أخر الاخبار

رواية بائعة السعاده الفصل السابع والثامن بقلم ميفو السلطان


 رواية بائعة السعاده
 الفصل السابع والثامن
 بقلم ميفو السلطان


كانت قد اتم سليم وحياه زفافهما وودعا هنا وحازم، وما ان وصل  الى البيت حتى حملها سليم ودخل بها وظل يدور ويدور وهو يقول لها انه في منتهى السعاده وكان يفعل معها بحسره َكان يتمناه في الواقع وكانت هي في منتهى الخجل وكان قلبها يدق دي الفرحه.. اخيرا لن تكون  وحيده واصبح معها حبيبها.. نفسها الذي تتنفسه. ظلا  بعض الوقت يتسامران وياكلان وهو يداعبها وهي تشعر بالخجل الشديد  ولا تعرف ماذا تفعل امامه.. قاما الى حجرتهم ودخلت حياه لتغير ملابسها و لبست اسدالها فوق ملابس عرسها الحريريه.. وكان هو قد انتهى من لبس ملابسه. وعندما خرجت نظر اليها مندهشا وكانت تفرك في يديها من الخجل.. وقائله.. هو احنا مش هنصلي.
ابتسم في نفسه في سخريه وقال اه طبعا يا روح قلبي.

وشرعا معها في الصلاه وما ان انتهى حتى اقترب منها وازاح اسدالها وظل ينظر اليها مسحورا بجمالها بحسره شديده ولم ينطق اتجه اليها مسرعا فحضنها بشده يمني نفسه ولو للحظه ان حبيبه خياله معه اقترب منها وكل شخصيتها في خياله امامه فهو قد ازاح الانتقام جانبا وقرر ان يعيش الدنيا التي لن يدخلها ابدا.. قرر في تلك اللحظه انها حياته التي يعرفها ونسي اي انتقام قادم ليحملها ليبدا معا حياتهما الزوجيه التي تظن هي انا بهكذا ستدخل جنته وانها اخيرا لن تكون وحيده. اما هو فما زال يخطط كيف يطعنها ويزهق روحها  ولكنه  في نفس الوقت يتخيل حبيبته الذي اعتبرها ميته و يضمها كحبيبته  فهو يستحق ذلك. يستحق ان ان ينعم  بحبيبته التي مازالت في خياله.. حتى وان كانت في الواقع افعي غرزت انيابها في خصمها و اردته قتيلا. قضيا معا ليله من ليالي العمر. سيتذكرها الى الابد وناما في وقت متاخر يبث كل منهما عشقه للاخر.. نامت  حياه علي صدر  سليم وهي تتنهد بحب شديد تدعوا الله ان يدوم عليها حبيبها الذي تعلم انه روحها.. وانه اخيرا اصبح ظهرها وسندها في هذه الدنيا. اما هو بعد ان اخذ حبيبته بين يديه كان كأنه ملك الدنيا و ولكنه كان في عالم الخيال ملك حبيبته في خياله .. في الصباح بدات تستفيق حياه وهي تشعر بسعاده شديده ماده يدها لتبحث عن حبيبها وعشقها الاوحد فلم تجده.. فتحت عينيها بتنهد و ظلت تبحث في الغرفه عنه. لتراه يقف امام المرايه عاري الصدر يلبس  بنطاله فقالت له بهمس صباح الخير يا حبيبي.. لم يرد عليها سليم. فظنت انه لم يسمعها.. وكان يمسك قميصا في يده. فقطبت جبينها وقامت ولبست روبها  و اتجهت  اليه وحضنته من الخلف وظللت تقبله و تقول.. ايه ده بقه هو انت ما سمعتنيش وانا باقول لك صباح الخير وظلت  تمرغ وجهها في ظهره وكان هو مشتعلا من الداخل ولكنه من الخارج كان كانه قد من حديد اكملت قائله حد يصحى من النوم ويسيب حبيبه كده لا كمان ويلبس..رايح فين يا قلبي..
هنا ضحك سليم ضحكه ساخره وفك يديها من حوله. اخذ قميصه وظل يعدله.
فقطبت حياه جبينها واتجهت اليه  ومسكت دراعه وقالت
مالك يا حبيبي في ايه انت مش طبيعي ليه في حاجه انا زعلتك في حاجه حد يقابل  مراته وحبيبته كده عالصبح ..

فصدحت  ضحكته وظل يضحك ثم اقترب منها ساخرا وظل يقول حلوه قوي حبيبته ومراته دي.

حست بشيء غريب يحدث وحست بقبضه في قلبها فاقتربت منه اكثر واحتضنته وقالت ايه يا حبيبي بتكلمني كده ليه حد يصحى الصبح يكلم حبيبته كده بقي هيا دي بدايه جوازنا زعلتني كده منك.
اردف قائلا تؤ تؤ تؤ لا والله ماليش حق ثم زق يديها ودفعها وقال لها ما تبطلي بقى الشويتين دول بلا بدايه جوازنا مش اما يبقي فيه جوازنا اصلا بلا قرف يا شيخه انت مالك مصدقه نفسك كده .. وظل يضحك..
حست بكلبشه في صدرها و ان حبيبها يتلبسه شخص اخر وقالت له.. قرف جوازنا قرف.. بدات تشهق بالبكاء..

اقترب منها ومسكها من دراعهاوظل  يهزها ويغرز اظافره في دراعها  وهي تصرخ في وجهه.مدبوحه غير مصدقه. فقال بعنف بطلي بقى بطلي انت انسانه مقرفه..
 كانت الصدمه كبيره  وفظيعه ومدميه لقلبها فقلبها النقي ونفسها السمحه لم تقدر ان تستوعب كل هذا.. ظلت تنظر اليه و تحرك راسها بعدم تصديق وصرخت انت اتجننت بتعمل كده ليه انت عقلك مات.. والا جراله حاجه.احنا اتجوزنا امبارح انا مراتك اللي قلتلي عمرك اللي جاي انا حبيبتك يا سليم.. كانت تشهق بعنف والله حبيبتك مش كده.. والنبي رد عليا ..

