رواية اللؤلؤ والاخرس الفصل التاسع9 بقلم اميرة خالد


رواية اللؤلؤ والاخرس الفصل التاسع9 بقلم اميرة خالد

و في الفندق قربت لؤلؤه من بسمه عشان تتكلم 

وقالت لها بسمه نامي يا لؤلؤه وبكره هنتكلم 

ردت عليها حاضر يا ماما وراحت اللؤلؤه نامت على السرير وهي دموعها على خدها 

اما بسمه دخلت الحمام ووقفت تحت الدش بهدومها بتعيط على سنين عمرها اللي راحت في الغش والكذب 

وقعدت في ارضيه الحمام وهي بتفتكر يسري من اول ما قابلته لغايه النهارده 

اما في المستشفى كان قاعد عثمان بيفكر هيعمل ايه مع يسري

وهاشم روح البيت ما رضيش يطلع شقتهم وطلع على اوضه ابراهيم 

وابراهيم كان قاعد بيفكر في لؤلؤه وازاي ان هي طلعت بنت عمه وكان مبسوط 

ودخل هاشم قعد جنبه 

وقال ابراهيم بالاشاره انت كنت فين 

رد هاشم بالاشاره انا مش قادر اتكلم سيبني انام 

رد ابراهيم بالاشاره اللي انت بتعمله ده غلط ولازم تفهم ان ابوك ما غلطش في اللي عمله وانت عارف اكثر واحد اللي بيحصل بين ابوك وامك من زمان 

اتعصب هاشم وقال له انت عايز ايه انا عارف ده كله بس مش قادر اقتنع انه عمل كده وكمان مخلف 

رد ابراهيم بالاشاره طب روح اقعد معاه واتكلم وشوفه هيقول ايه 

رد هاشم بالاشاره انا لا قادر اتكلم ولا اواجه احد دلوقتي سيبني انام هز راسه بالموافقه 

وهاشم قام ينام على السرير

في شقه يسري كانت قاعده ايناس على السرير والدموع على خدها 

وقالت نغم انتي بتعيطي ليه 

ردت ايناس يعني مش عارفه انا بعيط ليه بابا تعبان في المستشفى وكمان طلع متجوز ولينا اخت 

اتعصبت نغم وقالت لها احنا ملناش اخوات انتي اختي بس اخونا هاشم فاهمه ولا لا 

ردت ايناس ايه اللي انتي بتقوليه ده انتي اكيد اتجننتي 

ردت نغم ولا اتجننت ولا حاجه زي ما هو كان مخبي علينا اعتبري ان احنا ما نعرفش حاجه لسه 

ردت ايناس براحتك بس ما تحكميش عليا ونامت على السرير وغطت نفسها 

اما نغم اتضايقت وراحت نامت على السرير

اما في الفندق لؤلؤه كانت قاعده على السرير مستنيه مامتها تخرج وبصت في الساعه لقيتها 2:30 الصبح 

قامت وراحت ناحيه الحمام وخبطت على الباب 

وقالت ماما انتي كويسه ما سمعتش رد وقلقت وراحت فتحت الباب وشافت بسمه قاعده في الارض 

والدش شغال عليها وجريت عليها وقفلت الدش ومسكت الفوط وبدات تمسح وشها وجسمها من الميه 

وقالت لها بالدموع ليه عملت كده يا ماما وبسمه ساكته ما بتردش 

وقالت لها طب قومي معايا يا ماما وبسمه ساكته 

وخرجت لؤلؤه وماسكه التليفون واتصلت على الروم سيرفس 

وقالت لهم انها محتاجه دكتور حالا في الجناح بتاعهم 209 

ورد عليها تمام يا فندم وقفلت معاهم وراحه ناحيه شنطتهم 

وطلعت عبايه ودخلت تاني عند بسمه وحاولت تقومها بصعوبه وخرجت بيها وقلعتها هدومها كلها ولبستها العبايه 

