أخر الاخبار

رواية المكياج المميت الفصل الثاني 2 والاخير بقلم محمد شعبان

 


رواية المكياج المميت 

الفصل الثاني 2 والاخير 

بقلم محمد شعبان 


لما قال كلامه ده، فجأة الباب اتفتح ودخلت منه المساعدة بتاعتي وهي بتنادي عليا بصوت عالي..

-ايه ياچيچي.. بتعملي ايه ده كله جوة ال.. ايه ده؟!.. ايه اللي انتي عملتيه في وشك ده!

-انا ماعملتش حاجة، ده الماكيير الزفت الجديد اللي اسمه عبادة، هو اللي عملي كده.

-ماكيير مين اللي عملك كده.. الماكيير الجديد وصل برة وانا كنت داخلة اقولك انه لسه واصل حالًا.

-وصل فين.. اومال اللي قصادك ده يبقى مين...

شاورتلها على مكان ما كان واقف، بس المصيبة اني مالقتهوش، ماكنش موجود!

اتصدمت وحسيت ان قلبي هيتخلع من مكانه، انهارت، فضلت اعيط وانا خايفة ومش دريانة بأي حاجة حواليا، بس بعد شوية ولما بقيت أهدا وحكيت للمساعدة بتاعتي على اللي شوفته، كملتلي الحكاية.. الكاراڤان ده هو اللي اتقتلت فيه أصيلة الأصيل، وهو برضه نفس الكارڤان اللي لقوا فيه جثة الماكيير (عبادة) بعد ما انتحر.. ومش كده وبس، ده انا كمان عرفت من ممثلة زميلة ان اي واحدة بيظهرلها عبادة في الكارڨان وبيحط لها مكياچ.. لازم في الأخر تنتحر!

انا خايفة.. اوقات كتير بشوفه في بيتي وفي اي لوكيشن بروحه، وبرغم اني اعتذرت عن الفيلم ومابقتش اروح مكان الكاراڤان اللي رجع يشتغل من تاني بعد ما كان مهجور، الا اني لسه بشوفه.. عبادة.. بيظهرلي في اماكن كتير وبيقولي تعالى هناك.. في الكاراڤان.. عشان ارواحنا تتلاقى.. انا.. انا خايفة اوي.. خايفة واوقات كتير بحس ان انا مش في وعيي!

********************

بعد ما خلصت المُذكرات اللي لقتها في الكارڤان اللي بستريح فيه وقت تمثيلي لفيلمي الجديد، حسيت ان الجو من حواليا بقى برد اوي.. ايديا تلجت والنوتة اللي مكتوب فيها المُذكرات وقعت من ايدي.. كنت عاوزة اجري، افتح باب الكاراڤان واطلع اجري.. بس قبل ما اعمل كده، سمعت صوت راجل جاي من ورايا..

-ايه؟!.. خوفتي يافنانة؟.. مش كنتي عاملة فيها جامدة وقولتي انك مش هامك اي كلام بيتقال على الكارافان ولا هامك ان چيچي انتحرت جواه!

لفيت ببطء وانا جسمي بيترعش عشان اشوف صاحب الصوت، وشوفته، ايديه الاتنين كانوا غرقانين دم وماسك في ايده فرشة من فرش المكياچ.. وبابتسامته العريضة اللي مالهاش اي تفسير ولا معنى، شاورلي بالفرشة وهو بيميل راسه ناحية اليمين..

-تحبي تجربي مكياچي؟!

-انت.. انت عبادة الماكيير!

هز راسه بحركة مفسرة نفسها، ايوه، انا عبادة، ومن غير ما يتكلم حسيت انه عاوز يقولي ان نهايتي هتبقى هنا، في الكاراڤان، وده طبعًا بعد ما يحطلي المكياچ زي ما حصل ما چيچي.. بس لا، انا ماستنتش، انا خدت بعضي وخرجت جري من الكاراڤان ومن وقتها مارجعتلوش تاني.. ده غير اني كمان اعتذرت عن الفيلم، بس تعرفوا.. في ممثلة تانية خدت الدور اللي انا اعتذرت عنه وقعدت في نفس الكاراڤان.. ممثلة على الأرجح هيحصل فيها زي ما حصل في چيچي.. هتنتحر بسببه.. بسبب عبادة والمكياچ!

                   تمت بحمد الله 

 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
   💚 مرحبا بكم ضيوفنا الكرام الرواية كامله💚
ولكن يجب إن اترك 5 تعليقات لكي يفتح الفصول
في كرنفال الروايات ستجد كل ما هوا جديد حصري ورومانسى وشيق فقط ابحث من جوجل باسم 
الروايه علي مدوانة كرنفال الروايات وايضاء اشتركو في قناتنا👈علي التليجرام من هنا يصلك اشعار

 بكل ما هوه جديد من اللينك الظاهر امامك        

🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close