ضحك سليم. و. اقترب منها وقال لها انت يا حلوه انت نسيتي انا مين.. انا سليم الحديدي اللي ما بيقربش من الزباله الا مره واحده..
 كانت الخبطات تنزل عليها وتهوى على قلبها وهي علي شفا حافه  الجنون والشهقات ستزهق روحها.. اهذا هو حبيبها..اهذا الذي وعدها بالامان. ظل عقلها لا يستوعب تلبسه الغباء وقلبها يتمزع علي حب عمرها فهو الباقي لها كي يدق قلبها.. ما هذا الجحيم الذي انغرزت فيه. واخذ قميصه وظل  يلبس بهدوء ثم اخرج دفترا من الشيكات وكتب فيه مبلغ 100 الف جنيه. اتجه اليها وفتح يديها ووضعهم بها.. وقال اظن ده اكثر من اللي كنت بتحلمي بيه وده اللي بتخططي  ليه من الاول مع عاصم بيه واكيد اداكي زيهم  وانا سبتك بمزاجي سليم الحديدي صاحب شركات الحديدي مش اي احد يضحك عليه يا قطه..
لم تستوعب ما كان يقول فضحكت بحرقه والدموع تسيل بغزاره علي رفيق قلبها  وقالت انت بتتكلم عن مين. عاصم مين  انت مجنون صح وايه الفلوس دي وبتتكلم كده ليه.. فصرخت انت بتعمل كده ليه.. انت مين.. انت مش سليم حبيبي.انت انت.. انا ماعرفكش.. .
هنا اخرج تليفونه وقال لها باتكلم عن ده ليريها صورته مع سوزي وتحتها كلام فحواه ان سليم الحديدي صاحب شركات النقل من اغنى اغنياء البلد قدم تمت  خطبته علي ابنه عمه سوزي هانم الحديدي عن قصه حب شديده وسيتم زواجهما قريبا..
 احست بشيء من البلاهه والتجمد ونشفت دمائها في عروقها  وهي تنظر الى الصوره ثم تنظر اليه ثم تنظر الى الشيك في يديها ثم تكرر ذلك ببلاهه وتهز راسها بعدم تصديق. وكل ما صدر عنها انات اعتراض وقالت لا انت بتكدب والله بتكدب عشان خاطر ربنا بتكدب كانت شهقاتها تمزعها.. انت سليم حبيبي انا.. انت اللي عايشه عشانه انت اللي قلبي هيموت وراه.. انت كل ما ليا انت اللي حياه موجوده بسببك.. انت انت.. وتجهمت وظلت تهز راسها وتأن .وتهذي.... . فلوووووس.. سليم مش سليم .. خطوبه.. كانت تشهق بشده ويخرج الكلام بصعوبه وعيناها اصبحت كاسات حمراء من البكاء.كان لا يلتفت اليها. يكمل لبس قميصه لتقترب منه وتقول... لا مش حقيقي مش حقيقي مش ممكن تعمل فيا كده اوعي تقول انك عملت فيا كده.. يعني ايه اللي انت عملته ده.كان  وجعها في قلبها ثقيل علي نفسها  وضعت يدها على صدرها ودموعها تنساب بشده وتشهق..

اقترب منها ويقول لها بفحيح شديد.. ليه انت فاكره ان انا ممكن احب جربوعه زيك  متأجره من شيطان مابيعرفش الا الوساخه.. واحده جربوعه لا اهل ولا عيله ولا ليها حد في الدنيا بتجيب الرجاله من الشوارع.. لما تكوني فاكره انك ضحكتي عليا لا يا ماما انا فضلت معاكي بمزاجي واخذت مزاجي منك ورميتك واظن الفلوس دي ثمن ليله قضيناها انا اصلا مستكترها بس  ما يهمش هي كانت ليله حلوه برده خدي خدي ما تتكسفيش يا شيخه.. هو اصلا دا  مقامك وهو ده اللي تستحقيه ولا مش عاجبك الفلوس... فضحك بشده وقال لها عادي ممكن نبقى نكررها واديكي اللي فيه النصيب..

اتجهت اليه تحاول ان تتلمسه لعلها تكون في خيالها ولكنه نهرها بشده وقال يدك تتمد عليا هقطعهالك. كان قد لبس قميصه وكاد يكمل غلقه الا انه  اقترب منها وقال اه  صحيح نسيت اقول لك حاجه مهمه واقترب وهمس بصوت كالشياطين..زي مافرحتي اوي بجوازنا انت وعاصم فيه حاجه مهمه هتفرحه هو اكتر فهمس بفحيح.. انت طالق.. واستدار ليكمل بقيت ملابسه بجمود بعد ان اتم دبحها بتفوق..(عبوشكلك يا بعيد 😭😭😭)
 وفي تلك اللحظه ظلت تتراجع وتتراجع وهي في حاله من اللاوعي الى ان وصلت الي طرف السرير ووقعت على الارض ولم تحس بشيء كانت تنظر اليه وبيدها الشيك وكان كل كلامه يتردد في عقلها وكلما سمعت كلامه تهز راسها بجنون وكان الالم اقصى ما يمكن انت تتحمله.. كانت اصبحت في عالم اخر في دنيا اخرى لم تعد تحس بشيء. كانت لم تعد تحس انها موجوده كان كل ما حولها اصبح لا وجود له.. كانت غائبه تماما مع ذكرياتها معه ووعده لها ان يكون ضهرها. كانت تهيم بحبه لها واحست انها استيقظت في وسط كابوس.. حبيبها مش حبيبها.. واحد عجبته واحده. وقضي معاها ليله بفلوس.. كان كل ما تفعله تهز راسها بهستيريه يعني ايه مفيش سليم مفيش روحي ونفسي.. مفيش... َوتستمر بهز راسها والدموع تتساقط بهدوء كانت قد بدات تستكين وتنظر الي الشيك في يديها..
اما هو فكان بين الحين والاخر ينظر اليها من المراه ليلاحظ انها لا تتحرك واصبحت ساكنه وعيناها تذرف الدموع من دون تعبير. قطب جبينه مستغربا من فعلتها فمثلها لابد  سيكون سعيدا بالمال حتى وان كانت تطلب اكتر وتتوقع اكتر.. انها كانت ستكون زوجته. او حتي تتبجح وتتطاول عليه..

