنبي 


غاليا :غصب عني واللة يا بنتي كان مهددين اني يقتلك وانتي اللي فضلة من  ريحة مصطفي اوعي تزعلي مني سمحني يا بنتي 


نجمة  بتفكير :  انا انا كنت بخاف مع اني ماما ناهد كنت حنينا اوى وعلي طول تقول بنتي ونور البيت وبابا سالم كان ديما مش مخلني عوزة حاجة وسعد كان حميتي في المدرسة بس انا كنت عوزاكي  انتي جبني ايوة محدش فيهم كان محسسني اني مش بنتهم بس انا عوزاكي انتي 


ماما :اسفة والله اسفة حقك عليا كنت فكرة اني كدة ببعد عنك اي حاجة وحشة اتاري بزرع جواكي وجع مني سمحني


نجمة بعياط :مسمحكي  ياماما انتي امي وربنا وصانيي عليكي 


غاليا وهي بتحضن نجمة : حبيبتي من انهاردة مش هبعد عنك ومش هسيبك ابدا 

نجمة :ماما يا حبيبتي انا. اسفة علي اللي قلتة 


شهد ببتسام :كدة بقة انا مليش لزمة خلص نجمة بقة مش خايفة من حد فيكم ورجعت الثقة تاني في كل اللي حوليها بس في حاجة يا نجمة مش كل مشكلة نخدها  بحساسية كل مشكلة وليها تفسير منطقي ايوة انتي اتعراضتي لحاجة صعبة وانك ادفنتي حية وتعذبتي     

من عمك موضوع صعب اوى بس تعرفي لية انتي  حصل معكي كدة عشان انتي بعدة عن ربنا ارجعي لربنا يا نجمة وديما قولي يا رب هو عندة كل الحلول لكل المشاكل  عرفة اني البشر فيهم ناس وحشة كتير بس ربنا اسمة القوى القهار يعني مفيش حد في الدنيا مهما كانت قوته هايجي في قوة ربنا حاجة ديما قولي يا رب وهو اللي هياخد حقك مها طال الوقت حقك راجع تاني يا نجمة ربنا قال لكل إنسان مظلوم مقهور وعزتي وجلالي لانصرنك ولو بعد حين لو كل واحد فينا يفكر اني كل ملوك الدنيا في الاخر ماتو وكانت اخرتهم في قبر متر في متر مكنش حد  تجبر علي الضعيف يا ريت نبص لاخرة اخرتنا فين  حمدللة بالسلامة يا نجمة طبعا هنفضل صحاب صح واي حاجة انا موجودة جنبك


نجمة :طبعا وشكرا يا دكتور  علي كل حاجة عملتيها معاية 


شهد:دكتور. كدة هزعل منك انا شهد صحبتك اللي في اي وقت هتحتجيها هتلقيهة وبعدين مفيش بين الاصحاب شكر ويلا بقة عوزة احضر فرحكم 


ليل  وهو بيضمني اوى:انشاء الله قريب اوى 


غاليا : ربنا يهنيكم 

يا رب   


####################

عند خالد وعتمان في المخزن 


عتمان بتعب ،:انت تعبت انا عطشان اوى ااااااه مبقتش قادر 


خالد بوجع : ااااااااااااة رجالي انت يا بنادم يا اللي برة هات دكتور بنموت


ليل وهو بيجلس: والله موتك انت وهو رحمة بس هعمل اية لزم اسلمكم الحكومة عوزاكم بس يا عتمان عوز اعرف قتلت أبوية وعمي ازي


عتمان :انا مقتلتش

 حد 


ليل : والله انا بجد مش لقي حتة فيك انت وهو اضربك فيها بس هعمل اية انت عنيد جد ومش عاوز تعترف بس انا زعلت يا محمود 