وبدات تنشف شعرها وبعد دقائق سندتها وراحت على السرير 

والباب خبط وراحت فتحت وقال الموظف باحترام الدكتور يا فندم 

قالت لؤلؤه اتفضل ودخل الدكتور وبدا يكشف على بسمه 

وقال لها المدام عندها انهيار عصبي وكده غلط على الجنين اتصدمت لؤلؤه

ردت لؤلؤه جنين ايه يا دكتور 

قال لها المدام حامل في شهرين بسمه فاقت على كلام الدكتور 

وقالت انا مش عايزاه نزله يا دكتور وبدات تعيط 

ولؤلؤه بتقول لها ايه دي يا ماما والدكتور مسك الابره وقرب منها وبسمه وتترجاه انه ينزل البيبي 

والدكتور اداها الابره وبسمه اترخت اعصابها ونامت والدكتور على فكره ايه الحاله اللي هي فيها غلط جدا على الجنين 

وكمان ما ينفعش نديها الابر ديت كثير ان ممكن تعمل تشوهات للطفل او اجهاض 

ردت لؤلؤه تمام يا دكتور وخرج الدكتور ولؤلؤه كانت قاعده محتاره وقررت تمسك التليفون 

وتتصل على يسري وتقول له على الدكتور قالوا واتصلت على يسري ما ردش عليها 

وقالت بالدموع طب اعمل ايه يا ربي ساعدني وفضلت تعيط ومش عارفه تعمل ايه 

ومسك التليفونها وفتحت الوتس ولقيت رسائل من ماجي واتصلت عليها 

وردت ماجي انتي فين يا كلبه البحر من الصبح 

ردت لؤلؤه بدموع الحقيني يا ماجي 

وخافت ماجي وقالت لها في ايه يا حبيبتي طمنيني عليك 

ردت لؤلؤه بالدموع بابا مش كويس ولا ماما 

ردت ماجي طب اهدي بس وفهميني حصل ايه

وحكت له لؤلؤه كل حاجه حصلت لما اجي 

وقالت لها طب انا هاجي لك على اول طياره الصبح المهم انك توصلي لعمو وتحكي له اللي قالوا الدكتور هو اكتر واحد هيقدر يساعد مامتك في الوقت ده 

ردت لؤلؤه ما انا حاولت اتصل بيه بس ما ردش 

قالت لها خلاص كلمي الصبح وانا هاجي لك على طول 

ردت لؤلؤه يا ريت يا ماجي تيجي تساعديني وكمان خايفه من اللي ماما هتعمله لما تصحى 

ردت ماجي اهدي بس وانا ان شاء الله هاجي لك على اول طياره يلا سلام مؤقتا لغايه ما اجي لك 

ردت لؤلؤه طيب يا حبيبتي تصبحي على خير وقفلت معاها

اما في المستشفى صحي يسري من النوم بص جنبه لقى عثمان نايم 

واتعدل يسري على السرير والدموع على خده بسبب اللي حصل وان بسمه ممكن تبعد عنه وهتاخد لؤلؤه معاها 

وصحي عثمان على صوت عياط يسري وقرب منه 

وقال له فيك حاجه يا ابني 

رد يسري بالدموع قلبي بيوجعني قوي يا بابا وخايف بسمه تبعد عني هي ولؤلؤه صدقني ما اقدرش اعيش من غيرها انا ممكن يجرى لي حاجه 

رد عثمان اهدى يا ابني وانا هتصرف 

خايف يسري وقال له لا يا بابا ما تعملش حاجه وانا هحاول اخرج من المستشفى واسافر لهم واتكلم معاهم 

رد عثمان بقوه ما فيش سفر تاني وهم هيجوا يقعدوا معاك هنا 

رد يسري مستحيل اخصبهم عليهم حاجه هم مش عايزينها 

رد عثمان براحتك بس ما فيش سفر واللي عندي قلته 

رد يسري طيب يا بابا تليفوني فين 

رد عليه مع اختك شاديه هتجيبه بكره سكت يسري وحط راسه على المخده 

وهو بيفكر هيعمل ايه مع بسمه او هيتكلم ازاي

وثاني يوم صحيت شاديه ودخلت المطبخ طلعت فرخه بلدي وسلقتها وعملت شوربه خضار وحطيتهم في علبه الاكل 

