رواية ضحية فرعون الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم منه محمد
امير وهو داخل مكتبه قالها: ممكن متضايقيش نفسك
جيجي دخلت وراه وأأعدت ع حرف المكتب وقالت بسمها: ازاي مضيقش نفسي ولادك بتزيد شقاوتهم يوم بعد يوم ودايما يعصوا اوامري كل ما اتكلمت و:انهم رافضين وجودي في البيت انا بجد عايزه مصلحتهم بس بيبهدلوني
امير: ولادي مستحيل يهنوكي
جيجي: يعني انت مفكرني بكدب وبألف قصص قولي هستفاد ايه لما الف قصص انا كل همي اقرب منهم مش ابقي عدوه ليهم
امير: عاده ولادي بيسمعوا كلام ايمان حتي لو كنت بكره دلوقت لابد اعترف انها كانت ممتازه في تربيتهم
جيجي بحقد: واو بتشيد بيها رغم بتكرهها
امير: لا مش بشيد بيها دي الحقيقه
جيجي بمكر: امير انا بؤمن ان قبل ما تطردها اكيد اثرت عليهم يكرهوني مهما كنت لطيفه معاهم , هما مش قادرين يقبلوني لانها اثرت عليهم والا ماكنوش اتعاملوا معايا بالوقاحه دي هما اطفال صغيرين حبيبي فاكر اميره كانت بتحبني قبل كده امال ايه الي جد دلوقت هي بترفض كل الي بقوله عايزه بجد اكون امهم بس مش بيقدروا يظهروا شويه احترام ليا انا حزينه وانا شايفه الامور ما بينا كده هما لسه مش ناضجين لسه اطفال
امير بغيظ: صحيح انا هبهدلهم بعدين
جيجي: مش ايمان هايله تكسب قلوب الجميع مش الاطفال بس قدرت تكسب قلب راجل ثري ووسيم وناجح زي حاتم يعني كسب قلوب اطفال اسهل بكتير
امير وقف بغضب ورايح في اتجاه الباب : ممكن توقفي كلامك ده ارجوكي
جيجي تابعته وهو خارج متعصب ع بره وقالت لنفسها: يعني حاتم هو نقطه ضعفك
...............قصص منه محمد كاتب..............
علي الموبيل
ساره فتحت الخط:الو يا ست ايمان
ايمان: ساره ممكن اتكلم مع ولادي
ساره: اكيد هما فوق من شويه عطيت يامن الدواء كان بيعاني من نوبه الربو
ايمان: ايه, ليه جات له ساره هاتيهم اتكلم معاهم بسرعه
ساره وهي بتتحرك لفوق: لحظه واحده
ايمان بلهفه وقلق: بس بسرعه يا ساره
ساره طلعت السلم جري وفتحت الباب ودخلت: يا ولاد امكم عايزكم
اميره خطفت الموبيل: ماما
ايمان: ولادي عاملين ايه وانت يا يامن
يامن ببكاء: ماما انا بتألم جيجي ضربتني جامد ع دماغي
اميره ببكاء شديد: وشدت شعري جامد يا ماما , ووشدت يامن من ودانه وحطت سكينه ع رقبته
ايمان وسعت عيونها بذهول: ايه عملت ايه؟
يامن: ماما ارجوكي ارجعي البيت , انا خايف عايزك تحميني منها
ياسين بعياط: ماما جيجي حشرت الاكل في زوري , ورمت الخضار في وشي ليه مش عايزه ترجعي ليه مش مهتمه بينا
