رواية ملك الصقر الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم بسنت شريف

        

رواية ملك الصقر الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم بسنت شريف 
رواية ملك الصقر
الجزء الجزء الثاني
الحلقه_ال28
يونس شك في كلامه....... اتكلم في اي
عامر..... انت عارف من اول ماشتغلنا في شركه وجاسمين بتحاول  انها تقرب مني وانا برفض دا وهددتني اكتر من مره بطرق غير مباشره انها تخلي ابوها يرفدني وانا كنت بتجاهل كلامها لحد من فتره كانت عامله حفله وجبتلي عصير ومش عارف اي اللي حصلي بعدها صحيت لاقيت نفسي نايم علي سرير وهي جنبي وانا اقسم بالله ماعرف دا حصل اذاي انا كنت نايم ومش داري باي حاجه وورتني فيديو ليا انا وهي وانا لحد دلوقتي مش مستوعب اللي حصل ومش فاهم داحصل اذاي وحاليا هي بتهددني يااسيب مليكه واتجوزها يااما هتبعت الصور والفديوهات لمليكه وتقول اني بركب قطع غيارمضروبه في طيارات وتوديني ف داهيه انا مخي مشلول ومش عارف افكر يايونس انا مقدرش ابعد عن مليكه مهما حصل وانا اقسملك اني معملتش حاجه وانا مش عارف اعمل اي
يونس بدون مقدمات اداله بالبوكس ومسكه من هدومه..... انا عمري ماتخيلت انك تبقي بالقزاره دي بس من الوقت دا تنسي ان احنا كنا صحاب في يوم انت فاهم ومسك ايده وشد منها دبلته
عامر..... يونس لا ياونس بلاش يايونس صدقني انا معملتش حاجه 
يونس...... انا كلامي انتهي
عامر وقف قصاده...... يونس انا حكتلك عشان تساعدني ذي مابنعمل دايما ياصاحبي
يونس...... صاحبك انت رعيت حق الصحوبيه رعيت دا رد عليا انا مكنتش اتخيل انك واطي كدا وانا عملتلك اللي انت عايزه
عامر تنح...... اللي انا عايزه اذاي
يونس..... انك بترسم علي تقيل اوي طبعا انك تعمل علاقه وتتجوز بنت صاحب الشركه كل دا هيبقي ليك مش كدا ف انا سهلتها عليك وخرجت اختي من الحوار
عامر...... انت بتقول اي لا يايونس انا معملتش كدا ولابفكر في اي حاجه من دي  ارجوك بلاش مليكه دي حياتي
يونس..... انت تنساها وخليك مع الاشكال القذره بتاعتك وسابه وخرج وكانت جاسمين داخله
يونس.....مبروك ياعريس
عامر......يونس استني انت مش من حقك تعمل كدا
يونس.....انت تخرس خالص واختي  تنسي انك تعرفها في يوم واياك ياعامر المحك في مكان هي فيه وقتها مش هعمل حساب  لالعشره ولاصحوبيه كلامي واضح 
و بصلهم باحتقار وسابهم وخرج
جاسمين......  هووفي اي  ياحبيبي
عامر بجنون..... ابعدي عني ماتدخليش هنا تاني انتي فاهمه بااااره باره
جاسمين..... انت بتتردني ياعامر
عامر..... انتي لومش غورتي من وشي دلوقتي هنسي انك بنت وتصرفي مش هيعجبك
جاسمين...... ماشي ياعامر
خرجت جاسمين وعامر واقف مكانه ذي مايكون تايه مش عارف يتصرف ولام نفسه اذاي يحكي حاجه ذي كدا ليونس دا اخوها مهما كان
تستمر القصة أدناه
يونس وصل البيت وحاول يهدي من نفسه دخل كان صقر قاعد لوحده
يونس.. دخل وقعد من غير مايكلم
صقر..... مالك في اي
يونس. حكاله كلام عامر
صقر..... وانت ناوي علي اي
يونس طلع دبلته
صقر.....ناوي علي اي
يونس لسه هيرد جت مليكه
مليكه..... يونس ايوه بقي ولعانه معاكو مسافرين انتم الاتنين ياعم واي الارجنتين انا هتجنن واروحها
يونس.... تحبي تسافري معانا
مليكه...... احب جدا
يونس...... اوكي جهزي نفسك عشان معاد الطياره كمان كام ساعه
مليكه..... انت بتهزر صح