 اما تلك  المتدمره بالكامل حاله من التوهان والانفصال عن الواقع التام.. وفاق الالم احتمالها فسكنت واذ فجأة تاتي امامها صوره جدتها وهي تبتسم لها وظلت تغمض عينيها وتفتحها لتجد  جدتها تفتح يديها اليها وتبتسم وفي تلك اللحظه همست وقالت بحب وغلب شديد انت انت هنا يا تيته. كان كل ما يهمها ان ترتمي في احضان جدتها لتغيب عن هذا العالم فهي لم تعد فيه من الاساس..
كان هو يغلق ازرار قميصه ولكنه قطب جبينه عندما سمعها تردد استدعائها لجدتها مستغربا بشده ليستدير ببطء وتوجس. ليجد  من ألهبت فؤاده في عالم اخر ودنيا اخرى وعلى وجهها سكون  الدنيا كله و على فمها شبه ابتسامه رائعه تظهر نغزتيها الرائعتين وتنادي جدتها وعينيها متسمرتان على مكان واحد كانها تراها والدموع تنساب دون اي تعابير علي وجهها.. فاستدارا وقال ساخرا ما بلاش الحبتين دول اظن احنا فاهمين بعض كويس.. وضحك بصوت عالي. ولكنها لم تسمعه اصلا ولم تشعر به و لم يصدر عنها اي اشاره انها سمعته. كانت في عالمها تنادي على جدتها فكانت تراها تفتح لها يدها كانت حياه قد  بدات ترفع يدها لتمدها لتمسك يد جدتها وهنا شعر سليم ببعض القلق واقترب منها بهدوء شديد وجثي علي ركبته  وقال لها ساخرا (ما تتلم في ليلتك الطين بقه كفايه 😩😩) . اظن لو متعدلتيش هاخذ الشيك من ايدك فلم تحرك ساكنا. وساعتهااخذ الشيك وهو يتفرس فيها قائلا.. تبقى لا طولت الارض ولا طولت السماء  واخذ الشيك من يدها فلم يصدر عنها اي اشاره وكانت مازالت تنادي جدتها وتبتسم وعلى وجهها بعض الهدوء ولانت ملامحها وهنا احس ببعض القلق والذعر  عليها والخوف الشديد فهي معشوقته بعد كل ذلك.. ولكنه لا يعلم اهيا تمثل ام يوجد شيء بها. اقترب منها اكثر ومسك يديها الاثنين وظل  يهزها  ويضغط عليها ويقول ويصرخ بها بطلي بقى انت عايزه تجننيني.. وهي على ما هي عليه.. حالمه بهدوء شاخصه امامها ناظره الي جدتها وتحاول ان تمد يدها الى مكانها فهي تري جدتها تفتح لها زراعيها.. ولكنه في تلك الاثناء لم يتركها واحس بالرعب الشديد فاراد ان يجعلها تتكلم فاذا  به يقوم بصفعها على وجهها ولكنها لم تبدي اي اشاره و ظلت كما هيا ظل يصفعها علي وجهها من الرعب عليها حتى سالت الدماء من فمها وهي مازالت كما هي تنادي جدتها  وتبتسم بهدوء وتحاول ان ترفع يديها لتحتضن جدتها كان يحركها يمينا وشمالا لعلها تصدر حركه ولكن محاله ليصرخ انت عامله كده ليه حرام اللي بيجرالي ده انت هتموتيني انت مالك .. هنا احس بالرعب وان هناك شيئا خاطئا واحس بالذعر . ولم يعرف ماذا يفعل.. فحبيبته يبدو انها تري اشباحا ودموعها تنزل بهدوء وسكينه دون اي تفاعل منها سكون وارتياح وهدوء تام.. هنا تملكه الذعر قام جاريا يبحث عن شيء ليلبسه اياها فوق قميصها الحريري.. ثم حملها و وضعها في عربته وهيا بنفس الحاله وابتسامتها الخفيفه  الحالمه علي وجهها  واتجه بها الى مشفي صديقه وقلبه ينهشه على حبيبته فهي كانت تبدو في حاله غير طبيعيه.. ودخل حاملا اياها وهيا متدليه بين يديه فاتحه عينيها.. وبدا الطبيب يكشف عليها ليعرف ماذا بها ويحاول ان يفيقها ولكن بلا جدوي  فحياه  لم تعد حياه.. فهي تركت الحياه في هذه الدنيا فهي قد انفصلت عن الواقع تماما ولم تعد تحس او تعي اي شيء. كل ما كانت تراه هو جدتها وابتسامتها وكان كل ما يصدر عنها كل حين واخر ابتسامه خفيفه على وجهها ولا يصدر عنها اي تعبير اخر..
هنا خرج الطبيب الى سليم الذي كان القلق ينهش قلبه وقال له الحاله تعرضت لصدمه شديده افقدتها وعيها واصبحت منفصله عن العالم مكونه لنفسها عالم اخر لا نعرف متى ستعود منه.. تعرضت لكم من الالم الذي لم تحتمله والصدمه اثرت عليها.. فكر  عقلها لا اراديا  ان ينفصل عن هذا  العالم لان الالم لم يتحمله الجسم ولا نعلم متى تستطيع ان تعود الى ذلك العالم مره اخرى.
ظل سليم ينظر اليه بذهول قائلا.. يعني ايه انت جاي وتقول ايه.. انا مراتي في في دنيا ثانيه يعني ده مش تمثيل..