محمود :تحت امرك يا باشا 

ولسة محمود هيضرب  عتمان 

عتمان بتعب :,خلص هقول 


ليل من اول ما عرفت انك مش ابن جدي منصور اتفقنا وكمان تقول كل بلويك انت وهو يلا 


عتمان :انا مكنتش اعرف اني مش ابن العيلة دة غير لم سمعت امي بتقول لواحد 


@@فلاش باك@@ 


سعدية :  انت مجنون وكمان جي لحد هنا انت عاوز تكشفنا 


الراجل :كنت عاوز اشوف عتمان وحشني 


سعدية :عتمان كويس بس امش دلوقتي هتكشفنا  


الرجل:في اية يا سعدية وانا عرف اني مفيش غيرك في البيت  وبعدين انا جي اشوف ابني وعيش معاكي انتي وهو في الهلمة دي 


سعدية :يا اخي اصبر حبة 


الراجل :لا مش قادر احنا خلص قتلنا منصور وخلصنا منة نقاص اية بقة وعيال منصور سيبين  البيت  عاوز اعيش مع ابني  وتنعم في العز


سعدية :طب سبني اسبوع هقول لعتمان انك جي تتجوزني 


الراجل :,لا دلوقتي 


ودخلت عشان اعرف فعلا مين دة 


عتمان :,اهلا وسهلا مين دة يا ما 


سعدية برتباك:ددددددد 


الراجل :, ابوك 


عتمان :أبوية ازى انا ابن منصور ابو هيبة 


الراجل :,لا انت ابن انا 


عتمان وهو بيبص لمة  :الكلام دة صح انا مش ابن منصور


سعدية :ايوة مش ابن منصور  انا اطلقت من منصور وانا اصلا كنت اعرف وهدان ولم أطلق رجعت  لوهدان تاني عشت  معها ولم اكتشفت بعد شهر اني حامل منة قلت اني حامل  قال نزلية وخرج وسبني ورجع بعد ٣ساعات وقال خلص متنزليهوش انتي ترجعي تاني لمنصور وتقولي انك حامل في شهرين 


سعدية :ولم ميعاد الوادى يتأخر  هقول اية 


وهدان :,مش هيتاخر احنا هتكون متفقين مع دكتور تبعات أنة يولدك قبل ميعادك  قيصري عادى في ستات كتير بتولد قيصري وانتي بقة حبة تمثيل علي حبة وجع منصور يصدق بس اوعي تنسني في كل الهلمة اللي هتعيشي فيها 

وفعلا عملت كدة ورجعت لمنصور تاني وخلفتك 


عتمان :,والعداوة اللي زرعتيها في قلبي من اخواتي انا قتلت اخواتي بسببك 


وهدان ببرود :عمرهم كدة هنعترض لا طبعا 


###باك#


ليل :ياولد الكلب يعني تقتلة جدي وابوية وعمي عشان الفلوس اية كل الجبروت دة فضل يضرب فيهم لحد ما اكرم دخل علية وشالة بالعفية من علي خالد وعتمان 


ليل :سبني اقتلهم يااكرم 


اكرم :ميستهلوش خلص يا ليل احنا مسكنا الباشا واعترف علي كل اللي معها وعرفنا اني مش بس دعارة لا دى كمان غسيل اموال وتجارة أعضاء وبلوي كتير يعني اقل ما يقال عنهم حيوانات وانا اسف للحيوانات  وأقل حكم مؤابد بس اكيد هيكون اعدام 


ليل :خدهم يا اكرم وتف عليهم وهو خارج

وسبهم ومشي  رجع علي المستشفى تاني وخدني في حضنة وفضل يعيط كان اول مرة اشوف ليل ابو هيبة منهار كدة 

 وبعد ما هدي 

نجمة :عملت اية معهم 


ليل :,سلامتهم  للحكومة هي اللي تاخد حقنا ميستهلش اني اضيع نفسي واضيعك عشنهم    


قسمت:صح كدة يا حبيبي ربنا يصبرنا 


غاليا :وانا هعمل اية انا مرات عتمان 


ليل :متقلقيش يا طنط انا كنت رفعت من فطرة قضية خلع  منك لعتمان وكلفت احسن محامي في المجموعة وفعلا اتحكم فيها واتخلعتي من عتمان 


