رواية جنان في جنان الفصل الرابع عشر14 الخامس عشر15 بقلم سحر حسين

رواية جنان في جنان الفصل الرابع عشر14 الخامس عشر15 بقلم سحر حسين
و قعت علي السرير و فتحت الظرف و كانت مفاجأة كبيره جدا داخل الظرف و كانت في ............................... 
اوراق تودي خالد و امل في ستين داهيه و طلع خالد اقذر مما اتخيل بس الغريب أن الحاجات دي تجيلي لحد باب البيت نمت و حطيت الحاجات دي تحت المخده بتاعتي و نمت و صحيت الصبح علي اتصال من الممرضه و بتقولي 

الحقي يا دكتوره احنا مش لاقين سلمي في المستشفى كلها 

اتكلمت و انا كنت لسه صاحيه يعني مكنتش فايقه كويس المهم قولتلها 

هتكون راحت فين يعني دوري عليها كويس هتكون هنا ولا هنا زي المره اللي فاتت علي العموم انا جايه  اهو 

قفلت معاها و قمت من علي السرير و يدوب كنت لسه هطلع لبس من الدلاب بتاعي لقيت اتبعتتلي رساله فديوا و كان لسلمي و هي مربوطه علي كرسي وهنا اتاكد انها مخطوفه المهم رجعت و اتصلت بالممرضه مره تانيه و قولتلها 

بقولك ايه عايزاكي تروح  لمدير المستشفى و تدوهوني بسرعه 

قالتلي 

حاضر يا دكتوره هرحله اهو 

قولتلها 

بسرعه مفيش وقت 

و فضلت معاها علي التلفون و بعد شويه لقيت المدير بيكلمني و بيقولي 

الو يا دكتوره رقيه 

قولتله 

ايوه يا دكتور بقول لحضرتك سلمي مخطوفه 

قالي 

ايه معقوله 

قولتله 

بعد اذنك يا دكتور ممكن متعرفش اي حد و تتعاملوا عادي  و كانها موجوده في المستشفى 

قالي 

ايوه بس 

قولتله 

مفيش بس و مفيش وقت لو سمحت اعمل اللي بقولك عليه 

قالي 

تمام حاضر 

قولتله

بلغ البوليس عشان تخلي مسؤوليتك بس يا ريت محدش يعرف انها اتخطفت 

قالي 

طيب خلاص انا هتصرف يا دكتوره 

قولتله 

تمام ماشي يا دكتور مع السلامه 

قالي 

خالي بالك من نفسك يا بنتي 

قولتله 

ادعيلي يا دكتور 

قالي 

ربنا معاكي... مع السلامه يا بنتي 

قولتله 

مع السلامه يا دكتور 

و بعد ما قفلت مع الدكتور لقيت مكالمه من رقم غريب و لما فتحت لقيت حد بيقولي 

لو تهمك سلمي تعالي في المكان ..................... و لوحدك و مفيش داعي تتذاكي يا دكتوره و اكيد فاهماني 

و بعد كده المكالمه اتقفلت المهم لبست هدومي بسرعه و خت الورق اللي كان موجود تحت المخده و طلعت اديته لتيته و قولتلها 

تيته خالي ده معاكي و لو حصل اي حاجه و مرجعتش بعد ساعتين تاخدي الحاجات دي و تروحي تبلغي عن واحد اسمه مكتوب علي الورق من بره ممكن تعملي ده 

قالتلي 

لا يا اختي وانا مالي انا تختفي انتي و اروح انا في داهيه بسببك .

قولتلها 

يا تيته مش وقتك خالص لو سمحت اعملي زي ما بقولك 

قالتلي 

و نعمه ابدا هو العمر بعزقه 

قولتلها 

يا لهوي انتي خايفه علي عمرك يا تيته انتي اصلا رجل بره و رجل جوه

قالتلي 

بتتريقي عليا يا بنت ........ 

قولتلها 

ماشي يا تيته مش عايزه منك حاجه انا هتصرف 

روحت واخده الورق و حطيته في البلوزه بتاعتي من وراه و لبست جاكت عشان ميبنش و بعد كده نزلت و اول ما نزلت من البيت لقيت تاكسي واقف ركبته و قولتله 

عايزه اروح ..... 