ودخلت الحمام اخذ الدش وخرجت لبسه العبايه 

وراحت ناحيه زكريا وقالت له يلا قوم عايزين نروح المستشفى لابويا ويسري 

رد زكريا بعد ما بص في الساعه وقال لها لسه بدري يا شاديه نامي 

ردت عليه ما فيش نوم ويلا عشان لسه هعمل فطار تحت تكون انت جهزت 

رد زكريا ما لهوش لزوم كل واحد هيقعد في شقته يلا احنا نروح المستشفى 

قالت له طيب وقال دخل زكريا الحمام وشاديه فتحت الدولاب وطلعت له هدومه 

وخرجت لقت ريم خارجه من اوضتها وقالت لها صباح الخير يا ريم 

ردت عليها صباح النور يا ماما انت لابسه كده ورايحه على فين 

ردت عليها رايحه عند خالك في المستشفى خلي بالك من اخواتك واعملي فطار لابراهيم وطلعيه 

ردت ريم حاضر يا ماما 

وخرج زكريا وقال لها ماشي يلا بينا 

قالت له يلا وهم نازلين شافوا كوثر وتوفيق 

وقال زكريا هي شاديه صحتكم انتم كمان من النوم 

رد توفيق هو الواحد عرف ينام بعد اللي حصل امبارح 

رد زكريا والله معاك حق انا نايم بعد اذان الفجر لما اطمنت ان هاشم رجع وطلع عند ابراهيم 

رد توفيق بقى طب كويس يلا بينا نطلع على المستشفى وخرجوا ركبوا العربيه 

اما في الفندق لؤلؤه كانت لسه ما نامتش وقاعده جنب بسمه وبرق اللي 

نايمين نوم مع عميق قامت تطلع هدوم ودخلت الحمام تاخد شاور 

وخرجت لبست هدومها ولمت شعرها فوضويه مسكه التليفون 


وطلبت من الروم سيرفس قهوه وفطار لبرق وقعدت الكرسي تشوفوه هيعملوا ايه 

اما في المستشفى وصلوا العيله ودخلوا الاوضه شافوا يسري مفتح عينيه والدموع على خده وقربت شاديه 

وقالت له عامل ايه يا قلب اختك 

رد يسري تعبان قوي 

ردت شاديه ان شاء الله هتقوم بالسلامه وترجع تقف على رجليه احسن من الاول 

رد يسري انا مش تعبان وجسديا اكثر ما انا تعبان نفسيا 

قالت لي استهدى بالله وان شاء الله كل حاجه تتحل 

قال لها ان شاء الله 

واتكلم توفيق اي عم انت اول ما شفت شاديه نسيتنا كلنا ولا ايه 

رد يسري ابدا والله 

قالت شاديه سيبك منه ده عايز يوقع بينا يلا بقى عشان تفطر عملت لك 

حته فرخه بلدي ومعاها شوربه خضار يرمى عضمك 

رد يسري ما ليش نفس يا شاديه 

قالت لي عشان خاطري انا 

قال لها حاضر قلت اسمع صوت تليفونه 

وقالت شاديه خديه يا عم تليفونك ده من بالليل مش راضي يبطل رن 

رد يسري هاتيه بسرعه واخذ التليفون ولقى مكالمه فايته اللؤلؤه وبدا يتصل عليها 

ردت عليه لؤلؤه عامل ايه يا بابا طمني عليك 

رد يسري بدموع مش مهم انا المهم بسمه عامله ايه 

ردت لؤلؤه تعبانه قوي يا بابا ومش عارفه اعمل معاها ايه 

ورد يسري اوعي تقلقيني عليكم انتم هنا ولا سافرتوا 

ردت لؤلؤه لا احنا لسه في القاهره وقاعدين في فندق 

رد يسري هي بسمه كويسه 

قالت له لؤلؤه لا يا بابا وحكيت له كل اللي اللي قالوا الدكتور 

واتصدم يسري وقال لها بتتكلم بجد يا لؤلؤه 

ردت عليه بجد جدا يا بابا وانا مش عارفه اعمل ايه 

رد يسري انتي مش هتعملي حاجه يا حبيبه بابا وانا هاجي وهصلح كل حاجه 

ردت لؤلؤه بجد يا بابا 

قال لها بجد يا روح قلب بابا 

قالت له طيب طب احنا لسه في الاوتيل وانا خايفه ماما تصحى وتصمم تسافر وكده غلط على الجنين 

