
رواية المجنونه والحلانجي بقلم سلوي عوض
رواية المجنونه والحلانجي الفصل العاشر10 بقلم سلوي عوض
باتعه: استني استني دا حماك دابح خروفين وعجل
سلام: اه وجابولها لحمه كتير اوي.
سالم: اه صح فين اللحمه؟
باتعه بخبث: اسكت، مش انا جاتلي واحده غلبانه يا عيني وعيالها نفسهم ف حتت لحمه.
سالم: اه وبعدين؟
باتعه: اديتها اللحمه كلها.
سلام: يا وليه يا ضلاليه، ده انتي بعتي اللحمه كلها؟ صحيح وليه كلبه جنيه.
باتعه: بقولك ايه يا سباك الغبره انته لم لسانك، وبعدين صح يا واد انته رتيبه قالتلي انها بعتتلك كبده علي قلب علي كلاوي.
سالم: شندي كلهم الله يحرقه، وانا مشغول مع عيال الحاره ببيع لهم بمب وصواريخ.
باتعه: بقا انته بقا اللي بعت البمب والصواريخ اللي داوشنا بيهم طول النهار؟ طاب طلع اللي معاك.
سالم: ايه يا اما انا واقف ف لجنه؟ حلي عني.
باتعه: هتطلع ولا افتشك؟
سالم: بالذمه انتي ام؟
سلام: والله ولا حصلت ام الخلول حتي.
باتعه: اخرس انته وخش جو.
سلام: طاب اعمليلي كوبايه شاي تسيح الدهون اللي كلتها.
ليضحك هو وسالم.
سالم: هيا الدهون كانت كتير اوي كده يا أبا؟
وهنا يسمعون صوت طرق علي الباب، ليفتح سالم ليجد الطفل شهاب.
سالم: ايه شهاب تعالي.
شهاب: شكرا، بس اصل ابله اسماء باعته كيس اللحمه ده ليكم وبتقولكم كل سنه وانتم طيبين.
باتعه: قولها خالتك باتعه بتقولك وانتي طيبه.
لتاءخذ كيس اللحمه من شهاب، ليغمز سالم بعينيه لاءبيه، ليكتفها سلام ويؤخذ سالم كيس اللحمه.
سالم: اللحمه ديه هنشويها.
باتعه: اوعا كده، اه اه راسي بتلف.
سالم: بطلي حركات يا يا اما، برده هنشويها.
باتعه: اخص عليك امك بتاعت حركات، بس صحيح هيا ام عرقوب ديه جابت اللحمه منين؟
ليسرح سالم: نبيل يا اختي بعتلها خروف تضحي بيه.
لتخطف منه باتعه كيس اللحمه وتجري وتغلق عليهم باب الشقه.
سالم: يا بت الايه يا اما.
سلام: الوليه سرقت اللحمه وانا جعان.
سالم: كل رجول فراخ يا اخويا، مش انته ممسكتهاش كويس.
سلام: وهيا امك ديه حد يقدر عليها؟
اما باتعه فقد ذهبت الي منزل نبيل.
باتعه: رتيبه يا رتيبه.
رسميه: حماتي يا اما.
رتيبه: انزلي هاتيها.
رسميه: حاضن.
لتنزل رسميه.
رسميه: خانتي حبيبتي تعالي.
باتعه وهيا تمثل البكاء: هيا فين امك اللي نايمه علي ودانها؟
رسميه: فوق تعالي.
لتصعد معها باتعه.
رتيبه: تعالي يا اختي، لمؤاخذه يا اختي ايدي مش فاضيه، الله مالك بتعيطي ليه؟
باتعه: بعيط عليكي انتي هنا معكوكه ف الدبايح، الا هما كام دبيحه؟
رتيبه: ما انتي عارفه خروفين وعجل، وبكره هندبح زيهم.
باتعه: يا دي النيله عليا، طاب انا لو قولتلها هتغضب ومش هتجيبلي لحمه، انا مالي ميولوعو، اهم حاجه عندي اللحمه.
رتيبه: مقولتيش زعلانه عليا ليه؟
باتعه بخبث: اصل صعبان عليا تعبك يعني، النسوان المقشفه معيدين وانتي هنا غرقانه ف الدم.
رتيبه: عيد بقا، كل سنه وانتي طيبه.
رسميه: امان ايه الكيس اللي ف ايدك ده يا خانتي؟
باتعه: ده كيلو لحمه اشتريتهولك يا عين خالتك، سالم ابني ادني فلوس وقالي اشتريهولك.