قال له صديقه  انا مش عيل صغير انا دكتور كبير و اظن انت عارف انا مين. المدام اتعرضت لصدمه شديده لم يتحملها الجسم افقدتها القدره على التعايش فالالم كان لا يحتمل فانفصلت بنفسها عن هذا الواقع لتدخل في عالم بالنسبه لها يسعدها ولكننا لا نعرف ما هو.. هناك الكثير من هذه الحالات ونحن لا نعلم متى ستعود وكيف ستعود كل ما علينا ان نحاول ان نكون بجانبها وان يكون بجانبها من يحبونها حتي يكون عندها هدف للرجوع للحياه..
ثم تركه وانصرف متصنما وفي عقله مئه و مئه سؤال.. احقا كانت تتألم لهذه الدرجه وقطب جبينه معني كده انها... لا لا مش ممكن تكون بتحبني.. لا مش حقيقي.. يعني بتحبني فعلا .. دانا اموت فيها.. ااااه يا قلبي .. اتصل بصديقه حازم وطلب منهم ان ياتي اليه فهو على شفا الجنون مستعجبا كيف تتالم كل هذا الالم لتصل الي ما هي اليه وكيف تكون مخادعه هكذا ولا تتحمل ثمن فعلتها ام انها لم تفعل شئا كان سيجن.. فههي ارادت المال وهو اعطاها المال بزياده فما الذي حدث.. كان يدور حول نفسه كالمعتوه..
 وهنا اتي اليه حازم ليري صديقه في حاله غريبه يرثى لها. مصعوقا  من منظره.. كانت عيناه حمراء مشعث الشعر وحالته شاحبه الوجه اقترب منه قائلا.. فيك ايه مالك ايه اللي حصل انت هنا ليه وفين حياه.
نزلت الدمع من عينيه وقال حياه راحت خلاص.. حياه سابت الدنيا دي و راحت دنيا ثانيه..
فنظر اليه حازم صارخا في  وجهه انت بتقول ايه حياه ماتت..
فرفع سليم راسه ولم يعد يتحمل اكثر من ذلك واجش في البكاء.. حياه جوه شبه ميته لا هي عايشه ولا هي صاحيه عايشه في الدنيا اللي هي اخترتها..
فهزه  حازم وقال له فيه ايه انطق قل لي عملت فيها ايه ايه اللي حصل ما تتكلم يا اخي..
وهنا بدا سليم يقص عليه كل شيء منذ ان بخت تلك الافعى سمومها اليه مرورا بما فعله بها حتى ما حدث لها في النهايه..

ظل حازم ينظر اليه بعض الوقت وهو غير مصدق البشاعه التي فعلها بها  صديقه.. فقال له..انت عملت كده كان مذهولا.انت يا سليم .. مين دول اصلا اللي كانوا بيتكلموا.. وعرفت منين ان هم اصحابها.. وعرفت منين ان هم عارفين عنكم كل حاجه.واتاكدت ازاي انها تعرف عاصم . انت طول الوقت عمال تحكي لي عن الملاك هو في ملاك بيقعد يمثل الفتره دي كلها.. انت تاكدت من اللي حصل.. طب ما قلتلهاش ليه وصارحتها.. واجهها حتى يا اخي لو كانت كده كنت سيبها وارميها.كنت روح واجه ابوك. . حد يعمل في حد كده.. لا انت مش سليم اخويا وصاحبي.مفيش بني ادم يعمل كده.. .
كان سليم كأن علي رأسه الطير.. طب افرض هي مظلومه وده اللي باين من اللي حصل ان هي ما قدرتش تتحمل البشاعه اللي انت عملتها فيها هتعمل ايه .. انا عن نفسي مش مصدق اي كلمه من اللي اتقالت..
رفع سليم عينيه وهو يبكي من كلام صديقه.. دانا اموت ساعتها.. كان صديقه يتكلم معه وكل ما اتكلم كان قلبه يتمزع على فعلته البشعه.. والذل الذي اذله لها كان لايفعل فعلته  الا المجرمون.. لو كانت صادقه كما يقول حازم فكيف سيعيش.. كيف كسر قلبها كيف فعل ذلك...
وهنا اقترب منه حازم وقال له انت لازم تفوق لنفسك وتتاكد من الكلام اللي انت بتقوله ده مش اي احد يجي يقلك كلمتين تقوم مصدقهم انا مش قادر اصدق مش سليم الحديدي اللي اي  حد يقدر بالسهوله دي يضحك عليه و يخليه يصدق اي كلام والسلام.. روح يا سليم وتحقق بنفسك وشوف فعلا الغلبانه اللي جوه دي يا ترى هي وحشه ومتأجره زي ما انت بتقول ودا اشك فيه.. ولا هي الملاك اللي ما قدرش يستحمل اللي حصل لها فانفصلت عن الدنيا ديت برغبتها.. لانها مقدرتش تستحمل الالم اللي انت عملته فيها..
ظل  سليم محنيا للراس لا يعرف ماذا يقول ولا يعرف ماذا يفعل. فقرر ان يدخل على حبيبته ليراها.. ليعرف ما هي الحاله التي وصلت اليها دخل سليم ليجد زوجته حبيبه و روح قلبه.. تجلس بهدوء تنظر الى الفراغ.. لا يوجد عليها اي تعبير تركز عينيها في مكان واحد وكل حين ياتي على وجهها شبه ابتسامه ثم تعود مره اخرى الى ما كانت عليه من الجمود وعدم الوعي.. كان قد تذكر انها كانت تنادي جدتها اعتقد انها الان مع جدتها وتبتسم لها.. فاحس بالوجع في قلبه شديد. كانت لا حول لها ولا قوه واقترب منها ومسد علي شعرها وناداها ولكن لم تستجب له.. ثم اقترب وجلس بجوارها. هياشاخصه والدموع تنزل لا اراديا وتعابير وجهها حالمه ليمد يده ليتلمس دموعها ببطء متتبعا تساقطهم حتي وصل لشفتيها وظل يلامسها ولكنها في عالم اخر.. وهنا خرج سريعا واجهش بالبكاء..
اقترب منه حازم و حضنه و قال الاول انت اخويا وحبيبي ولازم تبقى قوي عشان اللي هي فيه مش سهل. انت اه سمعت كلام يوجعك بس كان لازم تتحقق منه باي طريقه انت لازم تتحقق من الكلام ده يا سليم شوف البنتين دول مين وهاتهم انت تعرف كويس تقدر تخليهم يقولوا هي فعلا الوحش اللي انت عملت فيه كده والا لا.. حتى لو كانت وحش يا سليم ما حدش ابدا يستحق اللي ان يتعمل في كده.. ده ذبح بالبطيء.. اتمنى يا صاحبي انك تعرف توصل للحقيقه لانك بالشكل ده هتتجنن.. انا بصراحه شاكك في الكلام اللي اتقال وخصوصا انت شايف حالتها لا حول لها ولا قوه... وكمان هنا مش لازم تعرف حاجه مش هتسكت قلها اي حاجه وقعت اتخبطت لانها مش هتسيبك وانت مش ناقص وكمان عشان تساعدك في حالتها.. اوعي يا سليم تنطق بالنصيبه اللي عملتها..
هنا خرج  سليم من المشفى بسرعه والدموع تسيل من عيينيه وركب عربته . ايعقل ان تكون بريئه.. كان لا  يصدق  انه ذبح حبيبته وروح قلبه.. ماذا لو كان هو الوحش الذي قتل الجميله.. كيف سيتعايش مع ذلك.. احس بهستيريه وظل يصرخ من الوجع.. في تلك اللحظه تحول سليم الى شخص اخر يصرخ ويخبط  حتى دمت يديه وظل ينهج فتره  من الجمود وتصلب وجهه.. وهنا كانت حياته متوقفه علي التحقق مما حدث ان يعرف كل شئ. رفع تليفونه اتصل باحد حراسه واخبرهم ان هناك فتاتين وقال اوصافهم ومكان محلهم وانه يريدهم ان ياتوا بهم اليه وويذهبو بهم الي مخزن الشحن في المصنع من دون ان يدري احد..ليبدا سليم الحديدي اول خطوه في معرفه كم الطعنات التي وجهت لضهره ليستدير هو ويغرز اضعافها في قلب حبيبته.. ليعرف ان سليم تحول الي عاصم وانتزع قلب حبيبته نزعا من مكانه فادماها وارداها هائمه في عالم ليس عالمنا.. ليعرف ويدرك انه بتربيته الغير سويه صدق وفعل فعلته الشنعاء لتموت حبيبته حيه.. هنا توجه سليم وقد قرر ان ينتزع قلب من فعل به ذلك  وان يعرف حقيقه تلك الافعتين اللتان خطتتا لنهش قلبه وقلب تلك المسكينه التي لم تعد في هذه الدنيا مبتعده عنها ببشاعتها وكم الغل الذي يبثه البشر لبعضهم....