رد يسري ما تقلقيش يا حبيبتي قد يجيب لكم لغايه عندي بس المهم هي الابره امك كانت فوق منها امتى 

ردت لؤلؤه على بعد العصر يا بابا 

قال لها خلاص هكون انا اتصرفت يلا اقفل يا حبيبتي 

قالت له حاضر وقفل التليفون 

و قال العثمان هم لسه في مصر ويسري لسه مصدوم 

وقربت منه شاديه و وهزيته من كتفه وصرخ يسري 

وقال توفيق مش تخلي بالك يا شاديه 

وردت عليه ما احنا عاملين نتكلم وهو سرحان 

ورد انا عايز حازم وسيف هنا ضروري 

رد شاديه في ايه طمنا 

قال لها بعدين هقول لك كل حاجه اتصلي بحازم خليه يجي لي حاله 

رد عثمان اعملي اللي قال لك عليه اخوك 

رد توفيق ما تفهمنا يا يسري 

رد عليه بعدين يا توفيق اسمعوا بقى الكلام 

وشاديه مسكت التليفون واتصلت على سيف 

وقالت له اطلع هات حازم وتعالى لنا على المستشفى ضروري 

رد عليها في ايه يا ماما حصل حاجه 

قالت لي انا مش عارفه بس خالك عايزكم ضروري 

قال لها طيب واقفل معاها

في المستشفي وصل حازم وسيف 

وقال نعم يا عمي محتاجني في حاجه 

رد يسري بصي يا حازم عايزك انت وسيف تروحوا الفندق تجيبه بسمه ولؤلؤه وبرق على البيت بتحطهم في الشقه اللي فوق 

ردت شاديه ليه يسري في ايه 

قال لها هقول لك بعدين يلا يا حازم واعمل حسابك اني بسمه هتكون نايمه يعني تخلي بالك منها وتسوق بالراحه 

رد حازم حاضر يا عمي من عيني الاثنين وخرج هو وسيف بعد ما اخذوا العنوان بتاع الفندق ورقم لؤلؤه 

وقال عثمان ممكن بقى تفهمنا انت بتعمل ايه 

رد يسري والله يا بابا انا مش عارف انا بعمل ايه بس كل اللي انا عايزه اعمله اني خلي بالي من بسمه في الفتره الجايه 

قال توفيق بس انت مش قادر الفتره ديت 

رد يسري لا ما انا هخرج النهارده من المستشفى ولازم اكون معاهم 

ردت شاديه ما تقول بس وتفهمنا في ايه 

قال لها يسري بسمه طلعت حامل الكل اتصدم 

وقال عثمان انت يا ابني مش قلت ان هي عندها مشاكل في الخلفه وربنا اداك لؤلؤه بس 

رد يسري ايوه يا بابا بس يمكن ربنا عمل كده عشان بسمه ما تبعدش عني 

ردت شاديه طيب هو في حاجه حصلت تانيه 

رد يسري ايوه حصل وحكى لهم كل اللي حصل في المكالمه 

وقالت شاديه لا يا يسري انت لازم تطلع النهارده فعلا وتفهمها وانا هفضل معاها في البيت وعيني عليها 

رد يسري ما انا عارف يا شاديه بس بسمه عناديه جدا وممكن تعاملك وحش فبلاش 

ردت شاديه هقول لك على حاجه وما تزعلش مني 
قال لها قولي 

قالت له هي معها حق في كل اللي بتعمله واللي قالته انا ست زيها لو زكريا عمل فيا كده انا هموت فيها بس هي قويه 