رسميه: يا حلناوه ده انا هببته حضني.
رتيبه: لا والله ابدا، احنا عندنا اللحمه ماليه البيت، اخص عليكي هيا الحكايه مش واحد.
باتعه: واحد يا اختي واحد.
لتتركهم رسميه وتنزل الي مدخل المنزل لتحضر كيسا مملؤا باللحم.
رسميه: خدي ده يا خالتي، وهاتي ده.
باتعه بطمع: اه وماله يا عين خالتك.
رتيبه: اعملي شاي لخالتك.
باتعه: معلش بقا زمان سالم خلص شغل وروح، اروح اغديه.
رتيبه: هو اشتغل؟
باتعه: اه فتح مشروع، بس العمليه لسه علي ادها.
رتيبه: طاب استني.
لتدس يدها في صدرها لتخرج مبلغا من المال.
رتيبه: خدي العشر تلاف جنيه دول، وقوليله عيديتك من حماتك.
لتقبلها باتعه.
باتعه: يا اختي احسن حما ف الدنيا.
اما سمسمه فكانت تجلس في كوافيرها، لتدخل عليها سيده مسنه من حاره مجاوره لهم ومعها زوجه ابنها.
زوجه ابنها: بقولك ايه يا سماسم يا قمر، انتي عايزه اصبغ شعري زي البت عفاف.
اسماء: يخربيتك يا عفاف، هيا بقيت ترند. حاضر يا نوال، وايه تاني؟
نوال: وتعمليلي ماسكات زيها، ديه البت بقت بتنور ف الضلمه.
اسماء: بس ده غالي اوي.
نوال: عيوني ليكي يا قمر.
حماتها: بقولك ايه سيبك منها، اعمليلي انا الاول، الراجل بينام بدري.
اسماء: خلاص يا نوال، هيا اكيد هتعمل حاجه بسيطه.
نوال: حاجه بسيطه؟ ده انتي غلبانه اوي.
حماتها الست نجيه: حاجه بسيطه ايه؟ انا هعمل زيها بالظبط.
اسماء: بالظبط بالظبط؟
نجيه: اه، عندك مشكله؟
اسماء: لاء تحت امرك. روحي انتي يا نوال لو وراكي حاجه اعمليها.
نوال: هروح افرش الشقه واجيلك عشان دبحو ف شقتي، اصلهم بخلا خافو الناس الغلابه اللي بيفوتو علي البيوت يعرفو أنهم دابحين.
اسماء: طاب روحي.
نوال: بس انا حاجزه دور اه.
اسماء: يا ستي غوري، هو احنا ف فرن هنا؟ درعاتي وجعتني، جاتكم الهم.
نجيه: متخلصي بقولك، الراجل بينام بدري.
اسماء: اصبري شويه، أن الله مع الصابرين. فكي الطرحه.
اسماء: يا نهار اسود، الوليه عندها شعرايتين، لو حطيتلها الخلطه بتاعتي مش هيبقى فيها ولا شعرا.
اسماء: بقولك ايه اخالتي، انا عندي ليكي نوع صبغه بس ايه الحبايب بس اللي بعملهم بيه، هو انتي اي حد؟
نجيه: يعني احلي من اللي هتعمليه لمرات ابني؟
اسماء: بكتير، بس غاليه شويه.
نجيه: غاليه بكام يعني؟
اسماء: الصبغه بس ب ٢٠٠ جنيه.
نجيه: وماله يا اختي خدي.
اسماء: عايزاها لون ايه؟
نجيه: احمر ملعلع.
اسماء: ده انا عندي كمان شعر بتاع واحده ايه ست هانم كده جات قصت شعرها عندي، شعرها احمر جميل، ايه رءيك اوصلهولك ف شعرك؟ ديل حصان كده.
نجيه: لا يا اختي حرام.
اسماء: لاء، مش يبقي حرام لو هخيطه ف شعرك، إنما ده ديل حصان طول ايام العيد بس، ولا اقولك مش هينفع أصله غالي اوي.
نجيه: وده بكام؟ اصل مخبيش عليكي مرات ابني شعرها طويل وبتقعد تغيظني بيه.
اسماء: ب ٧٠٠ عشان خاطرك، ولو قولتي اه هروح اشتري الصبغه اللي شبهه.
وبعد تلت ساعات كانت اسماء قد انتهت من نجيه وتجميلها، وهنا حضرت نوال.
نوال: ها خلصتي يا حماتي؟ ايه ده اوعي الجمال ده، حمايا هيتجنن.