الفصل الثامن
كنا قد توقنا عند ادراك سليم ان طعنته الغادره قد قتلت حب حياته وقتلت سعادته وانه في سبيله لمعرفه كم البشاعه التي الحقها بها دون ذنب.. هنا ذهب سليم الى المكان المحدد منتظرا حتى اتت الفتاتين وكلا منها معصوبه العينين مربوطه اليدين وكانوا في حاله من الاغماء والاعياء ثم رماهم الحرس تحت قدم سليم فاقدين الوعي تماما(اهوه هبهدلكو الحرابيق بدري عشان ماتنحوش 😅😅) وهنا امر سليم الحرس لايقاظهم  ورفع شريط عينيهما ثم طلب منهم افاقتهم وما ان ان قام الحرس بافاقتهم حتى اصابهم  الفزع عندما رأو سليم امامهم وظلا يصرخان فاشار  بهدوء  الى الحارث قال من منكم نجوان.. اشارت نهي صديقه نجوان اليها برعب هنا(البت عملتها علي روحها ولسه ماخدتش قلم 😂😂😂) اقترب منها وقال... شوفي بقى يا حلوه منك ليها.. انتو اوسخ من الوساخه نفسها وكان يحوم حول نجوان وهيا عينيها ستتمزق من الرعب وعملتو عملتكو وافتكرتو انكو هتفلتو مني وماتعرفوش ان اللي يقرب ناحيه سليم الحديدي او حاجه تخصه فيها دبحه.. فانا بقي قررت اشوف واعرف انتو ملتكو ايه عشان هطلعها في ايدي ونجيب اللي في مصارينكو كله تجاه حياه... نركز بقه كده والا ايه.. وزق نجوان ونهي بقدميه.. احنا هنجيبه من الاول ونعيده وترجعي تقولي لي بالضبط اللي كنت بتبخيه جنب الشباك  كان ايه سببه وليه..واعرفو اني في لحظه ممكن تندفنو حيين ولا من شاف ولا من دري.. ماهو مش انا اللي شويه نسوان يلطخوني علي قفايا.. كان قد تملك الرعب من الفتاتان وهم يرون شكل سليم الذي تحول الي شيطان ومنظر الحرس يبث الرعب اكثر واكثر..
 هنا صرخت نهى وقالت انا ما ليش دعوه انا ما عملتش حاجه.(ماكلتش رز ما كلتش رز 😂😂😂) .

هنا شتمتها نجوان انت واحده حيوانه اخرسي.. هنا تاكد سليم ان هناك شيء غريب..
اقترب من نجوان ماهو لو ما بختيش اللي في بطنك مش هيحصلك طيب...
وهنا قالت احنا ماعملناش حاجه وكدبناش في حاجه..

 هنا اتجه سليم اليها وقال... امممم مابتعرفبش تكدبي ثم هجم عليها ونزل فيها ضرب(اعجن يا واد اعجااااااااان) كانه يضرب رجلا حتي ادمي وجهها ونزع حزام بنطاله وظل يضرب بها حتي اغمي عليها من الضرب(هييييح😊😊😊😊) ..
هنا صرخت نهي والله ما عملت حاجه دا هيا نجوان انا ماعملتش َماعملتش..
هنا تحول نظهره من  نجوان بعيدا الي نهي يقول كل واحده لها وقتها ما احنا ما فيش ورانا حاجه وهنا اقترب من نهنى وهي مرعوبه فقال لها وانت ايه نظامك بالضبط..

