Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الحب والخيانه الفصل الواحد والعشرون 21بقلم الاء منيب


رواية الحب والخيانه 
بقلم الاء منيب 
الفصل الواحد والعشرون 


 
فاطمه : حتي لو قولتلك انه حازم عبد الرحمن الدمنهوري 
اسماء بصدمه و فرح : بجد يا خالتو 
فاطمه : من فرحتك افهم انك موافقه 
اسماء : أيوة طبعا 
فاطمه : بس انا مش موافقه 
اسماء بصدمه : لي ي خالتو 
فاطمه : لازم عمك يوافق عليه عشان انا اوافق 
اسماء : طيب انتي هتقوليلو امته 
فاطمه : والله هو المفروض نقول لي قبل ما حازم يجي هو وأهله 
اسماء : بس انا خايفه عمي ميرضاش 
فاطمه باستغراب : لي يا بنتي بتقولي كدا 
اسماء بحزن : ديما مرات عمي بتشوف الحاجه الكويسه معايا بتخدها و تديها لبنتها 
فاطمه بحنيه : ي حبيبتي الحاجه المرادي هي اللي بتختار مش انتِ و حازم عاوزك انتِ 
اسماء : يعني عمي هيوافق 
فاطمه بونس : باذن الله يوافق 
______________________________
عند حور 

حور : بس والله هو دا كل اللي حصل 
والده حور : لا بس باين عليه الادب و الاخلاق وان هو يجي يتكلم وانتم لسه في الاول 
حور : هو محترم و بيصلي وعارف ربنا كويس 
والده حور : والله يا بنتي حبيته من اول ما شوفته 






حور : انا اسفه يا ماما عشان كدبت وقولت ليكي أنه الزبال 
والده حور بضحك : لا عادي ما انا ياما قولت علي ابوكي كدا طب أنتِ عارفه انا مرة قولت عليه أنه بتاع الأنابيب و قولتلو يجي يغير الانبوبه بتاعتنا 
حور بضحك : وانا اقول طالعه لمين 
والده حور بسرحان : اهي كانت ايام حلوة 
حور بتساؤل : ماما ينفع اسال سؤال 
والده حور : اكيد يا حبيبتي اسالي 
حور : أنتِ و بابا سبتو بعض لي رغم انكم متجوزين عن حب 
والده حور : بصي يا حبيبتي باباكي شخص كويس وطيب جدا بس كل حاجه عندو كانت بالعصبيه و الزعيق و الضرب ولما كان بيغلطت مبيحبش حد يعاتبه أو يقوله انت لي عملت كدا ولما غلطت و جيت اعاتبه جاب الغلط عليا فضلت علي الحال دا مستحمله لحد ما غلط غلطه استحاله أعاتب أو أسامح رغم حبي لي الا اني خلاص صعبت عليا نفسي 
حور : و اي هي الغلطه اللي بابا غلطها 
والده حور : في الوقت المناسب تعرفيها و علي فكرة أنا ضدّ انك تعرفيها 
حور : طيب هو انتِ مستحيل ترجعي لبابا 
والده حور : بصي يا حبيبتي احنا بدل ما نعمل مشاكل خرجنا بالمعروف حفاظاً عليكي 
حور : ماشي 
______________________________________
عند فهد 
في غرفه والده الحج حسني 
الحج حسني : انت مش صغير عشان تعمل اللي عملته دا 
فهد : عملت اي غلط لما اعترفت بمشاعري للانسانه اللي بحبها 
الحج حسني : و بنت عمك اللي كسرت بقلبها
فهد : يا حج لو سمحت انت فرضت عليا انِ اخطبها وانا مخطبتهاش 
الحج حسني : وكلمتي لاخويا  انت كدا طلعتني قدامو انِ مليش كلمه علي عيالي 
فهد : هو الحب غلط أو حرام ، طيب هو حضرتك اتجوزت امي غصب 
الحج حسني : لا اتجوزتها عن حب
فهد : طيب لي عاوز تغصب عليا يا حج دا حتي المثل بيقول كل حاجه بالخناق الا الجواز بالاتفاق 
انت كدا هتظلمها و تظلمني معاها 
انا ولا هقدر احبها و لا هي هتبقي مبسوطه معايا 
الحج حسني : لا هتحبها بعد الجواز 