نجيه: الله اكبر ف عينك.
اسماء: في شعرايه زياده ف حواجبي شيليها، اه وتعمليلي حواجبي حنه حمرا ولسه باديكير ومانيكير.
نوال: طاب وانا هعمل أمته طيب؟
نجيه: انتي تغسلي شعرك وتعمليه الدوامه وتصحي يبقا ناعم وزي الفل.
نوال: يا سلام، وانتي هتدفعيلي حاجه من جيبك؟ ديه عيديه ابويا وجوزي وحمايا.
اسماء: بقولكو ايه...
اسماء: انا راسي وجعتني، مخلاص بقا اخالتي خليها تعمل.
نجيه: اصلك مش عارفاها، ديه مخلصه فلوس ابني علي الذواء.
نوال: انا بردك؟
اسماء: بس يا نوال، اخلص خالتي وبعدين اخلص عليكي.
نجيه: حطيلي مونكير احمر.
اسماء: حاضر، ايه تاني؟
نجيه: وعايزه البتاع الاحمر اللي بيبقي ف رجلين البنات.
اسماء: عيوني.
نجيه: انتي جدعه، بقولك ايه خدي الفلوس ديه عيديه ليكي، ولما اروح هبعتلك كيس لحمه، اصلنا دابحين عجل شبه مرات ابني ديه تقوليش ابن خالتها.
نوال: لا احماتي، هو انتي متعرفيش أنه سلفي؟
وهنا يسمعون صوت سارينه سياره الشرطه.
لتخرج اسماء.
اسماء: ايه ده في ايه؟
لتجدهم ممكسين بشندي ومتجهين الي منزل سالم.
شندي: هو ده بيته يا باشا.
الظابط: اتنين عساكر يطلعو يجيبوه.
ليصعد العساكر.
سالم: في ايه؟
العسكري: انته سالم الجمال؟
سالم: اه.
العسكري: حضره الظابط عايزك.
سالم: في ايه تاني؟ هو انتو موراكوش غيري؟ تلاقو نفسكم فاضيين تقولو ياله نروح لسالم. تعالي يا عم نشوفو عايز ايه.
وهنا ينزل سالم ليري ماذا يريد منه الظابط.
الظابط: انته سالم الجمال؟
سالم: اه انا، ليه؟
الظابط: اقبضو عليه.
سالم: عملت ايه انا؟
الظابط: انته وصاحبك نصبتو علي اطفال الحاره وخدتو منهم فلوسهم، ده غير أننا قبضنا علي صاحبك وهو بيلاعب الولاد قمار.
سالم: وانا مالي انا؟
الظابط: هنعرف الكلام ده ف القسم.
باتعه من الشرفه: هو في ايه؟ مافيش غير ابني ده، نايم طول النهار معملش حاجه.
سالم: بختي المنيل يا اما.
سلام: متخافش يا ابني، هجيب المحامي واحصلك.
سالم: بلاش يا أبا، انا هعرف اخلص نفسي.
سلام: ربنا معاك يا ابني.
وهنا تذهب باتعه الي منزل نبيل وهيا تبكي.
باتعه: يا رسميه، الحكومه خدت سالم.
رسميه: تاني؟ نيه بس.
باتعه: روحي عيطي لابوكي خليه يا خد محامي كبير ويروحله.
رسميه: حاضن حاضن، هنوح اهو.
لتذهب رسميه الي دكان والدها وهيا تبكي.
رسميه: انحقني يا ابويا، الحكومه خدت سانم وانا مانيش دعوه عايزاه يخنج.
نبيل: يا بنتي سيبك منه ده، واد نصاب وبتاع تلت ورقات وكل يوم والتاني الحكومه تيجي تاخده.
رسميه: وانا ماني، خد محامي كبين ونوحنه.
نبيل: طيب بطلي صداع، هتصل علي الاستاذ محسن عوف المحامي ونروحله، بس أقوله ايه؟ احنا ف عيد، يا ادي الكسوف منك لله انتي والزفت ده، منها لله امك هيا اللي علقتك بيه، ربنا ياخدكم انتو الاتنين وهو معاكم.
رسميه: متدعيش علي سانم حبيبي القمن، طاب ساب بنات الحانه كلها واختانني انا.
نبيل: اه اصل كان في حد معبره.
رسميه: انا عامنه نفسي مش عانفه موضوعك مع البت المعفنه اسماء، خنيني ساكته احسن.
نبيل: وعلي ايه؟ ده انا هروح حالا.