اميره: ماما ارجوكي ارجعي بسرعه
ايمان بدموع : اه يا ولادي يا مساكين
ياسين : ماما ارجعي البيت خليكي معانا
ايمان بدموع: حاضر انا بحبكم وهرجع البيت حاضر هرجع
اميره تبكي منهاره : ماما جيجي قاسيه معانا قطعت شعري في ايدها , ودماغي بتوجعني عيطت وناديتك بس مكنتيش هنا ماما ارجوكي ارجعي
ايمان تمسح دموعها : معقول عشتوا كل العذاب ده سامحوني يا ولادي
امير كان وصل وخطفت من ايدهم الموبيل وقفل الخط وايمان اتجننت وحاولت تتصل بدون جدوي
امير بص لساره وزعق: اعتبري ده تحذير, لو كنتي عايزه تكملي شغلك هنا اياك تردي ع الست دي فاهمه
ساره بخوف من هيئته: فاهمه يا بيه
امير قعد قدامهم وسأل يامن: من شويه جيجي اشتكت لي منك وقالت انكك مشاغب ده صحيح
يامن بشهقه: معملتش حاجه وضربتني ع دماغي وشدت وداني
امير بنفعال: بطل كدب انت عشان عيل صغير بتألف حكايات
اميره: الي قاله يامن حصل يا بابا
امير: اميره مدفعيش عنه, انتي اخته الكبيره لازم تكوني اعقل منه مش تمشي وري سلوكه الشقي , وبعدين انتي ليه وقحه مع جيجي مين الي علمك تتعاملي بالاسلوب الغير محترم امك
اميره هزت راسها بالنفي: لا ماما ملهاش دعوه
امير: وكأني هصدقك امال مين , وانت يا ياسين رفضت تاكل ووقعت الاكل ع الارض مفكر جيجي خدامه في البيت هنا , مفروض تخدمكم كلكم وكأنكم اسياد
ياسين: هي الي ضربتني
امير زعق بنرفزه شديده: اخرس , يعني عشان عمري ما ضربت واحد فيكم بتتعجرفوا اوي , ده تحذيري الاخير لو جيجي اشتكت لي منكم تاني هضربكم اتعلمتوا النمرده , وبتقلوا ادابكم ع الي اكبر منكم مفكرنها اختكم الصغيره, فعلا امكم معرفتش ازي تربي ولادها , عشان كدا دي اخلاقكم الي غير مقبوله اطلاقا , اميره بتعملي ايه هنا ارجعي اوضتك امشي
اميره قامت من فوق السرير ومشت متعصبه منه جدا
امير قام: وانتم كل واحد ينام ع سريره حالا ناموا
يامن: بابا
امير: عايز ايه
يامن: انا تعبان ممكن انام معاك
امير: متدلعش اي تعب انت كويس اخدت علاجك روح نام وبطل تمثيل انا تعبان يله نام بمجرد ما ارجع البيت عايزين بس يزعجوني
اميره خرجت من اوضتها عشان تواسي اخواتها من تعامل امير المجرد من الرحمه
يامن بقهره: اميره ليه بابا متعصب مني هو مش بيحبني
اميره: لاء, هو بيحب جيجي وبس
ياسين: هو مش بيحب ماما
اميره: لا بيحب جيجي
يامن: اميره ماما وحشتني امتي هترجع البيت
ياسين: انا كمان اشتاقت لماما ونفسي ترجع البيت
اميره سحبت اخواتها الاتنين وضمتهم وفضلوا يبكوا ع حالهم المأساوي
..............قصص منه محمد كاتب..............