غاليا :,بس ياليل مش انا المفروض اني انا اللي ارفع القضية 


ليل:ايوة فعلا بس انا بحكم التوكيل اللي حضرتك عملها لية اتصرفت وفي حاجة كمان لم عرفت اني نجمة في خطر نقلت كل أملاك نجمة واملتكك باسمي وبس هرجعها تاني ليكي يا نجمة 


غاليا :انا عوزة الأرض اللي اتنزلت لعتمان يا ليل عوزة تعوض اخوية سالم عنها وارجعها تأني لية هو وسعد وقفة جنبي كتير ودى اقل واجب 


سعد وهو داخل :انا جيت چين يا قلبي 

ليل بغيرة :,وجع في قلبك متألم ياض لا المك


سعد :اية يا عم اختي 


ليل :لا بردة محدش يقول قلبي غير انا 


سعد بعند ويغيظ ويلعب حوجبة لليل :قلبي قلبي 


ليل وهو بيجر ورى سعد : والله لقتلك يا سعد 


سالم :خلص يا ولد بقة بس يا سعد متغظش جوز اختك بقة متزعلش يا ليل قلبي انا 


ليل :اللة وانت بتغظني انا كمان يا عمي 


قسمت :خلص يا ليل بقة 


شمس :, بس انت ما قولتش جومانا فين 


ليل : جومانا ماتت 


نجمة :ليل انت 

.ليل :,لا مش انا هي لم انا مسكتها وقلت الرجالة يودوها المحزن مع عتمان وخالد وهي بتهرب من الرجالة جريت خبطتها عربية نقلوها المستشفى

 هناك جلها نزيف حاد عشان كانت حامل ماتت 


نجمة  بحزن :,منك صح  

ليل بعتاب :,لا يا نجمة من خالد انا معملش الحرام يا نجمة 


نجمة :اسفة بس انا شفتك وانت 


ليل :,:وانا ببوسها صح الحقيقة اني هي اللي رمت نفسها علية وباستني وانا زقتها وانتي في الوقت دة دخلتي فتخيلتي اني انا بابوسها 


قسمت :خلص بقة كفاية عتاب 


سالم :,كفاية وجع يا بنتي عوزين نفرح 


سعد بهزار :بمناسبة اني في افراح انا قررت اتجوز الدكتورة شهد 


نجمة :كنت حسة بيك طب فتحتها 


سعد :ايو طبعا وتاخد بابا وعمتي وطنط قسمت وليل ونروح نخطبها


نجمة :وانا لا 


سعد :دة انتي اول وحدة 


وفي الوقت دة اكرم دخل : حمدالله بسلامة يا نجمة 


ليل :متلم نفسك ياض وقول يا مدام ولا انسة


اكرم :اية ياعم مرات اخوية الله 

والكل ضحك 


ليل : عملت اية 


اكرم :ابدا سلامتهم وكل الدالة ضدهم وغير كدة لزم تعمل بلاغ انت ونجمة عشان نفتح قضية  قتل عم محمد وعم مصطفى 


ليل :هيحصل 


نجمة:بس هتثبت عليهم اوى دى الحادث بقلها سنين 


ليل :عتمان اعترف بكل حاجة 


نجمة :طب ممكن يكون الحكم اية 


اكرم :ممكن اعدام دى أقل حاجة دول عملين بلاوي سود. 

  وبعد سكوت اكرم كسر السكوت دة 

   

اكرم :يا جماعة بالأصالة عن نفسي احب اتقدم الآنسة شمس اخت الاستاذ ليل وبنت طنط قسمت 


ليل :اية يا عم انت انت هتجيب العيلة كلها 


اكرم :طب قلت اية 


ليل :نبقة نفكر 


اكرم بمزاح: والله ارمي نفسي من علي الكرسي وانتحر لو مجوزتهنيش 


ليل :في داهية 


شمس :حرام عليك يا أبية 


ليل:شمس حبيبتي انتي بتحبي الود دة دي فاشل 


شمس بكسوف :ايوة يا أبية 


عم سالم :خلص يا ليل بقة طبعا بعد اذن قسمت هانم احنا نروح تخطب لسعد وانت يا اكرم يا ابني تأتي يوم تجي قصر ابو هيبة وتخطي شمس وبعد شهر الجواز لكم كلكم 


