CMP: AIE: رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الثالث الثلاثون33بقلم نرمين قدري
أخر الاخبار

رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الثالث الثلاثون33بقلم نرمين قدري


رواية قلوب ارهقها نبضها
 الفصل الثالث الثلاثون33
بقلم نرمين قدري


ومع اول ضوء الفجر خبط بيجاد علي ندي واعطها فارس ووصي. عليه   
ذهب  بيجاد و اضاف ابنه علي الباسبور و استعد للسفر وهو راجع فقد تليفونه دون أن يشعر أنه وقع منه 
رجع بيجاد و اخد فارس والكل مازال نايم وترك البيت والبلد بأكملها 
وطول الطريق في الطائرة حاضن ابنه وكأنه يشمك رأحة مسك فيه و قد فقد السيطرة علي دموعة فقد ترك لها العنان  
وشريط ذكريات يمر امامة و ضحكتها  و شقوتها 
ولكن عقله غير مستوعب موتها 
قال بيجاد في نفسة 
-  لا في حاجة غلط بتحصل منين ماتت و منين الإشارات اللي في الأوضة مسك سيبالي علامات انا بس اللي عارفها يا تري ايه اللي حصلك يابنت قلبي سامحيني يا مسك كان لازم ابعد علشان ابننا يتربي بعيد عن جو الكره اخاف علية لو سبته في وسطهم يطلع شيطان زيهم ابنك امانه يا حببتي وعد مني هحافظ عليه يا حتة من قلبي اطمن علية وعلى مستقبله  وانزل ادور علي حكايتك وغلاوتك في قلبي ما هخليهم يتهنوا لحظه 
قلبي بيقولي انك عايشة و اللهي  يا مسك انتي عايشه في قلبي عايشة جوابا العمر كله يا بنت قلبي وعمري وحياتي 

وصل ماجد ومروة السريا وعلى وجههم علامات حزن ممزوجة بغضب شديد
دخل ماجد بكل ما يملكة من غضب وراءة مروة تقدم رجل و تأخرها خايفه من بطش والدها
نزلت فاطمة علي السلم وقالت بسخرية
. ياهلا يا هلا بالحبايب و الله ليكم واحشه  لسه فاكر يا ماجد انك ليك ست وعيال تسال عنهم عارف انت بقالك اد ايه ما جتش ولا اتصلت حتي تطمن على البنات
ظل ماجد يبنظر لها نظرات كره ومازال صامت عن الكلام 
ثم أكملت بسخرية واضحة 
و اهلا بست البنات عروستنا القمر نورتي و شرفتي
قالت مروة  يقرف :
-جرا ايه يا فاطمة انتي هترحبي  بيا في بيت ابويا و لا ايه ده بيتي يعني انا اللي ارحب بيكي هنا 
فاطمة/ هههههههههههه لا يا قطة ده كان زمان قبل ما تفضحي ابوكي
مروة/  قطع لسانك انا اتجوزت مافضحتش ابويا و جوزي استلمتي من راجل  مش من شارع ولا جوزني علشان صفقة ولا  تخليص حق و مش طايق يبص في وشي جوزي بيحبني مش شبهك الكل ببكرهك 
كل ده و ماجد صامت لا يتكلم و لكن الغضب سيطر علي كل تفكيره 
قربت فاطمة منهم و  بتتكلم بكل ثقة 
فاطمة / وضحي كلامك يا مروة مين دي اللي متجوز تخليص حق مش فاهمة 
مروة لسه  هتتكلم ولكنها شهقت من اللي حصل فجاءة رفع ماجد يده و بعزم ما في نزل على وجه فاطمة مما جعلها تفقد توازنها
صادف ننزول ندي من فوق 
ندي/ يمهل و لا يهمل تسلم ايدك يا ماجد راجل بجد.تسلم  ايدك كمان مرة
قال يفرعون ايه فرعنك ملقتش حد يردني ومراتك   فاطمة اتفرعنت قوي كانت في جره وخرجت لبره 

قامت فاطمة من الأرض  وقالت بغضب.
فاطمة: / والله ما هعدهالك يا ماجد هوصل الموضوع لابويا و هو اللي هيقفلك  ووريني بقا هتصد قدام ابويا ازاي 
ماجد بكل ثقة /طظ يا فاطمة طظ كمان يا فاطمة مهما يعمل ابوكي مش هيوصل للاحتراف بتاعك ثم مسكها من شعرها 
تموتي البت و تتهميها في شرفها و تاخدوا منها ابنها ايه الجبروت ده كله ايه ابيلس جنبك تلميذ جايبة الشر ده منين اقسم بالله انا خايف علي عيالي منك خايف تزرعي جواهم الكره ده كله 