قاعد ع المكتب وكل ثانيه تلفونه يرن يكنسل يرجع يرن
امير اتعصب: يا طوله البال دي مش بتفهم الاشاره اطلاقا قلت لها بطلي تتصلي بيا مش بتوقف
جيجي: يمكن عايزه تاخد الاولاد
امير: لو عندها الجرئه تفكر تعملها
جيجي: معرفش بس عم صاحبتها مستشار كبير , واكيد هي اثرت ع ايمان بطرق مختلفه عاجلا او اجلا ممكن تتهمك بأي حاجه
امير ضم حواجبه : تتهمني بأيه؟؟
جيجي: ترفع قضيه بضم الاولاد وتتهمك باهمالهم او اهمالها مش فيه قضايا من النوع ده
امير : كفايه يا جيجي متتغضطيش عليا عندي شغل كتير
جيجي التزمت الصمت وموبيل امير فضل يرن لحد ما صدع المكان
امير بنرفزه: دي صعب عليها تفهم متتصليش بيا
جيجي بخبث: الامر بسيط اجر بودي جارد وسواق للاولاد متخلهاش تقدر تشوفهم اسمع مني طالما مش هتلبي طلباتها هتستمر تزعجك انت عايزها تفضل تزعج فيك
امير: انا معنديش وقت ادور ع حارس , انا اجلت اجتماعات ومشاريع مع والدك اكتر من مره وعندي شغل كتير لازم انهيه
جيجي: اوكيه مفيش مشكله متقلقش سبني انا اتكفل بكل حاجه, طالما انك موافق
امير : تمام تمام اتكفلي بالامر
..............قصص منه محمد كاتب..............
ايمان بصوت عالي مشحون بالغضب: طالما ساره مردتش عليا هروح بيتك يا امير ومش مهتمه بالي هيحصل ......انا مستعده اعمل اي حاجه عشان خاطر ولادي
ايمان لقت موبيلها بيرن فتحت الخط لحد ما قالها : السلام عليكم
ايمان ردت بدون نفس : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
امير: ليه اتصلتي بيا , مفهمتيش اني مش عايز ارد عليكي , وقلت لك سبيني في حالي لو مفيش حاجه مهمه
ايمان: عايزه اروح بيتك حالا
امير: نعم ايه الجرائه الي انتي فيها اوي دي , ليه عايزه تروحي بيتي
ايمان: اخد ولادي من هناك
امير: وانتي معتقده هسيبك تاخديهم
ايمان زعقت فيه بتحدي: سواء وافقت ولا رفضت ولا هيهمني عايزه اخد ولادي وبس ومش هسمح لـ اي حد يضرب واحد فيهم او يسيئ معاملتهم زي ما يحب
امير: مين ضرب ولادك افضلي اسمعلهم هما بيألفوا قصص
ايمان: مش مهتمه انا مش عايزه حد غيري يهتم بيهم , ومهما حصل انا هاخدهم حالا
امير : انتي بتتكلمي بثقه عاليه وبتحاولي توريني وشك التاني مش كده اتحداكي تقربي وتاخديهم ولو جيتي قدام بيتي اوعدك مش هتلمحيهم حتي وهاخدهم منك ومش هتشوفيهم نهايه حياتك
ايمان رفعت راسها للسقف وهي تستغفر بعد مارمى عليها كلامه الي زي السم
حنين دخلت وسألتها: في ايه يا ايمان
ايمان: امير بيهددني وبعدها قفل السكه في وشي هتصل بيه تاني
امير رد وهو خارج من الشركه : عايزه ايه تاني
ايمان: متهددنيش ماشي
امير: مين هددك لو مفكره بهزر جربي
امير: انت ليه عندك عداء شديد ناحيتي, ايه الي مضايقك مني
امير: كدا مش هرتاح غير لما اشوف حياتك في خراب الي زيك لا تصلح لتربيه ولادي انتي واحده منحله لا عندك حياء ولا كرامه مفكره مش ملاحظ الي عملتيه مع حاتم انتي فعلا مش بتتكسفي
ايمان بغضب: انا عملت ايه معاه, اياك تتهمني من غير اساس , مفكر نفسك نقي وانت حضنت واحده قدام ولادي , هو ده لائق بص لنفسك الاول قبل ما تشاور ع اخلاق غيرك
امير بنفعال: انتي وقحه , عارفه لو كنتي قدامي دلوقت لكنت ضربتك لحد ما نزفتي