يونس...... مش عايزه خلاص كاني ماقولتش حاجه  
مليكه..... ماقولتش حاجه اي بس استني انا اعتبرني جاهزه
صقر متابع في صمت عايز يفهم يونس بيخطط لاايه
مليكه جريت علي اوضتها تجهز شنطنها
صقر...... انا عايز افهم انت ناوي علي اي
يونس.....هبعدها عنه ولو اتكدت ان كلامه صح وهو مظلوم هكون معاه لكن لو ضحك عليا وحياه غلاوه ابوه ماهرحمه
صقر.....بس عامر مايعملش كدا انا متاكد
يونس......اتمني
صقر.....المهم خلي بالك من اخوك وإنا هكون  علي اتصال بيك مع اني مش حابب سفر مليكه
يونس.....كدا احسن انا هطلع اشوفها عشان نمشي
صقر بتعجب..... بس لسه بادري علي طياره بتاعتكم
يونس..... عادي عشان يكون معانا وقت
يونس طلع اوضته جهز حاجته وقعد يفكر مع نفسه في اللي جاي هيكون اي وافتكر اللي حصل
فلاش باك:-
 
يونس قبل مايرد علي كلام عامر لمح جاسمين واقفه وراالباب بتصنت عليهم
يونس.....وجودها ورا الباب هو اللي قلقني انا عارف انك مستحيل تعمل كدا ياعامر بس دي اختي لازم افهم اي اخره الموضوع دا
وخرج من شروده علي صوت موبايله
يونس.....الو ياحبيبي عامله اي
جويريه.....الحمدلله انت عامل اي
يونس....تمام
جويريه......انت مسافر خلاص
يونس.....اه ياجميل بجهز شنطتي اهو عايزه حاجه
جويريه.....خلي بالك من نفسك
يونس.....حاضر
جويريه.....ومش تكلم حد خالص اي واحده تكلمك قولعا انا متجوز عيب
يونس ضحك....ايوه انا متجوزوبحب مراتي كمان فل كدا
جويريه....اه
يونس......اوكي باي ياقلبي
جويريه....باي استني بقولك اي
يونس قاطعها.....سوق براحه نفسي اقنعك انها طياره مش تاكسي بس اشطا في اي اوامر تانيه
جويريه....اه
يونس....خير
جويريه.....بحبك.اوووي
يونس.....وانا بحبك  اكتر
يونس قفل وهو مبتسم وجهز شنطته وراح لمليكه كانت بتجهز شنطتها
يونس.....هسيبك وهمشي علي فكره انجزي
مليكه......لالالا انا خلصت خلاص واوبس نسيت اكلم عامر
يونس.....انا كلمته مممكن تنجزي بقي
مليكه.....بجد طيب يالا
مليكه ويونس نزلو وعمر كان جهز ومستعد
ملك ودعتهم
صقر....خلو بالكم من نفسكم امسكو دي جوازات السفر
عمر.....مين دا
صقر.....لحد ماترجع مصر تنسي عمر دا نهائي مفهوم انت اسمك جوزيف رووبيرت وانتي ناتاشا روبيرت مفهوم
مليكه وعمر بصو لبعض وضحكو
صقر نزل لمستوي عمر......هترجع كويس انا متاكد من دا وهتكمل حياتك وهتوصل للي انت عايزه
عمر.....كان نفسي تبقي جنبي
صقر......لو قدرت اجي هكون جمبك من غير ماتطلب سبيها علي الله وماتفكرش حاليا غير في نفسك واهدي تمام
عمر ابتسم وسكت ويونس اخدهم من الباب الخلفي للبيت  وراحوعلي مطار وتمت الاجراءات وسافرو 
ملك.....هواحنا ليه مروحناش معاهم المطار
صقر......كدا افضل عشان سلامتهم
ملك.....يارب يرجوعولي باسلامه
صقر......ماتقلقيش    
وبعد مده قصيره وصل عامر بيت صقر
و قابل ملك..... طنط مليكه فين ردي عليا
ملك استغربت طريقته ولهفته وقبل ماترد صقر رد
صقر..... سافرت
عامر تنح...... سافرت فين واذاي
صقر..... انت عايزها لي
ملك بصتله بعدم فهم..... في اي ياصقر دي خطيبته هي مش قالت ليك ياعامر  
+
تستمر القصة أدناه
عامر...... قالتلي اي
صقر...... هي سافرت ياعامر
عامر.......عمي هي بجد سافرت ولاانت مش عايزني اكلمها رد عليا
ملك...... سافرت ياحبيبي وهو مش هيخليك تكلمها ليه
عامربيبوص لصقر ونفسه يطمنه.