فقالت هقول والنبي اللي اعرفه..
فرد عليها.. اي حاجه تقوليها كذب يمين بالله لكون قاطع لسانك.. وهنا امر الحارس ان يحضرو صندوق العده وكان بها اشكال مختلفه من معدات حاده و وضعها امامها وقال نقول بقى يا حلوه كده من الاول انت ونجوان كنت مع بعض ولا نجوان هي اللي عملت عملتها السودا لوحدها.. نبخ تاني اللي اتقال عند الشباك مين اللي وراه ونزل وامسك احد المعدات الحاده... مكملا انت والا نجواااااان..
هنا صرخت و خافت نهي وقالت له انا هاقول لك كل حاجه بس ما تقربليش انا ما ليش دعوه.. انا ما عملتش حاجه هي نجوان اللي عملت كل حاجه هي  اللي قالت لي.. هي طول عمرها بتكره حياه وقالت لي تعالي اقفي معايا جنب الشباك جاريني في الكلام.. كانت قالت لي انها عرفت انك باشا كبير وان  حياه ما تعرفش.. فقامت قالتلي فانا اسمعي مني و ردي عليا وخلاص.. ده كل اللي قالته ليا.. انما لما كنا واقفين انا اتفاجئت باللي هي قالته بس ما قدرتش اعمل حاجه.. انا صحيح ما بحبش حياه بس ما كنتش عايزه اي أذيه ليها  بالشكل ده.. انما نجوان بتكرها وانا ما قدرتش الا اني اوافق..(يا بت انت يا بت يا حلمبوحه 🙄🙄🙄) .. والنبي يا بيه انا غلبانه( كااات هايل يا فنانه.. لا يا حربايه 😂😂) ونجوان هيا السبب انا ماكنتش اعرف انك بتسمع هيا اللي خططت لكل حاجه..
وهنا هجم عليها سليم وظل يضرب فيها الي ان نزفت من كل مكان.. .. احس سليم بقلبه يشتعل فكل شيء كذب كل حاجه طلعت كذب في كذب وهو بيديه ذبح حبيبته هو بيديه انهي حياتها. كان يتذكر كل كلمه يقول لها كيف فعل بها ذلك صور تاتي امامه  عندما نعتها بالرخص  اثم اعطائها المال وانه يعاملها كعاهره كيف زقها بعيدا كانها حشره مقرفه.. كيف ادمي قلبها عندما اراها صورته مع بنت عمه.. كيف قتلها عندما نعتها بالجربوعه التي لا تعلو الي ان تكون في مقام زوجته كان سيجن من بشاعه كلماته ثم ادمي  قلبها عندما يتذكر انه طلقها.. طلقها بعد ان قضي َمعها ليله بالمال ولم يكتفي بل عندما تاهت الي عالمها ظن انها تمثل ونزل فيها ضرب.. عن اي حقاره تتحدثون... تذكر تلك الليله ببشاعتها جلوسها على الارض لا حول لها ولا قوه فهو اصبح الشيطان في الحكايه... تذكر منظرها والالم  في قلبها وتحولها عندما انفصلت  عن واقعنا كان متاكد انها َمع جدتها فهي قالت له انها ليس لها احد الاهو وانها يوم ان يكون ليس له وجود في حياتها لن تكون موجوده.ليس لها سند وهو السند.. هو الحبيب والقريب ولكنن اصبح لها الخسيس في ابهي حلهتم قتلها وتمزيعها بالبطئ. وهذا فعلا ما حدث  فلم تتحمل حياه عدم وجود سليم في حياتها وطعنه لها بهذه الطريقه البشعه  التي لا يفعلها الا كل من هو  حقير.. احس بالدونيه و بالقرف من نفسه  صرخ في الحرس.. فوقلي التانيه.. وامر الحراس بان يحلقو لهم رؤوسهم وامتثل الحراس وهما يصرخان من الرعب حتي انتهي الحراس.. وكانت نهي كل شويه يغمي عليها.
. اتت نجوان وهيا في حاله فزع وتصرخ انا ما عملتش حاجه.. انا ما عملتش حاجه سيبوني انت عايز مني ايه..

اقترب منها سليم وياخذها ويرزعها في الحائط وظل يضرب فيها و اشاره  لتلك النجوان... نحكي بقى ولا نكمل ضرب