ايمان بنفعال اشد: وانت مفكرني هسيب الامور كده مستحيل
امير شخط فيها : كفايه انا قرفان ومش عايز اتكلم معاكي , بس هقولك ع حاجه واحده عايز اقابلك بكره تعالي مكتبي الساعه عشره صباحا بالظبط وتعالي لوحدك اياك تجيبي اصحابك معاكي , انتي بتحبي ولادك مش كده لو بتحبيهم تعالي
ايمان: تمام هجيلك عشره بالظيط
اير قفل وقال وهو بيجز ع اسنانه: انتي انتهيتي, بقي تصرخي في وشي
لحد ما لقاه الي حط ايده ع كتفه ولف وشه ناحيته وضربه بالبونيه في وشه
ادهم: يا كلب يا وقح
امير بذهول: عمي ادهم
ادهم صرخ في وشه: اياك تنطق اسمي ع لسانك القذر
امير: ليه بس كده
ادهم: ولا متمثلش لو سمعت انك اذيتها مره تانيه يمين بالله لقتلك وقبلها هكسر وشك
امير: هي الي اتحددتني
ادهم: اخرس قطع لسانك , انت شايفني غبي , عندها اب وام عندها عايله ولا نسيتهم من حساباتك اسمعني كويس وحط ده في عقلك المتمرد, لو سمعت انك عذبتها مره تانيه انا مستعد اتعدم عشانها افتكر ده كويس اوي
امير مسح دم ع شفايفه وقال بغيظ: هخليكي تركعي وتتوسلي اسامحك اشتكيتي لخالك , ياويلك مني هدمرك
.............قصص منه محمد كاتب..............
دخلت الشركه بكل قوه وقربت من مكتبها مبتسمه
فاتن شافتها قامت بترحاب شديد:ايمان
ايمان صافحتها: ازيك يا فاتن
فاتن: الحمد لله فات وقت طويل مشفتكيش عامله ايه
ايمان : انا الحمد لله وعنك
فاتن: انا تمام ايمان مستر امير منتظرك يله ادخلي
ايمان :شكرأ
فاتن : العفو
ايمان فتحت الباب ودخلت لقت شاهيناز وجيجي قاعدين ابتسمت في منتهي البرود
امير بصلها : ياتري جايه لوحدك
ايمان : شايف حد واقف جنبي مفكرني هجيب صحابي, انا دايما عكسك في مكانك تقدر تجيب حد يدعمك
امير قوتها نرفزته ونطق بغيظ : مابلاش تطلعي في العالي عشان راجل مليونير معجب بيكي , هتتعجرفي وتشوفي نفسك
ايمان : جيت هنا مش عشان اسمع كلام فارغ ملوش علاقه باولادي
جيجي تدخلت في الحوار بأسلوب منفر وقالت: امير قال الصح شوفت بنفسي ماسكه ايد حاتم, انتي فعلا معندكيش اي حياء
شاهيناز بستهزاء: امر طبيعي للستات الي زيها, هي مش بتعرف ازاي تتصرف
ايمان بسخريه مستفزه : بالظبط زيك يا جيجي انتي واحده محترمه ممكن تحضن راجل مش حلالها وتمسك ايده انتي عارفه ازاي تتصرفي واكيد الي هيتجوزك محظوظ
جيجي بعصبيه : شايفه الخاتم الي في ايدي ده ،،ده خاتم خطوبتنا امير اشتراه عشاني بتمن غالي يمكن واحده زيك ملبستش بالتمن ده قبل كده
شاهيناز بكيد : مش خاتم بس ياجيجي يمكن لو مكنتش اتجوزت امير مكنتش حيلتها اي حاجه عايزه تعيش حياه مرفهه في احلامك
ايمان بأبتسامه بارده قالت له: امير طلبت مني اجي هنا نتكلم في الاولاد ولا اسمع تهريج مسلي
امير : قلت لي ايه من شويه امير لا مش من حقك تناديني كده
جيجي بغيظ : لا متقوليش انك عايزها تناديكي بحبيبي
امير هز دماغه بالنفي: لا طبعا
ايمان بتحدي : اسمع يا انت انا لاهستسلم وهفضل اقاوم , لحد ما اخد ولادي وبيني وبينك المحاكم
امير اتنهد بقوه وقال: شوفي انا عايز اعمل معاكي ديل الثلاث شهور الجاين قبل ما اتجوز جيجي مش هسمحلك تشوفي الاولاد ولا حتي تتصلي بيهم
ايمان: ليه؟!