ليل :بس في حاجة انا عاوز  الكل يقعد في بيت واحد يعني انا وانتم وطنط غاليا وسعد وعم سالم وشمس اختي انا عاوز نفضل مع بعض محدش يخش بنا محدش يفرقنا تاني ولا حد يقدر يزرع الحقد والغل  في قلوب ولدنا ولا احنا نبعد عن بعض اية اريكم 


سالم :بس يا ابني 


ليل :مبسش  انا فهم قصدك بتكلم عن الخصوصية  متقلقش يا عمي كل واحد هيكون لية دور بس للنوم وطول النهار  مع بعض في الرسبشن يعني منتفرقش غير علي النوم 


غاليا :فكرة حلوة وبصة لسالم وقالت ليل يا ابني وانت يا  سعد انا بقة عوزة حاجة بعد اذن قسمت معلش يا سالم ما انا مش هقدر اني افضل شيفة اخوية بيتعذب كدة كتير 


سالم :,اوعي يا غاليا اوعي 


غاليا :لا مش هسكت بصي يا قسمت سالم اخوية من زمان اوي   لم كنتي بتجي البلد انتي وعم حازم زيارة كان  بيحبك ولم عرف اني محمد خطبك   سكت وأتمنا لكي الخير بس بقة دلوقتي لا معلش بدل هنعيش مع بعض يبقة سالم طلب يتحوزك  قلتي اية 


قسمت :سالم بس ياغاليا احنا كبرنا علي كدة .


غاليا :هو انا بقول هتتجوزي عشان  تخلفي لا طبعا انتم تخدة بحس بعض اية رايك يا ليل


ليل : والله انا معنديش راي ماما هي اللي تقول 


شمس :ماما متتكسفيش انتي عشتي لينا عيشي لنفسك حبة 


ليل :صح يا ماما انا عن نفسي موافق


قسمت بعد ضغط من الكل  :انا موفقة 


وفعلا سعد خطب شهد واكرم خطب شمس والكل نقل في قصر ابو هيبة وقسمت اتجوزتة سالم 

بعد شهر في حفلة الجواز  اللي كان فية كل الناس من كبار رجال الأعمال وممثلين وصحفيين كان فعلا فرح أسطورة ليل سلم شمس للاكرم

ابو شهد سلم شهد لسعد 

سالم سلم نجمة لليل 

في وسط الفرح لقيت ليل قام ووقف ادمي ومسك الميكرفون وقال لو سمحتم عند كلمة انا اتجوزت نجمة في ظروف غامضة شوية مكنتش طيقها بس كنت بحبها من وحني صغيرين بس انهاردة بقة بقول وبعلو صوتي تتجوزني يا نجمة تقبلي اني اعيش معاكي وادكي حبي كلة وقلبي وكيانى


نجمة  بحب :,طبعا انت حب عمري اللي كان بعيد اوى انت نفسي  اللي يطلع مني انت نور عيني اللي بشوف بيها 


ليل وهو بيحضني ولسة ماسك الميكروفون :وانت حياتي يا حياتي انتي كل ما لية بحبك بعشقك يا نجمة ليل اللي كان ضلمة 

 الكل سقف والكاميرات الصحافة صورت وكان فرح أسطوري بمعني الكلمة عيشت اجمل ايام حياتي لا عيشة اجمل ايام حياتي مع ليل قلبي اللي مجنني بغيرتة انا خلفت بنت وولد شهاب وسما عشان نكون عيلة متكملة

سعد خلف ادم وسالم وناهد 


شمس خلفت نسمةوليلة وحامل وانا كمان حامل .

ليل من وراية:ومخبية علية يا هانم 


نجمة :ليل خضتني    بس انا مش مخبية انا كنت محضرة مفاجاء ليك وانت بوظتها.


ليل :,احنا فيها انا لسة ما جتش اصلا يا عمري 


نجمة :,بحبك يا ليل 


ليل :,انا بقة عديت المرحلة دى بكتير انا بعشق كل حاجة فيكي


                            تمت بحمد الله 

لقراءة باقي الفصول اضغط هنا




تعليقات