لقيته بيقولي 

متقلقيش يا دكتوره انا عارف الطريق كويس 

قولتله 

اه انت معاهم 

قالي 

انا مش مطلوب مني اني قولك اي حاجه 
و لو سمحت هاتي تلفونك من غير دوشه 

قولتله 

مفيش داعي لكل ده هو انا كمان مخطوفه ولا ايه 

فضلت اتكلم و روحت بعت رساله لحامد و قولتله انا مخطوفه و سلمي اتخطفت حاول تتابع الخط بتاعي المهم 

رد السواق و قالي 

اكيد حضرتك مش مخطوفه بس الاحطيات واجب 

قولتله 

اه لا وانتوا بتحبوا تخالوا بالكوا من التفاصيل الصغيره اووي 

المهم طلعت شريحه التلفون و رمتها في التاكسي و بعدين اديته التلفون و قولتله 

اتفضل 

قالي 

انا اسف يا دكتوره انا بنفذ التعليمات و بس 

قولتله 

طيب لما نشوف اخرتها ايه في الموضوع المهبب ده 

قالي 

حضرتك اللي غلطانه يا دكتوره ادخلتي ليه في موضوع كبير زي ده 

قولتله 

حظي الاسود 

المهم سكتنا و هو كمل طريقه وانا كنت خايفه و مش عارفه اعمل ايه ولا حتي اتصرف ازاي فضلنا كده حوالي ساعه تقريبا ما انا طبعا معرفش احنا فين و لا حتي الساعه كام المهم بعد شويه وقف و نزل وجه فتح الباب بتاعي و قالي

اتفضلي يا دكتوره 

قولتله 

احنا هنا فين 

قالي 

اتفضلي يا دكتوره 

مشيت معاها و دخلنا مصنع مهجور خالص و فيه ريحه وحشه اووي المهم خدني و طلعني علي السطح و كان فيه اوضه واحده كده دخلني فيها و قاعدني علي الكرسي و ربطني و ربط عيوني كمان و قالي 

انا اسف يا دكتوره بس حضرتك لزم تفضلي كده لحد الجماعه ما يجوا 

قولتله 

جماعه هما كتير ولا ايه 

قالي 

معرفش استني شويه و انتي هتعرفي كل حاجه لوحدك 

قولتله 

طيب انا هفضل كده لحد امته 

قالي 

معرفش ايه حاجه بعد ازنك 

قولتله 

شكلك محترم ازاي تعمل حاجه زي كده ولا حتي تشتغل مع ناس زي دول 

قالي 

عشان الحق لازم يرجع لصحابه يا دكتوره فاهماني 

قولتله 

ولا ما فاهمه اي حاجه 

ضحك و قالي 

مستعجليش يا دكتوره بعد شويه هتعرفي كل حاجه 

قولتله 

يارب يا مسهل 

المهم بعد كده خرج و سابني لوحدي و فضلت انده عليه بس كاني موجوده في صحره اختفه المهم تعبت و قولت اسكت شويه و فضلت كده حابه حلوين و طبعا معرفش قد ايه لحد ما تقريب كده نمت و بعد حوالي ساعه برضوا دخلي تاني و قالي 

عايزه اي حاجه يا دكتوره 

قولتله 

انا زهقت ما لو هتموتومي موت واخلص 

قالي 

لا مقدرش بالعكس أنا مطلوب مني اني أحافظ عليكي و اعملك اي حاجه تريحك واللي انتي عايزه كمان بس غير انك تمشي من هنا 