صقر..... ملك اعمليلي قهوه
ملك مش فاهمه حاجه من اللي بتحصل بس شاكه ان في حاجه
صقر...... تعالي
عامر دخل مع صقر ووليد كان وصل عشان يطمن علي ملك
وليد..... عامله اي ياحبيبتي
ملك.... الحمدلله
وليد..... هو صقر فين
ملك..... جوا في مكتبه مع عامر هو في اي انا مش فاهمه حاجه
وليد..... مش عارف انا رايح ليه طيب
وليد. خبط ودخل المكتب علي صقر ووعامر وكان شكلهم بيوحي ان قي حاجه
صقر..... اذيك ياوليد اقعد.... ووجه كلامه لعامر..... عايز اي
عامر..... ياعمي حضرتك انا عايز اطمن عليها
صقر..... تطمن عليها ليه اعتقد يونس نهي معاك كل حاجه
عامر. مش مصدق ان كل حاجه بتنهار والموضع بجد...... انت بتقول اي مستحيل اللي انت بتقوله دا
صقر ببرود..... ماتنساش نفسك وانت بتتكلم معايا واتكلم عدل
عامر..... اسف ياعمي بس حضرتك انت مش فاهم حاجه وانتم اذاي تاخدو قرار يخص حياتنا
صقر..... واللي انت عملته دا اسمه اي لولا ابوك انا كنت اتصرفت معاك تصرف تاني
عامر قام وقف بعصبيه...... محدش ليه الحق اي ان كان هومين ان يهد علاقتي بمليكه وأنا مش هسمح ب دا ولو اضطريت اطربق الدنيا كلها مش هتردد لحظه وفهم ابنك ان اللي عمله دي مش هيعدي علي خير
صقرببرود...... اي هتتجوزها غصب عني
عامر.....لو الظروف اجبرتني علي كدا اه
صقر قام ببرود. مخيف   ووقف قصاده..... انا مش هحاسبك علي كلامك دا بس اقسم بالله ياعامر لو اكتشفت انك انت عكيت العك دا وكنت سبب في تدميرر بنتي مش هرحمك واعمل حسابك ان كل حاجه منتهيه لحد مااشوف اخرتها اي ولو قربت منها انت اللي هتزعل مني
عامر بتحدي........انت مش من حقك انت اويونس انكم تدخلو في حايتنا وانا مش هسمح بدا علاقتي بيها انا وهي تللي انحددها وسابهم وخرج
وليد بعد عامر خرج ضحك بصوت عالى وصقر بصله بتعجب
صقر...... انت بتضحك. علي اي
وليد...... اصل حوارك. انت وعامر فكرني بايام زمان
صقر...... مش فاهم ايام اي
وليد ضحك..... انا وانت ياصقر سبق وقولتلك هيجي اليوم اللي هتجرب فيه احساسي وانك ممككن تيجي عليها عشان خوفك عليها وانت فعلا عملت كدا قررت انفصالهم من غير ماترجعلها بس ياتري عامر هيكون ذيك ويمنع حد فيكو يدخل ف حياته ولا انت وابنك هتبلعو الواد
صقر قعد علي كرسي واتنهد....... دي ترجعله هو ولحبه ليها
1
الايام بتعدي علي كل
عامر هيتجنن مش عارف يوصل لمليكه وصقر نبه ملك.ماتقولش هي فين ومش مش عارف يعمل اي ولاعارف يوصلها
عمر اتحدد.ليه معاد العمليه وصقر متابعهم خطوه بخطوه وعلي اتصال دايما بيه.