رد يسري انا عارف ان انا غلطت بس انا بحبها قوي ما كنتش اقدر ابعد عنها وكمان وبعد ربنا ما رزقنا بلؤلؤه اللي حته من امي ما اقدرش اسيبها 

ردت شاديه فعلا طب انا هروح انا دلوقتي عشان اجهز الشقه وربنا يستر من صابرين 

رد عثمان لو اتكلمت قولي لها عمك هيجي لك 

وقال زكريا يلا يا شاديه نروح 

وقالت كوثر استنوا انا جايه معاكم وخرجوا 

وقال توفيق انا هروح اشوف الدكتور عشان يخرجك 

رد يسري يا ريت 

واقعد عثمان وقال له انت غلطان يا ابني ليه ما قلتليش من الاول ما كانش كل ده حصل 

رد يسري اهو اللي حصل يا بابا المهم بسمه تبقى كويسه 

وفي البيت روان بتحضر الفطار وخرجت لقت ريم بتخبط الباب 

وقالت لها ما تعرفيش حازم راح فين 

ردت روان راح مع سيف المستشفى تعالي نطلع الفطار لابراهيم والهاشم 

ردت ريم يلا وطلعوا فوق وخبطت الباب روان 

وفتح ابراهيم وقالت ريم بالاشاره ده الفطار يا ابراهيم 

قال لها بالاشاره ماما فين 

قالت له بالاشاره راحت المستشفى مع عمتي عند عمي 

رد ابراهيم بالاشاره طب يلا حطوا الاكل على الترابيزه وانا جاي لكم وراحت روان وريم حطوا الاكل على الترابيزه 

وخرج ابراهيم ومعاه هاشم وقعدوا عشان يفطروا 

وقال هاشم هو سيف فين يا روان ردت عليه ماما كلمته 

وقالت له هات حازم وتعالى المستشفى 

قلق هاشم وقال لها بابا في حاجه 

قالت له مش عارفه 

وقام هاشم مسك التليفون واتصل على عمو توفيق اللي 

رد عليه وقال بابا عامل ايه يا عمي 

رد توفيق كويس 

قال له روان قالت لي ان انتم في المستشفى وطلبتوا سيف وحازم هو في حاجه حصلت 

رد توفيق ما فيش حاجه ابوك هيخرج النهارده من المستشفى فكنا محتاجينهم معانا 

رد هاشم قول لي الصراحه يا عمي ما تخبيش عليا 

رد توفيق بصي يا هاشم مرات ابوك واختك جايين البيت النهارده انا عايزك تقف معاهم لغايه ما احنا نيجي 