كانت لم تعد تستطيع ان تاخذ نفسها فقالت له من بين شهقاتها انها ستحكي له كل شي بدات تحكي انها عرفت من هو وعرفت عنه كل شئ وخلافاته مع والده ببحثها عنه عالانترنت وانها كانت تريد ان تقول لحياه لانها لا تعلم من انت.. ولكنها رفضت لان حياه طيبه وستسامحك ومن حقدي عليها قلت اقلك انت عشان كنت بسمع عنك انك جبروت واللي بيجي عليك بتنسفه قلت اقلك فتحرق قلبها بطريقتك(وحرق قلبها واي حرقه 🥺🥺🥺🥺🥺) واستغليت مشاكلك مع والدك وقلت كده. وبذلك تستطيع ان تتركها وتذلها..
وهنا هجم عليها سليم مره اخرى بعد ان انهت  الكلام وظل يضرب فيها. ليه عملتلك ايه بتكرهيها ليه.. دي واحده تتكره انت ايه يا شيخه..
فردت نجوان بغل عشان بتحبوها ليه برضه... واحد باشا زيك يحبها ليه فيها ايه زياده 
هنا لم يستطع ان يتحمل فهجم عليها ضربا وهو يهذي عشان نضيفه يا زباله يا واطيه عشان قلبها اللي مضوي نور ظل يضربها حتى اغمي عليها مره اخرى واستدار  للحراس وصرخ  وقال كل واحده من دول تفضل مرميه هنا من غير اكل وشرب الا الكفاف.. وتشوف المحل اللي هم فيه مضوهم عليه ويتاخد منهم المحل و يتاخذ منهم اي حاجه معهم ويتربوا مضروبين مكسرين... وكل يوم من ده وكل واحده في اوضه ضلمه لوحدها ولو فتحت بقها تتعجن واقترب منهم ووقال بغل شديد طول ماهيا مش في الدنيا انتو كمان هتتحبسو وماهتشوفو مخلوق عشان تبقو  عبره لمن يحاول ان يمس سليم الحديدي وما يخصه.. وانصرف وتركهم وهم يصرخون ويتوسلون و ركب عربته وظل يسوق ويهيم في الشوارع ومن كثره ازدحام راسه توقف فجاه فكان راسه هينفجر ما في مكانها.. نزلت دموعه وتذكر يوم زفافه وحنيتها الشديده وجمالها وليلتهم الساحره معا.. كانت كالملاك بين يديه وهو يخطط ان يطعنها في الصباح..كانت تظنه روحه واعطته من حبها الكثير وهو اخذ روحها.. نامت حالمه علي صدره تشعر بالامان وانه ضهرها ليستيقظ ليقطم ظهرها نصفين.. اه لما تنام في حضن تعبان.. وطلعت انت التعبان يا سليم.. لا او$خ من التعبان... هنا خبط علي قلبه صارخا انت تستحق القتل انت مش بني ادم.. ايه القرف ده.. ماكنتش اعرف يا سليم انك زباله كده.. انت فعلا شبه عاصم.. لا شبه ايه انت ابن ابوك فعلا.. زباله في زباله  فرقت ايه عن عاصم دا حتي عاصم كان عنده الشجاعه انه يبقي و$خ عيني عينك وانت لبدت وقرصت  ومووت.. وظلت دموعه تنهمر علي روحه التي اصبحت في عالم اخر...
عاد الي المشفي وظل ملاصقا لمحبوبته لايتركها دقيقه وهيا لا تشعر بشئ كان يحدثها ويداعبها ويفكرها بايامهم وهيا كالجثه تماما لا تستجيب.. كانت دموعه تنهمر وهو يكره نفسه ويعذبها كل حين واخر.بتأنيبه لها. مر شهر وكانت حياه كما هيا في دنياها الخاصه ولكن سليم اصبح شخصا اخر.. كئيب لا يتكلم خصص لنفسه جناحا بالمشفي للمعيشه ونقل بها اشياءه وعمله  لايترك حبيبته الا علي النوم وكان يذهب للعمل للضروره لامضاء الاوراق او مناقشه امور مهمه  ويترك حازم يتصرف وهو ملاصق لمعشوقته.. كان يطعمها ويمشط شعرها وكان لا يفارقها حتي انها تنام في حضنه كانت وديعه مستسلمه في دنيا الاحلام.  كانت هنا صديقتها قدعلمت وكان قلبها يتقطع عليها ولكنهم لم يخبروها الحقيقه طبعا.. فكانت تاتي لها مع حازم الذي اصبح لا يفارقها ايضا حيث قد عرض عليها الزواج ووافقت بعد ان انفصلا لفتره بعد ان علمت الحقيقه وانه ليس سائقا ولكنه لم يتركها وكان يطاردها وهددها ان يذهب لبيتها وانه لن يتنازل عنها وكانت هيا تحبه وتعشقه فرضخت اخيرا لقلبها ووافقت وتمت خطبتهما ولكنها رفضت الزواج حتي تعود صديقتها اليها.. كانت ايضا تساهم في علاج حياه ولكن حياه لم تكن تستجيب الا الي سليم وكان هذا يمزق قلب هنا.   
وفي ذات يوم اقترب الطبيب  من سليم وقال فيه حاجه  عايزه اقلك عليها فخفق قلب سليم خوفا عليها.. فاكمل الطبيب عايز اقولك مدام حياه حامل..
احس سليم بقفزه فرح في قلبه.. احقا سيكون هناك رابط بينه وبين حبيبته فهو كان قد ردها الي عصمته فورا وكان هذا الخبر كطوق نجاه له لعلها تفوق وتحس بما في داخلها.. دخل سليم عليها واخذها في حضنه وظل يداعب بطنها ويخبرها ان هناك حته منهمها بداخلها وظل يمسد بنعومه علي بطنها.. كان دائم الكلام معها دائم الاعتذار كان يحس انها ستسمعه يوما فكان يبثها كل عشقه.. كانت حياه تستكين في حضنه ولاحظ الاطبه انه في عدم وجوده يلاحظون بعض سمات التوتر وكان هذا اول درجات الاستجابه فشعر سليم بالسعاده وظل ملتصقا بها كجلدها.لا يفارقها كان قربه يجعلها تتعود عليه اكثر ويصدر منها راحه اليه و استجابات اكثر ..