قولتله 

طيب فكني 

قالي 

اسف مقدرش اعمل ده 

قولتله 

طيب انا هنا ليه 

قالي 

مقدرش اجوبك 

قولتله 

امال انت تقدر تعمل ايه 

قالي 

انا اسف انا هنا لخدمتك بس و انتي في مكانك 

قولتله 

والله لا كتر خيرك .... طيب. ممكن اسالك سؤال 

قالي 

اتفضلي لو هقدر اجوبك هجوبك 

قولتله 

انت مع سلمي ولا مع خالد و امل عشان افهم بس 

ضحك و سكت 

قولتله 

طبعا مش هترد عليا صح 

قالي 

كل اللي أنا أقدر قوله لحضرتك أن مع حق 

ضحكت و قولتله 

اوقات كتيره بنبقي شايفين نفسنا واقفين مع حق بس في الاخر بنتصدم و بنطلع غلط 

سكت كده شويه و بعدين قالي 

ربنا يسترها بقي يا دكتوره

قولتله 

يا نهار اسود هو انت مش متاكد انت واقف مع الحق ولا لا 

ضحك و قالي 

بعد اذنك يا دكتور 

قولتله 

اتفضل اتفضل 

و بعدين هو خرج و انا فضلت اتكلم مع نفسي و اقول 

و يا تري هيعملوا فيا ايه هموت علي طول ولا هتعذب الاول يارب استرها معايا دانا عبيطه و غلبانه يارب لو هموت اموت علي طول انا كان مالي و مال الجنان ده بس يارب طيب انا كنت غلطانه لما قررت اساعد الناس ولا أنا صح لا لا انا غلط هو يعني عشان اساعد الناس كان لازم اساعد المجانين دول بس ياربي دول كان صعبانين عليا و عشان كده حبيت اقف جانبهم 
المهم عشان مطولش عليكم بعد كلام كتير مع نفسي فجأة اتفتح الباب تاني ودخل حد منه و لما اتكلم و عرفت صوته كانت اكبر صدمه في حياتي و هو كان 
❤️ بسم الله الرحمن الرحيم ❤️
جنان * جنان 
               بقلم سحر حسين عزت 
الحلقه الخامس عشر : 
المهم عشان مطولش عليكم بعد كلام كتير مع نفسي فجأة اتفتح الباب تاني ودخل حد منه و لما اتكلم و عرفت صوته كانت اكبر صدمه في حياتي و هو كان .......................... صوت واحده بس مكنتش عارفه هي مين في الاول بس حاولت اعرف المهم اول ما دخلت قالت 

ازي حضرتك يا دكتوره 

ركزت شويه و قولت 

مين 

قالتلي 

مش مهم مين 

قولتلها 

فين سلمي عاملتوا فيها ايه 

ضحكت و قالت 

متقلقيش سلمي بخير 

قولتلها 

هي فين وانتي مين اصلا وانا هنا ليه 

ضحكت و قالتلي 

هدي نفسك يا دكتوره وانتي هتعرفي كل حاجه 

ردت بعصبيه و قولت 

فين سلمي 

رد و قالت 

قولتلك سلمي كويسه هو ايه مفيش غير سلمي طيب علي الاقل اطمني علي نفسك 

قولتلها 

انا مش خايفه على نفسي مشكلتك مش معايا 

قالتلي 

مش يمكن مشكلتي معاكي انتي 

رديت و قولتلها 

معايا انا 

قالتلي 

ايوه 

قولتلها 

ايوه ليه بقي 

قالتلي 

مش يمكن عشان ادخلتي في موضوع كبير عليكي 

سكت و قولتلها 

انتي امل صح 

ضحكت و قالتلي 

امل أضعف بكتير من انها ممكن تعمل كده معاكي 

قولتلها 

نعم امال انتي مين لا انا مش حمل صدمات 

ضحكت و قالتلي 

صدمات انتي لسه مشوفتيش صدمات 

قولتلها 

طيب براحه كده انتي مين و فين سلمي 

قالتلي 

انتي خايفه على سلمي اووي ليه كده كل ده عشان هي الحاله بتاعتك 

ضحكت و قولتلها 

سلمي مش بس الحاله بتاعتي سلمي بنت غلبانه و ضحيه مجتمع زباله 

ردت و قالت 

سلمي ضحيه 

قولتلها 

اه انا لسه متعرفه عليها من فتره بسيطه بس انا اعرفها كويس جدا و اقدر اقولك أن هي فعلا ضحيه 