رد هاشم حاضر يا عمي وقفل معايا وراح قعد 

وقال ابراهيم بالاشاره في ايه 

رد هاشم وحكى له كل اللي حصل في المكالمه 

وفرح ابراهيم وقال له بالاشاره طب يلا افطر بسرعه عشان نستقبلهم

وفي الفندق وصل سيف وحازم وطلعوا على الجناح خبطوا الباب فتحت لؤلؤه 

وقال حازم عم يسري باعتني عشان اخدكم معايا 

ردت لؤلؤه ماشي ودخلت وهم دخلوا وراها وشافوا بسمه نايمه 

وقالت لؤلؤه احنا مش هينفع نصحي ماما 

رد حازم انا عارف وقرب عشان يشيل بسمه 

وقالت لؤلؤه بالراحه عليها 

قال لها ما تخافيش وخرج حازم وسيف 

قال لها يلا بينا وخرجت لؤلؤه وهي ماسكه ايد برق ونزلوا 

وراح سيف دفع الحساب وخرج بيهم ركبوا العربيه وقعدت لؤلؤه ورا جنب بسمه 

وقال سيف  هي تعبانه ولا ايه 

ردت لؤلؤه ايوه عندها انهيار عصبي وواخده ابره مهدئه ومش هتصحى غير بعد العصر 

رد سيف تمام هنكون وصلنا 

وقالت لؤلؤه بصوت هادي هو بابا كويس 

رد سيف اه الحمد لله خالي كويس وهيخرج النهارده من المستشفى 

ردت لؤلؤه تمام 

وقال حازم في سؤال عايزه اساله لك من بدري 

ردت لؤلؤه اتفضل 

قال لها هو ده ابن عمي 

ردت لؤلؤه ايوه يبقى اخويا 

قال لها غريبه يعني 

ردت عليه ليه يعني 

قال لها عشان حته من ابراهيم اخويا وهو صغير ابتسمت لؤلؤه 

وقالت هو في شبه من بابا برده 

رد سيف فعلا انتي اسمك ايه 

ردت عليه اسم لؤلؤه 

رد حازم اسمك جميل قوي مين اللي سماه لك 

ردت لؤلؤه ماما هي اللي سميته 

رد حازم هو انتي بتتعلمي لسه يا لؤلؤه ابتسمت 

وقالت له لا انا خريجه بيزنس 

رد سيف زي التجاره عندنا يعني ضحكت لؤلؤه وقالت له ايوه بس بالانجليزي 

رد حازم ماشي يا ستي اتشرفت بيكي انا بقى ابقى جوز اختك وابن عمك 

ردت لؤلؤه اهلا وسهلا ممكن اسال سؤال 

رد حازم اتفضلي 

قالت له انا ليا كم اخ واخت 

رد سيف بصي يا ستي انتي لك اختين واخ واحد كبير 

قالت لهم اسمهم ايه 

رد حازم هاشم الكبير ونغم بعديه واخر العنقود ايناس حبيبه قلبي مراتي 

ردت لؤلؤه تصدق اني فرحانه مع اني ما شفتهمش ولا تعاملت معاهم 

رد سيف انتي هتحبيهم جدا 

و قال الحازم بس المهم تبعدي عن ام 44 

ردت لؤلؤه مش فاهمه مين ام 44 

رد سيف عيب يا حازم هو مش قصده حاجه بيضحك معاكي 

ردت لؤلؤه ماشي 

وقال سيف احنا وصلنا اهو ونزل سيف هو وحازم فتح العربيه وقرب من بسمه وشالها ولقى في وشه ابراهيم وهاشم و لؤلؤه نزلت وهي ماسكه ايد برق 

واتصدمت لما شافت ابراهيم وقالت انت 

وقال حازم هو انتي تعرفيه وجت عربيه زكريا 

ونزلت شاديه وقالت اللي موقفكم كده يا ولاد يلا خشوا 

ودخلها يا حازم اوضه عمك يسري اللي في شقه جدك عقبال ما ننظف الشقه اللي فوق 

رد حازم حاضر يا عمتي ودخلوا الشقه 

وقالت شاديه تعالي يا حبيبتي ودخلت لؤلؤه ولسه ماسكه ايد برق ودخل ورا بسمه الاوضه ونيمه بسمه على السرير لؤلؤه قعدت جنبها هي وبرق 

وقالت شاديه تعالي يا حبيبتي بره سيبيها ترتاح 

ردت لؤلؤه خايفه تصحى ما تلاقينيش جنبها وتعمل حاجه في نفسها 

ردت شاديه ما تخافيش يا قلب عمتك تعالي بس ومسكت ايديها وطلع بره 

وقالت كوثر مش هتسلمي علي انا هبقى مرات عمك توفيق 

واتكسفت لؤلؤه وقالت لها انا اسفه يا طنط انا ما اعرفكمش 

ردت شاديه ما فيش مشكله يا حبيبتي دي كوثر تبقى بنت عمي ومرات اخويا توفيق ودول عيالها ابراهيم 

وحازم وريم وانا عمتك شاديه وده جوزي زكريا ودولت سيف وروان عيالي 

وبصت على هاشم اللي حته من ابوها وقالت شاديه وده يا ستي هاشم اخوكي ولسه في ايناس و نغم 

قالت لؤلؤه بصوت هادي اهلا وسهلا بيكم انا لؤلؤه وده اخويا برق

                 الفصل العاشر من هنا
تعليقات



<>