امير: لان اتصالك بيهم يأثر عليهم ويكرهوا جيجي انا عارف نيتك الخبيثه
ايمان بتحدي: وانا برفض
امير رفع حاجب بتحدي : وانا مش مهتم برفضك او بموافقتك, روحي اطلبي حقوق الحضانه من المحكمه وخليني افكرك احنا لسه مطلقناش يعني انتي لسه مراتي ها ايه بقي الحقوق الي جايه تطالبيني بيها
ايمان: مهما حصل هاخد حضانه ولادي
امير وسع عيونه بسخريه وقال: ناويه تقتحمي بيتي وبعد كدا تخطفيهم او ماي جاد مفكرتش خالص في كده بس انا عينت بودي جارد ليهم, انا فكرت وسبقت قبل منك عشان كدا ري الافضل تستسلمي بعد ما اتجوز جيجي ممكن اسمحلك تشوفيهم وقتها وكل ما قاومتي اكتر زاد الامر صعوبه
ايمان بصوت عالي: مش هستسلم عشان ولادي مستعده احارب لحد ما اموت , والبلد فيها قانون شايفني ساذجه هاخد حكم من المحكمه وهخليك انت بنفسك تسلمني ولادي وهحاربك يا امير افتكر ده كويس اوي
امير قام مشي ووقف قصادها وقال : عايزه تحاربيني( ضحك بستفزاز) يله وريني معتقده هخاف منك ومفكره هتاخدي حكم من المحكمه بكره لو رفعتي قضيه اليوم لا السكه مظوله وخلال المده دي هتخسري عقلك لانك مش هتقدري تشوفيهم
ايمان وقفت قصاده بكل جراءة وهي حاطه عينها في عينه : ع الاقل مش هنفذ كل رغباتك, انا هحارب عشانهم وهتشوف
شاهيناز: متقلقيش يا امير عندنا فلوس نحارب وهنقوم اكبر محامي وهنثبت للمحكمه انها متصلحش تراعي الاولاد ولا تصلح تشوفهم وتاخد الوصايا
جيجي: صح كل الي قالته طنط مظبوط امير متقلقش اوكيه هدعمك دايما بصراحه كان عندك حق تسيب واحده زيها
ايمان: انتي كنتي ام قبل كدا يا مدام شاهي واكيد عارفه اد ايه عذاب انك تكوني بعيده عن الاولاد,
شاهيناز أول ماسمعت أسم ليلي بدئت تلمع الدموع بعيونها وفضلت ساكته باصه في عيون ايمان
ايمان تابعت كلامها وقالت: تعرفي ليلي همست لي بأيه قبل ما تموت طلبت مني تدفن جنب قبر ابني احمد , ولو ربنا عطاني اؤدي فريضه الحج عنها وطلبت مني في كل سجده ادعيلك
شاهيناز : متفتحيش الموضوع ده مفكره هصدق كلامك
ايمان : لا اسمعي للي قالته ليلي ومش هخبي الامر بعد كده , قالت لي كمان لما كانت بخير مأمتش بواجبها كأبنه عمرها ما دعت لك ابدا وكسرت قلبك بأفعالها وواجب علينا كمسلمين ندعي لبعض
جيجي : طنط اوي تسمعلها
ايمان تابعت: ومن اجل الوفاء بوصيه ليلي لحد الحظه عمري ما وقفت دعاء لراحه بالك في الدنيا والاخره بدعيلك بصدق كأني بنتك وبأذن الله هستمر في الدعاء ليكي لحد اخر نفس فيا , ولو مش محتاجه لدعائي ياريت تبلغيني
شاهيناز عيونها سالت بالدموع زي ما يكون الكلام اثر حرفيا فيها وزادت انفاسها تسابق جروح كتيرة تناثرت في قلبها