جاءت اشجان تجري علي صوت فاطمة وهي تصرخ من ماجد وهو ينزع شعرها بيده
دخلت اشجان لمحت مروة سابت فاطمة وجرت علي مروه
اشجان / بنتي حببتي وحشتيني موت يا قلب امك 
حضنت مروة أمها و اترمت عليها وعينيها فيها كتير من الدموع
كل ده تحت صراخ فاطمة و مازل ماجد يشد شعرها بقوة 
جاء محمود و امجد جري علي صوت صراخ 
محمود / ممكن اعرف ايه اللي بيحصل هنا وايه صوات ده 
ترك ماجد فاطمة وزقها وقعت علي الأرض 
ماجد / ايه ابويا ايه يا حاج ياللي حجيت بيت الله ياللي كنت بتلمنا حوليك و توصينا علي بعض ايه اللي حصلك و خلاك كده .
في ايه يا ابويا في ايه انت كنت السند و الضهر لينا ليه تعمل فينا كلنا كده ليه تكسر قلب بيجاد بسك*ينة تلمة ليه يا ابويا تحرم طفل رضيع من لبن امه وحنانها ليه كل ده علشان الفلوس ينعل ابوها تحت رجلينا ولا لحظة كسر واحده في عيون حد مننا يا ابويا انت كسرت جوانا كل مشاعر حلوة قولبنا بقت تنزف من البكا حرام عليك البت اللي مرمية فياب مستشفى بين حيا والموت دخلت في غيبوبة و يا عالم هتفوفة منها ولا ايه
اديني سبب واحد علي انت عملته وانا وعد مني هقف معاك بس اديني سبب مقنع مسك عملتلك ايه  زمبها أن أبوها فقير ايه زمبها هي افهم 

اوعي تكون فاكر لما توسخ شرفها انك بتوسخه لوحده  لا انت بتوسخ معاه سمعة ابنك و تاريخ حفيدك اللي شايل اسمك مش سمعتها هي  بس  
محمود/ ايه علي اخر الزمن هتحسبوني اعمل ايه و معملش ايه لا فوقوا يا ولاد محمود انا لسة بصحتي 

نطقت مروة / وانت يا بوبا مش خايف أهل جوزي يعملوا فيا زي ما عملت في مسك ما هي الدنيا كده تدين  تدان وربك يمهل ولا يهمل 

فاطمة/ في ايه كلكم حامين كده علي راي المثل الجنازة حارة و الميت كلب عاملين اماثل لبنت كلاف البهايم ولا كأنها بنت سلطان 
ردت ندي بقهر/ بنت كلاف البهايم بس الضوفر اللي بطيره من رجليها برقبتك يا شيطان رجيم 
فاطمة/ ما تفوقي  لنفسك ياندي و اتعظي من اللي حصل لمسك و عيشي وربي بنتك 

امجد/ ده علي اساس انها متجوز سوسن وانتي اللي بتتحكمي فيها لا يا فاطمة فوقي لنفسك اتعديتي حدودك  اكتر من اللازم و كفايا بقا كده بجد الواحد مبقاش طابق يعيش في البيت ده انا كمان هاخد مراتي و انزل اعيش مع اخواتي 
محمود/ خلصنا كلمة زياده في الموضوع ده قدام بيجاد مش عارف هيحصل كويس والكل هيمشي وانا بعمل كل ده لمين 
ماجد  / لنفسك يا ابويا بتعمل كل ده لنفسك علشان الناس تقول إن العمده بقي اكبر واحد في البلد مش علشان انت لو بتعمل علشان ما كنتش جوزتني فاطمة وانا مش بطقها ولا بحبها من اصله لكن انت صممت عليها ما همكش انا المهم الصفقات و الشغل اللي بينك  وبين ابوها غير  كده طظ 
مروة / هو بيجاد هنا من امتي انا هطلع اشوفه 

اشجان اه يا حبيب / وصل امبارح بليل متأخر وزمانه نايم 
ندي ( هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هو مين اللي نايم صح النوم اصحو بيجاد بح طار فوق في السما 
مروة/ يعني ايه ياندي مش فاهمة 
ندى/ بيجاد اخد فارس وسافر الفجر
خبطت اشجان علي صدرها يالهوي ابني سافر من غير ما احضنه ولا اودعه انا حتي ما شلتش حفيدي ولا شفته 

ندي/ وخدو الكبيرة كمان بيجاد مش راجع تاني يا حاج محمود اه لا اتجوز بنت كلاف البهايم ولا بنت السلطان سبهالكم خضرا مختضره اشربوها بقا 
ماجد/ سافر ازي قبل ما يعرف أن مراته عايشة انا لازم أكلمه وافهمة كده ميرضيش ربنا ابن يتيتم وأمه عايشه

ندي / كان غيرك اشطر يا ماجد انا من الصبح بحاول و تليفونه مقفول.
مروة / ممكن يكون لسه في الطائرة موصلش
التفت محمود لمروه وقال بصوت حاد
محمود/  انتي ايه اللي دخلك هنا مش انا  قلت اعتبرتك ميته ايه اللي جابك هنا تاني مش انتي اللي اخترتي 

مروة / بحزن  انا جيت علشان بيجاد غير كده ما كنتش هتشوفني  تاني انا لما صدقت خرخت من هنا 

ندي / بقهر وهي تنظر لجوزها عقبالي يارب لما اخرج انا كمان من السجن ده ومش طايقه اعيش هنا 
وصل بيجاد المانيا واستقر فيها 
وبعد مرور أسبوع من وقت اللي ابحدث 
و في المستشفي  بداء مسك تستعيد وعيها تدريجيا ببطيء 
وفتحت عينيها وال كلمة نطقت بيها ف ا. ررس   ب ب يجاادد  اه
عطر/ مسك مسك انا عطر يا حببتي سمعاني يا قلب اختك 
مسك /ب بيجااد  ف ا رس. هماا ففف ي ن 
عطر/ اهدي ياحبيبتي ابنك بخير وهو مع بيجاد متقلقش 
ابتسمت مسك شبه ابتسامة. خفيفة فى سماعها أن فارس مع بيجاد 



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-