كان قد علم الجميع ان سليم تزوج وكان قد ترك سوزي ولم يعد يذهب الي الفيلا  الا قليلا ليري والدته.. التي كانت تاخذه  في احضانها ويبكي حتي يرتاح.. وقالت اصبر يا حبيبي بكره تقوم بالسلامه االي حصلها مش قليل..
فرد وقال يا ريت يا امي وانا هوطي علي رجليها ابوسها بس ترجعلي... كان قد تحول ولا يستطيع احد من المنزل ان يقترب منه كان قد اصبح شخصا حديديا َعالاخرين الا مع محبوبته وكان عمه فاضل قد انتظم في عمله واثر عاصم الابتعاد لان سليم في حاله اذا اقترب منه احدا سيقتله.. وفي تلك الاثناء كانت مازالت الفتاتان نهي ونجوان محبوسان باذلال واهانه.. فهما يستحقان اكثر من ذلك...
مرت الايام والاشهر وهنا تساند سليم بقوه.. وسليم لا يفارق حب حياته يتكلم معها ويمسد لها بطنها ويداعبها ويحدثها عن طفلهما.. كانت لا يصدر عليها الا القليل من ردات الفعل كان عندما يضع يده علي بطنها ومعها يدها ويحركها كانت تحركها معه وكان سعيدا كان قلبه سيقف مع اي استجابه جديده منها ... وفي احد الايام اتصل به حازم لمشكله في الشركه واضطر ان يذهب فكان هناك مشكله كبيره مع احد الشركات بالخارج فاضطر سليم مجبرا ان يسافر لمده اسبوع كانت حياه في تلك الفتره بدات بردات فعل لغياب سليم فلم تدع احدا يمشط لها شعرها وكانت لا تاكل الا القليل وبقيه الوقت صامته قاطبه وهذا تطور رهيب في حالتها كما قال الطبيب... كان سليم يطمن عليها كل يوم وكان يسعد بردات الفعل هذه فاحس ان حبيبته بدات تستعيد دنياها ولكن امامها وقت كثير كما يقول الطبيب... رجع سليم وذهب فورا الي روحه وقلبه الذي تركها لاسبوع كامل فكان هناك ردة فعل ادهشت الكل كان يقف ينظر اليها بوله وهيام عند الباب فقد اشتاق لها  وفجاه راها تقوم من َمكانها بهدوء وتتجه اليه وتقف بجانبه ملتصقه به ثم امالت رأسها اماله خفيفه علي كتفه  . احس بان قلبه سيقف من جمال فعلتها.. احس بان حبيبته تعرفه وتريده بجانبها.. كان الفرح سيجننه فاخذها في حضنه كاننه سيخنقها.. لم يصدق انها تعرفت عليه وادمعت عينيه كانت فقط تقف ملتصقه به ولانت تعبيراتها .وكان هذا اقصي امانيه ان تحس بانه الوحيد في الدنيا الذي هو بجانبها . كان هناك كل يوم تطور رهيب في حالتها كما اخبره الطبيب.. ما ان اصبحا بمفردهم حتي اخذها باحضانه فاندست هيا اكثر ولاحظ هو ذلك وسعد كثيرا فاخذ يدها وظل يمسد بطنها التي كبرت وظهرت.كان الحب.ينهش قلبه وخوفه ان تلد ولا تتعرف علي طفله وخوفه الاكبر يوم ان تعود الي دنيا سليم لتخرج منها كارهتا له ويدخل البغض قلبها متذكره حقارته معها..  كانت جميله كالعاده واصبحت نظراتها اقل توهانا والابتسامه التي كانت ترسمها دائما قلت كثيرا.. كانت تبتسم فقط عندما يمسد علي بطنها.. كان لوجود سليم العامل الاكبر في تحسنها فكلامه كله عشق وحب ولا تفارق احضانه ابدا كان يحدثها كانها موجوده معه ويحدثها عن يومه وامه وكان يحدثها عن بيتهم. ماينتظرهم من سعاده.وفرح ومرت الايام حتي بدت تثقل حياه واصبح الحمل ينهكها فبدات بردات فعل جديده بان تتأوه مثلا وتصدر اصواتا دليل علي التعب والاحساس ببطنها وخبطات الجنين.... اخبر الطبيب ان حاله حياه في تحسن شديد وان استجابتها للالم والتعب هو في حد ذاته رجوع الي الواقع فهي تشعر بنفسها وكان قلب سليم سيخرج من مكانه َمن فرحته.. ولكن في نفس ذات الوقت يتخلله الذعر من فقدانها.. مرت الايام وكانت حياه تنام بين احضان سليم.. ثم حدث فجاه مما جعل سليم يقفز من مكانه من الزعر عندما. صرخت حياه من الوجع وظهر عليها الالم الشديد فقفز َمن مكانه ليضغط علي زر الاطباء لتدخل عليه ممرضه لتجد حياه تحتها بعض المياه وهذا دليل ولاده.. وكانت حياه كل حين وحين تصرخ ثم تتأوه وفجاه نظرت اليه ولاول مره يسمع صوتها منذ اشهر ينزل علي قلبه يلهبه اكتر صوتها الذي يشبه الالحان.. كانت تنظر اليه وبدات تزرف الدموع وتضع يدها علي بطنها وتقول..سليم.. فيه هنا وجع..

وهنا اخذها بين احضانه غير مصدق... انتي بتتكلمي بتتكلمي يا روحي انت قلتي اسمي صح ناديتي علي سليم حبيبك.. حياه انت سمعاني .
ولكنها صرخت مره اخري كان قد حضر الطبيب وبداو لتجهيزها وبدات هيا تتوجع وتصرخ وتمسك بيد سليم ولا تتركه وعلي الفور اتجها الي غرفه العمليات وكان هو معها وكانت هيا تصرخ وتصرخ فالالم لا يحتمل وتذرف الدموع متشبثه في يديه قائله سليم سليم وصرخت كان كأنها عادت للحياه مره اخري فسبحانك ربي فالالم كان رفيقها فمن افقدها روحها وسلبها منها هو الالم  وهو ايضا  من اعطي لها الحياه هو ايضا الالم ولكنه كان الم الرزق وليس الفقد .. فربك رحيم في وسط شده الالم يرسل رحماته والا كان قد جن البشر وحدثت فتنه بينهم...  ظلت تنادي باسم سليم بوجع حتي سمعا صوت طفل يصرخ هنا نظرت اليه حياه مبتسمه متمتمه.سليم   انا جبت بيبي ثم نامت مرهقه من المخدر.. هنا احس سليم بان قلبه سيقف وان حياته قد ذكرت اسمه وانها وعت انها انجبت طفلا.. كان كمن ملك الدنيا اخيرا.. عادت روحه اليه.. انت رحيم يا رب.. كان سعيدا ومرعوبا في نفس الوقت.. كانت قد ولدت طفله رائعه الجمال تحمل نفس غمازتها.. ثم تم نقلها الي غرفتها مره  اخري  وكانت مازلت نائمه وسليم يجلس بجوارها يذرف الدموع لان فراقهم قد اوشك فما ان تستيقظ ستلفظه من حياتها كان يجلس بجوارها يمسك يدها كانها ستهرب منه كانت يديه تتلمسها بحنان و لا تنزل من علي شفتيها  فهو يحاول ان ياخذ جرعات من عشقه لانه يعلم ان القادم هو الاسود بالنسبه له..فتره من الرعب قضاها وعيونه تذرف دمعا... حقا سعيد انها استيقظت ولكن الحسره في قلبه انها سترميه خارج حياتها فهو ذلك الحقير الذي طعنها.. كان مع كل قبله يقبلها لها دموعه تسيل وهو يهذي ماتسيبينيش يا حياه طب هركع تحت رجليكي واعملي مابدالك بس ماتسيبينيش.. يا رب انا مش عارف ليه كده انا اه طعنتها بس انا اتربيت في وسط الكره والوساخه وسهل اني صدقت الوساخه.. بس ده تربيتي اتربيت في وسط زباله.. يا رب انا عارف اني اتجبرت وسحبت روحها بس انا ليا سنه بتعذب وقلبي هيتشق نصين.. ماتبعدهاش عني يا رب وحنن قلبها عليا.. هيا َملاك مش موجود خليها بقلبها الجميل تسامحني.. يا رب ماتفجعنيش فيها.. هنا تاوهت حياه فاحس بالرعب وبدات تستفيق وتفتح عينيها وكان مذعوا ودموعه تسيل علي وجهه منتظرا ان تصرخ بوجهه لتلفظه بره حياتها منتظرا ان تزهق روحه كانت دقات قلبه تخرج من مكانها لتستيقظ ناظره اليه قائله ما جعله يقفز من مكانه وقلبه كان سيتوقف من ما فعلته وهيا ت.... ....

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close