فهد : وانا مش هتجوزها يا حج و هتجوز اللي بحبها 
الحج حسني بعصبيه و زعيق : انت بتعصي كلمتي يا فهد بقي ابني علي اخر الزمن يعصي كلمتي 
فهد : ي حج انت المصمم اتجوز واحده مبحبهاش 
ودا جواز يعني اهم حاجه يبقي مبني علي الحب 
الحج حسني : هتتجوز ابرار يعني هتتجوزها الكلام خلص 
فهد : عن اذنك ي حج 
خرج فهد وهو متعصب جدا و اول ما دخل اوضته اتصدم 
فهد بصدمه : ابرار انتي بتعملي اي هنا 
ابرار بدلع : عادي هنام 
فهد باستغراب : تنامي فين 
ابرار : هنام هنا 
فهد بعصبيه : اطلعي برة فاهمه 
فاجأه لقي نور جايه تجري و دخلت الاوضه و هي بترتعش 
فهد : مالك يا نور 
نور : فهد ليل ليل ي فهد 
فهد : مالو ليل
نو : ليل عمل حادثه و في المستشفي دلوقتي 
فهد بصدمه : اي 
_____________________________
عند حور بعد منتصف الليل 

تلفونها عمال يرن رقم غريب 

حور : الو سلام عليكم 
مجهول :...................
حور : بابا في مستشفي اي 
مجهول : .....................
ورمت التلفون و طلعت تجري علي اوضه مامتها 
حور بعياط و خوف و زعيق : ماما ماما ماااامااا
والده حور بخضه : في اي مالك يا حور 
حور بعياط : بابا بابا يا ماما مات 
والده حور بصدمه : مين قالك الكلام دا 
حور : واحد اتصل و قالي أن بابا مات 
حور راحت لبست اي حاجه قدامها و مكنتش عارفه تعمل ايه وطلعت هي ومامتها يجره علي المستشفي 
وقفه تاكسي و قالو لي علي اسم المستشفي 

بعد فترة مش كبيرة وصلو المستشفى و حور نزلت تجري سالت علي باباها و عرفت هو فين 

حور راحت تشوف باباها لقته نايم علي السرير مبيتحركش 
حور بصدمه و هدوء : بابا اصحي مهو انت نايم اصحي وهرجع معاك البيت و مش هديقك و مش





 هعمل صوت بس اصحي طيب مش هتكلم خالص ولا هغني ولا هعمل اي حاجه تدايقك والله بس اصحي 

باباها مكنش بيديها اي استجابه حور بدموع وصوت عالي : هتسبني ليييي لي هتسبني و تمشي انت قولت مش هتسبني دلوقتي 

ممرضه : عن اذنك مينفعش اللي حضرتك بتعملي دا 

بعدت حور و غطت وش ابوها بالملايا 
حور بزعيق : انتِ بتعملي اي بابا مامتش شيلي البتاعه دي بقولك شيلها
الممرضه : بعد اذنك مينفعش اللي بتعملي دا 
حور لفت وراها بدور علي مامتها شافت مامتها واقفه في جمب مصدمه وعملا تعيط و أيدها بترتعش 
حور راحت لها 
_ماما بابا كويس انا عارفه انا بقولك اي 
والده حور  خدت حور في حضنها و اول ما حضنتها حور قعدت تصرخ و تعيط بصوت عالي جدا 

........ : في اي وانتم بتعمله اي هنا 
والده حور : بصت و شاورت علي الاوضه و كملت عياط 
نور : عمي مالو 
حور وهي بتعيط جامد : بابا مات بابا مات ي نور وسابني لوحدي 
نور بصدمه و خدت حور في حضنها : البقاء لله وحده ي حبيبتي وأنتِ مؤمنه ولازم تامني بقضاء ربنا هو دلوقتي في مكان احسن 