+
مكه قاعده في اوضتها بتقرا في كتاب وسمعت دوشه فاقامت تشوف في اي اي صوت دا
واتفجئت  بعربيه واقفه تحت البيت وكلها بلالين طايره وشكلها كان حلو جداا وبعد ثواني كانت اشتغلت اغنيه
((((( ارجعلي انا قلبي معاك مش قادر انسي هواك ياحبيبي يااحلي ملاك ياروح الروح عندي امل كلي امل اشوفك تاني في حضني اي العمل ايه ارجعلي تاني وخدني في حضنك  انا تعبان من غيرك اسمعني وراضي ضميرك لو عادي تسيبني لغيرك انا والله هموت))))))
تستمر القصة أدناه
مكه واقفه بتبوص حواليها تشوف الاغنيه دي شغاله لمين بس مفيش حد واقف غيرها ومره واحده ظهر انوار في سما مكتوب بيها (((اسف يامكه)))))
مكه عنيها دمعت ومش فاهمه اي اللي بيحصل وبترجع لورا وفجاه كان زياد قدمها مش عارفه اذاي
مكه.....انت جيت اذاي هنا
زياد.....انا مستعد اعمل اي حاجه عشان تسمعيني صدقيني انا بحبك فوق ماتتخيلي انا عارف اني جرحتك بس صدقيني كل كلمه كنت بقولهالك كانت من قلبي وانا عمري ماحبيت حد. غيرك ولاهحب حد غيرك سامحيني يامكه انابموت من غيرك ماتسبنيش
مكه بصاله ومش عارفه تتكلم تقول اي مش لاقيه كلام تقوله هي مجروحه منه وفي نفس الوقت طريقه اعتزاره خلتها تسامحه
زياد..... مكه انتي ساكته ليه
مكه.... مش عارفه
زياد..... سامحيني يامكه واوعدك اني عمري ماهزعلك تاني ولا هسمح باي حاجه تاذيكي
مكه بصاله بتوهان ومش عارفه تتكلم وقطع شرودها دخول يوسف
يوسف...... انت بتعمل اي هنا ياض انت انا مش قولتلك ماتقربش منها
زياد...... بحبها طيب اعمل اي غصب عني بس انت قولها تسامحني
يوسف..... انت عبيط يالا غور من هنا بدل ماحدفك من علي سلم اللي انت  واقف عليه دا
زياد...... ياعم خليك محضر خير
يوسف حضن مكه..... انا راي تديله فرصه تانيه شكله غلبان وواقع خالص ف اكسبي في ثواب ووافقي بيه
مكه بصتله بصدمه..... انت بتقول اي
يوسف...... اي رافضه
مكه.... انت نسيت هو عمل فيا اي
يوسف...... انتي صح يالا من هنا بقي وزق السلم ف زياد. وقع
مكه صرخت. وخرجت تجري عشان تنزل تشوفه ويوسف بيضحك وخرج وراها
مكه نزلت ليه بسرعه كان زياد واقع علي ارض بيتوجع من ضهره ..... انت كويس فيك حاجه
زياد بالم.....فيا حاجه دا انا بموت اخوكي دمرني خالص
يوسف.......قوم ياتوتو دا كام متر بس مش حوار يعني
زياد......ياعم الله يخربيت هزارك الغبي دا انا مش نافع تاني ااااه ياضهري
مكه.عنيها دمعت......طيب تعالي اخلي بابا يكشف عليك انت فيك اي طيب حاسس بايه
زياد......يالهوي ياناا اي القمر دا بابنتي رقتك دي هتجنني انتي اذاي اخت دا
يوسف......  ولا احترم نفسك
زياد.....ياعم اسكت بقي
زياد بيحاول يقوم  ف يوسف ساعده وطلعه فوق شقتهم
تستمر القصة أدناه
جاسر.....اي دا في اي مالك اي اللي حصل
يوسف......وقع من علي سلم عملي في رميو بقي اللمبي
زياد.....انا مبقتش حد.خالص
يوسف.....ماتنشف ياعم دا دور يعني مش حوار
زياد......يابني انت ظابط وواخد علي الاكشن دا انا مالي بقي
مكه لاحظت ان كلهم.بيتكلمو معاه عادي وهي مش فاهمه اي اللي بيحصل اذاي دا
مكه.....هواي اللي بيحصل دا انتم اذاي