اتكلمت بسخريه و قالت 

ضحيه ايه بقي 

ردت و قولت 

ضحيه الحب و الثقه الذياده عن الازم ضحيه صداقه و الاخواه  و ضحيه الغدر و الخيانه و للاسف الشديد في كتير ضحاياه زي سلمي 

قالت 

يعني انتي معاها 

قولتلها 

حطي نفسك مكانها و فكري لو لثواني و ردي علي نفسك في السؤال ده 

قالت 

انا مش بحط نفسي مكان حد 

كنت لسه هرد عليها لقيت راجل دخل علينا و قال 

الحقي الشرطه في كل مكان 

ردت و قالت 

ايه ازاي و قالتلي انتي بلغتي عننا 

قولتلها 

لا مش انا انا معملتش حاجه 

قالت 

هنشوف الموضوع ده بعدين يا دكتوره 

يلا خدها من هنا وديها المكان التاني 

و هو اول ما فكني روحت قايمه و زقيته و شلت القماشه من عيوني و كانت المفاجأة لما شوفت مين كانت واقفه قدامي و قولتلها 

معقوله انتي اللي وراي كل اللي بيحصل ده 

قالتلي 

مفيش وقت يا دكتوره ياريت تسمعي الكلام و انتي هتفهمي كل حاجه 

قولتلها 

انا مش هتنقل من هنا من غير ما افهم ايه اللي بيحصل بظبط وانتي ليه بتعملي كده 

قالتلي 

ليه بعمل كده تفتكري ليه يا دكتوره 

قولتلها 

مفيش اي حاجه في الدنيا تخليكي تعملي كده 

قالتلي 

لا بالعكس أنا شوفت حاجات كتيره جدا ممكن تخليني اعمل اكتر من كده كمان 

قولتلها 

طيب وانتي هتستفادي ايه من اللي انتي بتعمليه ده 

قالتلي 

كل واحد لازم يدوق من نفس الكاس اللي انا شربت منه يا دكتوره 

قولتلها 

و تفتكري كده خت حقك أو حتي ارتحتي يا سلمي 

قالتلي 

اعمل يا دكتوره قوليلي لو كنتي مكاني كنتي عملتي ايه 

قولتلها 

بصي يا سلمي انا عارفه انك عايزه تعملي ايه حاجه عشان تاخدي حقك بس مش كده 

قالتلي 

يا دكتوره مفيش وقت دلوقتي احنا لازم نمشي من هنا دلوقتي 

و فعلا مشينا و هربنا و رحنا مكان تاني و هنا قولتلها 

ممكن اعرف انتي بتعملي ايه و اشمعنا المكان ده بالذات 

قالتلي 

المكان ده بتاع خالد و كانت امل علي طول بتقولي انا هخطفك و مش هخلي حد يعرف عنك حاجة و لما عرفت أن خالد هيسافر هو و بنتي بره فكرت أن اعمل كده عشان طبعا اول واحد هيتشك فيه 

قولتلها 

و عشان كده بعتي الصوره ليا انا 

قالتلي 

انتي و حامد انتوا بس اللي هتصدقوني و انتوا الاتنين اللي ممكن هتعملوا اي حاجه عشان ترجعوالي بنتي 

قولتلها 

و بكده بنتك هترجعلك 

قولتلها 

ملقتش حاجه تانيه اعملها عشان اعطلهم 
عن السفر و طبعا انتي ليكي اللي هسال عليكي انما انا لا 

قولتلها 

متخافيش يا سلمي انا عندي حاجات كتيره تخلي خالد ميعرفش يخرج من البلد ولا حتي من السجن 

بصلي الراجل اللي معاها ده و قالي 

المهم يا دكتوره تحافظي علي الحاجات اللي وصلت لحضرتك 

قولتله 

انت مين بقي 

ردت سلمي و قالتلي 

ده اخويا الوحيد يا دكتوره 

ردت باستغراب و قولتلها 

نعم اخوكي 

رد هو وقالي 

ايوه انا كنت مسافر من زمان اووي بره و لما قررت ارجع لقيت نفسي ممنوع من السفر و مش عارف ارجع بلدي تاني ولا حتي اشوف حد من اهلي و عرفت اتواصل مع حد هنا عرفت اللي حصل مع سلمي من خالد و امل صاحبتها و طبعا اللي قالي كل حاجه كان حامد و قالي أن انتي الوحيده اللي واقفه معاها و لما عرفت ارجع هنا بعتلك الورق اللي تعرفي تاخدي بيه حق سلمي 