ايمان رجعت ورفعت صوباعها في وشها: جيجي انا بحذرك مش هسيبك في حالك لو ايدك اتمدت ولا لمست شعره واحده من ولادي هأكلك بسناني اهون عندي اموت عشانهم( خرجت وقفلت الباب وراها بقوة
جيجي قامت بنفعال : شايف وقاحتها ازاي تتجرئ وتتكلم معايا انا كده , طنط شاهي اياك تسمعي كلامها مفكره نفسها حاجه كبيره وهي الوحيده الي تقدر تدعي ليكي انا ادعيلك رغم دايما بدعيلك
شاهيناز بصتلها بستخفاف وقالت بتريقه: انتي بتدعيلي, امير انا راجعه البيت
..............قصص منه محمد كاتب..............
جيجي: لا مش عايزه تصميم الكوشه شبه السيرك
امير بضحكه: لا حلو لما تكون متلونه
جيجي: لا مش حلو خالص
فاتن: عفزا يا مستر امير مدام صابرين
مير قام: ماما
جيجي مدت ايدها: اهلآ طنط صابرين
صابرين رفضت تسلم عليها وبان ع ملامحها انها متعصبه
امير: جيجي ممكن تبلغي فاتن تراجع الملفات لاجتماع المسا اذا سمحتي
جيجي بعناد: وليه مستخدمتش الانتر كوم , ليه لازم امشي , ايه الي هتخبيه عني
صابرين بحده شديده: سواء سر ولا علني, احسن لك تمشي من المكان فورا مش طايقه اشوف وشك
جيجي بكل ثقة قعدت على الكنبه وحطت رجل على رجل وقالت بكبرياء: طنط انا كمان ليا حقوق في المكتب مين انتي عشان تطرديني
صابرين: ليكي حقوق , في الحاله دي هاخد ابني ونطلع بره مش عايزه واحده ساقطه زيك حوالينا
جيجي: انتي اتجننتي
امير نبره تحذير: جيجي ارجوكي
جيجي: مش خارجه
امير شاور على الباب بلهجه حاده: اطلعي
جيجي وزعت نظرات بغل عليهم وهبدت الباب وراها
صابرين: بهنيك من قلبي انك تلاقي شريكه حياه تناسبك تماما نفس الاسلوب الغير محترم
امير: انا عارف ليه جيتي هنا متقلقيش قراري لسه زي ما هو ومش هيتغير, ماما ايمان رفعت دعوه بحضانه الاولاد استني لما يصدروا الحكم
صابرين صرخت في وشه بنفعال: انت شيطان لبسك واتمكن منك لدرجه مش حاسس بالشفقه ع انسان تاني عملت لك ايه ايمان لكل العداء ده لدرجه مستعد تدمر كل حياتها
امير بصوت غليظ شوي: ماما وقفي دفاع عنها هي اسوء ست قابلتها في حياتي
صابرين: اسوء لانها وافقت تتجوز عليها , ولا اسوء لانها وافقت لما طردتها, ايه الغلط يا امير عشان تحرمها من ولادها , اكيد هجرت صلاتك وقطعت صلتك بربك , عشان تبقي شيطان ع هيئه بشر
امير بقهر وأنفاسه واضحه : الست دي خانتني وراحت تقابل حاتم, ولحسن الحظ ان مراه عمي كشفت لي كل العيبها لما اكلتني اكل قذر سحرتني بيه
صابرين بتهكم شديد: هي الي اكلتك اكل قذر ولا انت, يابني لو هي ليها في السحر والاعمال ليه طاعتك في كل قراراتك , انت تقدر تخدع كل الناس لكن انا امك الي حملت فيك وخلفتك
