
رواية في قلب المخابرات بقلم ندي احمد
رواية في قلب المخابرات الفصل التاسع عشر19 بقلم ندي احمد
البارت التاسع عشر
بسم الله الرحمن الرحيم
استغفرالله العظيم واتوب اليه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلمي انا ندي احمد....
تركهم صقر يجلسون وصعد الي غرفته يهرب من ذكرياته
التي لم تفارقه يومآ..
««اوقات كتير بيبقا اكبر عدو لينا هي ذكرياتنا»»
جلس صقر علي السرير يسند ضهره الي الخلف..
يحاول يريح دماغه من الدوشه التي بها...
Flash Bakaa ل اكتر من خمس سنين
دينا بخبث: حبيبي انا هروح لماما النهاردة..
صقر: وهو كان يراجع بعض الملفات حيث انها كان يعمل مع والده في الشغل بجانب شغل المخابرات.
صقر: ماشي ي حبيبتي بس متتأخريش، اجي اوصلك..
دينا بتسرع: لا لا ي حبيبي انا هاخد السواق اصلا هعدي اشتري شويه طلبات لماما، انت عارف انها تعبانة بقا، ومش بتعرف تنزل تشتري حاجة..
صقر وهو يقف ويحتضنها من خصرها اليه،،،، ي حبيبتي انتي مش محتاجه تبرري، انتي عارفه انا بحبك قد ايه...ااه صح، هنروح لدكتور امتي، عشان انتي عارفه طالع مهمه اليومين الي جايين..
دينا بتوتر تخفيه وهي تضع ايدها حول رقبته بحب مزيف...
اااه يحبيبي هنروح لدكتور قريب،،، انت عارف نفسي اخلف منك ازاي..
وبعدين مهمه ايه دي الي طالعه...
صقر: حبيبتي انتي عارفه مش بحب حد يدخل في امور شغلي... تمام ي حبيبي..
دينا: تمام.. انا همشي انا بقا.
صقر: خلي بالك من نفسك ومتتاخريش عشان نروح لدكتور...
تودع دينا صقر، وتخرج..
يكمل صقر عمله بهدوء... حتي يأتي اليه اتصل من راعد اخيه...
راعد: صقر انت فين.
صقر بستغراب من سؤاله: انا براجع ملفات الصفقه الجديده. ليه؟
راعد: يعني انت مخرجتش مع دينا دلوقتي؟
صقر وهو يعقد ملامح وجهه: لا يا راعد، هي قالت رايحه عند مامتها. وعرضت عليها اوصلها رفضت، وقالت هتاخد السواق ليه يعني..
اصل انا كنت بره وانا راجع قبل ما ادخل علي الفيلا بشويه.. شوفتها نزلت من العربيه وركبت عربيه تانيه.. فكرتكم خارجين، بس العربيه دي مش بتعتك..
صقر بتوتر وشك: العربيه دي بعدت عنك..
راعد وهو ينظر الي الامام،،، هي بعدت شويه بس لسه شايفها هناك..
صقر: طب اطلع وراها بسرعه وانا جاي وراك...
يتحرك راعد ورا العربيه التي صعدت بها دينا..
اما عن صقر فا عقله تخيل الف حوار...
تدلف زهراء الي الغرفه تخرج صقر من ذكرياته...
زهراء بعصبيه: ابيه صقر انت صاحي اهو، مش بترد عليا ليه؟ بخبط علي الباب بقالي ساعه؟
صقر وهو يمسح وجهه بهدوء: معلش ي حبيبتي مخدتش بالي. "
زهراء: مالك يا ابيه باين عليك ان انت تعبان..؟
صقر لا مفيش حاجة مرهق شويه، انا هقوم اخد دش، واجهز نفسي، عشان السفر..
زهراء: اصلا انا كنت جايه اجهزلك الشنطه.. واشوفك محتاج حاجة..
صقر: تمام تعالي، جهزيها..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علي الجانب لاخر في بيت ياسمين، بعد ان جهزت شنتطها، وجلست علي السرير... بتعب..
دالف ابيها الي الغرفه بعد ان استأذن منها... محمد: عامله ايه يحبيبتي.
ياسمين بحب: الحمدلله يا بابا..
محمد وهو يضع ايده علي راسها بحنان: ياسو انا عارف ان الاجازه دي عدت عليكي بتعب، ومرتحتيش فيها. و دلوقتي مسافره.. بس عايز اقولك حاجة يبنتي.
ياسمين وهو تنظر اليه باهتمام: انتي شجاعه اوي، وقويه جدا. خليكي واثقه في نفسك وفي قدراتك.
ياسمين: حاضر يا بابا.. قطع حديثم دلوف ادم، الذي راء بابا الغرفه مفتوح.
ادم: ياسمين جاهزه..
ياسمين: جاهزه..
ادم: هاتي الشنطه انزلها لك. وتعالي عشان ماما تقعد معاها شويه قبل ما تمشي..
يحمل ادم شنطت ياسمين الي الاسفل... ثم ينزل محمد وياسمين..
مها وهي تخرج من غرفه السفره..
يلا عشان ناكل، قبل ما ياسمين تمشي..
يجلس الجميع علي السفره،،،
مها: ياسمين خدي المكرونة بشاميل الي بتحبيها انا عاملها لك بايدي ي حبيبتي..