قولتله 

وانت اللي كنت بتبعت الرسائل 

قالي 

غصب عني يا دكتوره مكنش ينفع أظهر في الصوره 

قولتله 

طيب ليه خلتني اشك في حامد 

قالي 

مكنش ينفع تثقي في اي حد خصوصا أن حامد كان متراقب من خالد .

قولتله 

طيب احنا بقي المفروض هنعمل ايه دلوقتي عشان انا مش فاهمه حاجه 

سلمي قالتلي 

انتي عارفتي مين 

قولتلها 

الناس كلها عرفت و انا بعت لحامد و قولتله أن سلمي اتخطفت و حاول تتابع مكان الشريحه 

قالي اخوها 

و هي فين الشريحه 

قولتله 

في العربيه اللي جينا فيها 

خافت سلمي و قالتلي 

طيب هنعمل ايه دلوقتي 

فضلت افكر شويه و بعدين لقيت نفسي بقولهم لازم نكمل في الخطه بتاعتكوا 

رد اخوها و قال 

طيب هنعمل ايه 

قولتله 

اربطنا احنا الاتنين وانت اهرب بسرعه و خليك بعيد و ربنا يسترها بقي 

و فعلا عمل كده و ربطنا و بعدها جري و هرب و هنا سلمي قالتلي 

هنعمل ايه 

قولتلها 

هنصوت بصوت عالي 

و اول ما قولتلها كده صوتت علي طول زي ما تكون ما صدقت و بعدها انا كمان صوت و بعد حوالي ربع ساعه لقينا حامد جي و كان معاه يوسف فاكرينه ايوه هو ابن مدير المستشفى المهم اول ما دخلوا لقيت يوسف جري عليا و قالي 

انتي كويسه 

استغربت و فضلت بصه له و قولتله 

انا كويسه 

و بعد كده فكلي ايدي و وقفت و نفس الكلام حامد عمله مع سلمي المهم اول ما وقفت اتكلم يوسف و قالي 

انا كنت خايف يكون حصلك حاجه

قولتله 

كنت خايف عليا 

قالي 

كنت خايف عليك اووي يا رقيه مش هعرف اعيش لو حصلك حاجه 

و هو بيتكلم انا حسيت نفسي هقع من طولي و قولتله 

انت بتقول ايه 

ضحك و كان لسه هيتكلم و هيقول بقي اللي في قلبه لقيت حامد قال 

مش وقته يا دكتوره احنا لازم نمشي من هنا دلوقتي 

ردت و قلتله 

متشكره جدا يا حامد والله 

ضحك يوسف و قالي 

متخافيش انا مش هسيبك تاني ابدا 

انا بسمع الكلام وانا عامله زي اللي مضروبه على راسي مش مصدقه المهم مسك ايدي و خرجنا كلنا من المكان و كانت الشرطه في كل مكان المهم الظابط سألنا و قال 

فين العصابه و مين اللي كان مكتفكوا 

سلمي بصتلي و هي كانت خايفه غمزتلها و ردت انا قولت 

احنا منعرفش اي حاجه 

اتكلم حامد و قال 

يا فندم خالد هو اللي عمل فيهم كده وانا عندي ما يثبت صحت كلامي 

رد الظابط و قال 

طيب ياريت تتفضلوا كلكم معايا علي الاقسم 

اتكلم يوسف وقال 

طيب يا فندم هو مينفعش نستني شويه بس البنات ترتاح حضرتك شايف حالتهم عامله ازاي و هما شكلهم خايفين 

كان لسه الظابط هيرد عليه بس اتكلم حد من العساكر و قاله 

يا فندم مسكنا حد تاني 

بصينا لبعض انا و سلمي و كنا مرعوبين لحد ما العسكري جه و معاه ..
يتبع 
تعليقات



<>