يوسف ابتسم......بوصي ياحبيبتي اللي حصل ان عدي قدر يقنعنا ان حنا ندي للكائن دا فرصه تانيه وانه بيحبك وقعدت معاه وفعلا اتكدت من دا احنا عن نفسنا مش رافضين ارتبطكم ببعض بس القرار يرجع ليكي انتي
جاسر......مكه دي حياتك انتي خدي قرارك براحتك
مكه.بصت ليهم ومش عارفه تقول اي
يوسف......وانا بنأ عن اختي بقولك مبروك يازياد بس اقسم باالله لوزعلتها ل
زياد.قاطعه......اقسملك انا اني مش هزعلها دا انا اماصدقت ياعم اني هتجوزها
مكه كانت متوتره ومش عارفه تتكلم بس كانت فرحانه اوي
جاسر اتفق مع زياد انه يجيب اهله ويجو
عمر بيجهز للعمليات ويونس ومليكه جنبه
يونس......اجمد يابطل وانشاء الله هتقوم بسلامه
عمر......يارب ادعولي
مليكه.....اي ياعم في اي انشف كدا
عمر ضحك.....حاضر
يونس فضل يهزرو مع بعض وفجاه الباب اتفتح ودخل صقر وملك
عمر......انا فرحان انكم هنا
صقر......ماينفعش نسيبك يابطل
عمر.....ماما انتي هتدخلي معايا العمليات صح
ملك......هسال الدكتور لوافق هكون معاك اكيد
عمر......اكيد
دخلت الممرضه عشان تاخد عمر وملك استاذنت من الدكتور انها تحضر العمليه ووافق وصقر ويونس ومليكه انتظرو باره وكان صقر هيموت من قلق وبيدعي ان العمليه تتم وتنجح  وبعد مده خرج الدكتور وملك خرجت فرحانه
صقر...... اي طمنيني
ملك بسعاده.....العمليه نجحت محتاج بس كام جلسه علاج طبيعي وهيبقي كويس ماتقلقش
صقر قعد. علي كرسي كان عليه جبل واتشال
عامر كان هيتجنن مش عارف يوصل لحاجه ودا بيجننه
عامر...... يعني اي متعرفيش هي فين هي مش صاحبتك
جويريه...... انت بتزعقلي لي هوانا المفروض امشي وراها jbs  اعرف كل تحركتها

عامر بعصبيه.....بت انتي اتكلمي عدل
+
جويريه.....يوه بقي الله انا مالي بكل دا انت بتزعقلي ليه
عامر......مليكه فين
جويريه...... يخربيت مليكه واليوم اللي عرفتها فيه يابااااااابااااااا شوف ابنك دا
علي..... في اي صوتكم عالي ليه
عامر.......مفيش حاجه
جويريه......لافي البيه زعل مليكه ف سابته وطفشت ومش مبطل كل شويه هي فين هي فين زهقني انت بتزعلها ليه 
عامر......غوري من وشي بقي عشان مولعش فيكي دلوفتي
جويريه.....الله انا مالي بقي ماتقول حاجه يابابا
علي بصله.....اللي بيغلط.بيتحمل نتيجه غلطه وبدل مادور علي مليكه حل الكارثه اللي انت فيها عشان لوماتحلتش قبل رجوعها هتبقي خسرتها كلامي واضح وسابه وخرج
جويريه......انت هببت اي ومصيبه اي اللي انت عملتها
عامر......انتي عارفه لو ماختفتيش من قدامي دلوقتي انا هطلع كل عصبيتي فيكي غوري
عامر بيفكر يعمل بس مش عارف ف قرر يروح لعدي وحكاله اللي حصل
عدي......انت غبي يابني انت رايح تقول ليونس اذاي
عامر.....اهو اللي حصل
عدي.....انت مش معقول بجد....طيب والزفته دي فين بقي
عامر.....مش عارف هتكون في اي داهيه
عدي.....طيب كلمها شوفها فين
عامر اتصل بيها موبايلها مقفول واتصل بواخده صاخبيتها عرف انها سافرت
عامر.....سافرت
عدي......يبقي كل حاجه تتاجل لحد ما تشرف الهانم ويكون يونس رجع وياريت تتكلم معاه بالعقل عشان دا مجنون ولوصمم انك مش هتتجوز مليكه لواتشقلبت انسي انك توصلها
عامر بقلق......ربنا يستر