ياسمين وهي تتناول منها الطبق: تسلم ايدك يا ست الكل..
ادم: الله، وانا كمان بحبها.. عايز طبق..
مها: لا لما ياسمين تاكل الاول..
في بيت ساره. فا كانت تجلس مع عائلتها قبل ان تودعهم..
والدها: ساره خلي بالك من نفسك كويس يحبيبتي.
رحمه: بعياط،، هتوحشيني يا ساره..
ساره وهي تتحاول ان تتماسك حتي لا تبكي قدامهم... وانتي كمان هتزحشيني يا رحومه.. بس كفايه عياط بقا،، هو انا رايحه احارب، ده تدريب صغنن كدا.
ثم تنظر الي والدتها التي تنظر لها وتخبي دموعها..
تقوم ساره من جانب رحمه، وتجلس بجانب والدتها...
ساره وهي تمسك ايد والدتها بحنان: كفايه دموع بقا يا ماما، متصعبهاش عليا. خلاص هانت واخلص تدريبات. ادعيلي ياست الكل..
والدتها،، ربنا يسترها معاكي يابنتي. ويحفظك من كل شر يارب.
يصدق الجميع علي الدعاء..
واليد: ساره يلا العربيه جاهزه برا..
تودع ساره عائلتها.. وتجلس بجانب واليد.
وكذلك ياسمين، و صقر..
واليد: ساره انتم هتركبو منين..
ساره: اكيد من عند مبني المخابرات..
واليد: تمام.
كانت ياسمين تجلس بجانب ادم في السياره..
ادم: حبيبتي الدريبات الجايه محتاجه تركيز اوي. وكمان اللواء يحيى امر، ان التدريبات تنتهي في واقت قياسي، يعني المقدم صقر هيزودها...
فا استحملي الفتره الجايه وركزي كويس.. بعد الي حصل بقيت خايف عليكي اوي يا ياسمين..
داخلتي العبه بدري اوي..
ياسمين بخوف تخفيه، ولكن هي تثق في ربنا بشكل كبير..
ياسمين: في اية بتقول، بسم الله الرحمن الرحيم اعوذب الله من الشيطان الرجيم.. قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ﴾. صدق الله العظيم..
ادم: صدق الله العظيم..
ياسمين: يعني يا ادم مفيش شر هيصبنا الي بامر ربنا. انت مفيش في ايدنا حاجة، ادعيلي وخلاص..
ادم: بدعيلك. والله، بس خايف من الي حصل قبل كدا..
ياسمين بهدوء: ادم، هم مش بيقتلو الي في المخابرات نفسها، لا. هم بيختارو نقطه الضعف الي يعرفوها.. لكن هم اجبن من ان هم يقربو لينا..
وانت عارف ياسمين كويس ولا ايه؟
ادم بضحكه: والله عارف ان في الاخر انتي الي هتقنعيني...
ياسمين وهي تنظر الي الامام.. خلاص واصلنا اهو..
نظرت الي التيم التي تدرب فيها، علي قد ماهي زعلانه انها رايحه التدريب، علي قد ما اشتقت لهم..
نزل ادم، وياسمين من السياره...
نظر احمد لهم من بعيد، ثم جه يسلم علي ياسمين..
احمد بابتسامه: ازيك يا حضره المقدم..
ادم: الحمدلله.
احمد: ازيك يا ياسمين عامله ايه..
ياسمين بحب فاهي تعتبر احمد اخيها: الحمدلله يا احمد انت عامل ايه..
احمد بعتلك كذا مسج انا وساره علي الجروب، ولكن مردتيش..
تذكرت ياسمين هذه الاجازه والي حصل معاها فيها..
معلش يا احمد كان فيه شويه مشاكل بس ومكنتش فاضيه..
في نفس اللحظة تأتي السياره التي بها ساره..
تنزل ساره من السياره: ساره ياسمين عامله واحشتني اوي...
ياسمين وهي تحتضن ساره بحب: وانتي كمان واحشتني اوي..
تنظر ساره وراها: اعرفك اخويا واليد..
واليد؛ دي ياسمين
صحبتي.. ومتدربه معايا..
يسلم واليد علي ياسمين براسميه وعلي ادم، واحمد..
يأتي اليهم المقدم صقر من داخل المخبارات..
المقدم صقر: اهلا بيكم يا ابطال، استعدو خمس دقايق وهنمشي..
ياسمين بأندفاع: بس جنا لسه مجتش.
ينظر صقر لها: احنا لينا موعد محدد المفروض الجميع يلتزم بيه. الي يتأخر براحته بقا..ويتركها ويغادر.
ياسمين بغيظ: تك نيله وانت طويل وهايف كدا..
ساره: ابو الهول ده ايامه معنا عنب..
ادم بعقلانيه: ياسمين المقدم صقر معاه حق، دي مواعيد والمفروض الكل يلتزم بيها.
ساره: بس يا حضره المقدم، ممكن تكون اتأخرت بسبب الطريق..
ادم: مش مبرر هنا. ملهومش دعوه. وقبل ان ترد ساره
رات جنا تاتب اتجاهم..
ساره.. جنا جات اهيه الحمدلله..