سمعه صوت من وراهم 
فهد  : اهدي طيب انا جمبك 
حور بعياط وزعيق : اهدي اي بابا مات ي فهد 
فهد : يعني لما تعيطي و تزعقي هيرجع 
حور بعياط : لا 
فهد : طيب بتعيطي لي لما هو مش هيرجع 
كوثر و ليل سمعو صوت زعيق حور 
كوثر : في اي يا حور مالك بتعيطي لي 
كوثر خدت حور في حضنها 
ليل : نور انتِ بتعيطي لي 
نور : انت كويس 
ليل : انا كويس انتِ بتعيطي لي 
نور : بابا حور مات 
ليل : البقاء لله يا حور 
عيلة حور جم كلهم و خلصه اجرات الدفن و تم تكفين والد حور 






في صباح يوم جديد محدش نام في والكل صاحي 
حور بدموع ف عينها و عينها حمرا و وشها باهت 

حور : عمي ينفع اشوف بابا قبل ما يدفن 
عم حور : طبعا يا بنتي ادخلي 

في الاوضه اللي فيها والد حور 
كان والدها نايم علي السرير متكفن و النعش بيتجهز ، حور جريت علي باباها و دخلت في حضنه و عيطت كأنها لسه عيله صغيرة و افتكرت كل حاجه حلوة كانت هي و باباها بيعملوها سوا 
فلاش باك 





حور بعياط : بابا بابا 
والدها : اي يا قلب بابا بتعيطي لي 
حور : الواد دا ضربتي 
والدها : معليش ي حبيبتي

حور : بابا الله العروسه دي حلوة اووي
والدها : تيجي نجبها 
حور : ياريت 
والدها : يالا ندخل نجبها 

والد حور : اقعدي يا حور عاوز اقولك حاجه مهمه 
حور : اتفضل يا بابا 
والد حور : أنا قصرت في حقك كتير يا بنتي انا اسف 
حور : متتاسفش يا بابا المهم انك جمبي 
والد حور : انشاء الله هعوضك عن كل الوقت اللي بعدت عنك في 

حور : بابا انا هنزل هتعوز حاجه 
والد حور : ارجعي بسرعه عشان هتوحشيني 

حور : يوه يا بابا انا مش عارفه اعمل البتاعه دي 
والد حور بضحك : اسمها كيكه يا فشله ، وسعي انتِ مبهدله نفسك كدا  
حور مصطنعه الزعل : بتتريق عليا عشان متبهدله بالدقيق 
والد حور بضحك عالي  : شبه العفريت وانتِ كدا 

حور : مع السلامه يا بابا 
والد حور : متتعبيش مامتك
حور : عيب عليك دا انا نسمه 
والد حور بنظرة طويله : هتوحشيني اوي 
حور : وانت كمان هتوحشني متتاخرش 
والد حور : باذن الله هخلص شغل واجي بسرعه  

باك 






دا كلو حور كانت بتفتكر مواقف لوالدها و بتبص لي بنظرة عتاب انو سابها و ماشي و نفس الوقت بتقول ان مش بايدو أنه يمشي 
حور بدموع : كان نفسي تفضل معايا و اشبع منك كان نفسي تبقي معايا في حياتي يا بابا ، هتمشي و تسبني لوحدي تاني طيب علي الاقل الاول كنت بتجي وضمنه انك هترجع تاني البيت دلوقتي هروح مش هلاقيك في البيت اعمل انا اي هاا ، علي عيني فراقك 
فاقت حور من سرحانها في باباها علي صوت عمها يالا حور عشان جيه معاده 
حور : دلوقتي 
عمها : أيوة يا بنتي 
حور : لا يا عمي متخدهوش دلوقتي 
الممرضين جم وشالو ابوها حطوه في النعش وسط بكاء و صريخ حور المستمر 
وهما طالعين بي حور حست أن روحها بتتسحب منها و الدنيا بتلف بيها و وقعت في الأرض مرة واحدة



تعليقات