جيسي قاعده ماسكه موبايلها وفاتحه الفيس بوك بتدفرج علي صور يونس
رائد......الجميل بيعمل اي
جيسي سابت الموبيل وابتسمت....عادي
رائد......اممممم
جيسي......بابي هو يونس راجع امتي
رائد باستغراب.....بتسالي ليه
جيسي.....عادي
رائد......مالوش مواعيد ياحبيبتي
جيسي.....امممم طيب
رائد.....قوليلي بقي اي حكايه العصابه دي واي اللي حصل خلاكي تطلبي ترجعي مصر
جيسي......طنط مني يابابي بتتاعمل مع مافيا كبيره اوي وبيشتغلو في حاجات كتير مممنوعه واخرهم الحاجات المشبوها وتجاره الاعضاء 
رائد.بصلها بتعجب
جيسي.....انا  اتربيت في امريكا بس ليا واحدةصاحبتي اكبر مني فهمتني كل حاجه واي الحاجات اللي بتزعل ربنا وماينفعش نعملها وهي اللي قاتلي اني ارجع مصر عندك.اما سمعتهم وهم بيتكلمو
رائد.....سمعتي اي
جيسي......هما يابابي هيبعتو ثفقه كبيره اوي هنا مصر اكل في مواد مسرطنه وهياخدو بنات كتير من هنا يسفارهوم امريكا يشتغلو في حاجات عيب وبعد.كدا يبيعو اعضائهم ويموتهم كان بيتفق مع طنط مني علي كدا
رائد.....طيب ومش فاكره اسمه اوشكله قال تاريخ امتي
جيسي.....اسمه ديف بابي وهو مشهور اوي في امريكا وهتبقي المفروض كمان اسبوع التسليم هيكون علي حدود مش هيدخل هنا
رائد.... ماشي ياحبيبتي كملي اللي كنتي بتعمليه
رائد.قام واتصل بصقر بلغه بكل اللي حصل
 
  
صقر......الموضوع اكبر من كلام جيسي يارائد واما ارجع مصر هنشوف الموضوع دا
رائد......اذاي.يعني
صقر......اما ارجع هفهمك انا راجع بكرا
رائد.....تمام....عمر عمل اي
صقر.....العمليه نجحت الحمدلله انا هرجع وهو هيفضل هنا مده عشان العلاج الطبيعي
رائد.....انشااء الله يرجع احسن من الاول
صقر.....يارب
في احدي.الفنادق.الفخمه يكون في اوضه كلها ورود وشموع وشكلها جميل اووي
جاسمين بتلف حولين نفسها عحبها شكلها ومش عارفه مين اللي عمل كدا وسمعت صوت شخص...... عجبتك الاوضه
جاسمين.......كابتن يونس
يونس......حمدلله علي سلامتك
جاسمين.....الله يسلمك بس هوانت اللي كلمتني
يونس مسك ايديها وقعدها علي تربيزه......حبيت اعملك حاجه مختلفه عشان اجيبك هنا
جاسمين.....طيب وليه جبتني هنا
يونس......تسمحيلي الاول بالرقصه دي
جاسمين.....اكيد
يونس مسك ايدها ورقصو مع بعض وجاسمين مش مصدقه اللي بيحصل معاها
يونس.....من اول لحظه شوفتك فيها وانتي خطفتيني بس كنت بخاف اقرب منك عشان انتي بنت صاحب الشركه واضطريت اني اخطب واحده تانيه عشان اقدر انساكي لكن معرفتش وكانت صدمتي انا عامر قالي انه عايز يتجوزك ف سافرت هنا  ابعد عن كل وقررت اني اخطفك وبعتلك ماسدج علي اساس اني صاحبتك عشان اتكلم معاكي
جاسمين..... انت بجد معقول يايونس اللي انت بتقوله دا انا مش مصدقه انت بالنسبه ليا مش هتتخيل انت اي بالنسبالي
يونس.....بجد ياجاسمين
جاسمين تهز راسها بسرعه.......ايوه انت مش متخيل انا عملت اي عشانك انا بقرب من عامر عشان اكون قريبه منك
يونس.....بس هو قالي انكم
جاسمين.......لالالا محصلش حاجه مابينا صدقني انا بس كنت بعمل كدا عشان اجبره يسيبها ويتجوزني واكون قريبه منك صدقني واشوفك علي طول
يونس


تعليقات



<>