امير: كفايه يا ماما مفيش لزوم للدفاع لو مكنتيش متاكده يبقي وقفي كلام
صابرين : يعني ايه خلاص بقيت مستعد تعمل اي حاجه لتثبت لنفسك لدرجه تفتري ع مراتك وانت متأكد ان كلام مراه عمك كله كدب ورغم كدا سمحت يحصل عارف ليه لانك عايز بس تثبت للدنيا انت اد ايه عظيم
امير: كفايه يا ماما عندي شغل كتير عايز اعمله
صابرين: انت راضي تبعد ايمان عن اولادها انت بتستعمل عقلك اصلا, عارف تأثير افعالم عليهم
امير : ماما دول ولادي واعرف ازاي اهتم بيهم كويس متقلقيش ممكن
صابرين: حتي لو كنت بتكره ايمان مدخلش الاولاد وعارف ليه عملت كده انت كل همك ترضي البت الرخيصه دي
امير: ماما بلاش تهينيها دي خطيبتي هي الي وقفت جنبي لما وقعت محدش عملها غيرها هي الي ساعدتني ودعمتني عايلتها عملت ايه مراه ابنك المحبوبه هي بس تصعب عليا الامور وراحت حملت تاني واهلها عملوا ايه
صابرين: انت فرعون بتهين الناس ع مزاجك في لحظه ممكن تطلع لفوق وفي غمضه عين تنزل ع جذور رقبتك ربنا قادر ,بس ده الي بتنساه
امير: مهما كان قولي زي ما تحبي انا لسه ابنك الي دايما بيغلط ومراه ابنك هي الملاك البريئ دايما ع حق اعتذر بصدق انا مشغول جدا اليوم ممكن ترجعي البيت
صابرين: معنديش ازيد من الي قلتهولك, ليا طلب واحد لو لسه معتبرني امك ولسه ليا ذره حب في قلبك نفذ طلبي لكن لو رفضت اعتبرني ميته
امير: ماما تمام هعمل ده عشانك , هسمحلها تشوف الاولاد لكن سيبيني اتكفل بالامر , ارجوكي خليكي بعيد عن ده
صابرين اتحركت ع بره وهي خارجه قابلتها في وشها
شاهيناز مبتسمه: مين صابرين عامله ايه كويسه
صابرين: مفكره هبقي بخير بعد الي عملتيه في عايلتي
شاهيناز مثلت الاستعباط: بتتكلمي عن ايه مش فاهمه
صابرين بنرفزه: وقفي تمثيل, انتي عارفه كويس الي عملتيه مش زعلانه علي ليلي
شاهيناز: ايه دخل ليلي
صابرين: بدل ما تبقي مشغوله تخربي بيت الناس والانتقام من ايمان ضيعي وقتك الفاضي ع فعل الخير , ينفعك في الدنيا والاخيره
شاهيناز: يعني بتتهميني اني معملتش اي خير لـ ليلي
صابرين: الحسانات دي مش صدقه لبنتك , دي ليكي في اخرانك انتي ناسيه الموت وان ربنا بيسمع بسرعه دعوه المظلوم وانتي عارفه الدنيا فانيه
...............قصص منه محمد كاتب.........................
قدام بيت حنين
حاتم: اكرم اسف لو ازعجتكم بس جيت اسال عن حاله ايمان , سمعت ان عندها حمي عاليه
اكرم بحزن: ايوه رقدت لانها اشتاقت لـ اولادها
حنين: انهارت قدام المدرسه بعد ما البودي جارد شدهم من ايدها الي منه لله رفض تقابلهم
حاتم: فعلا مسكينه ممكن اشوفها دقيقه اشجعها وادعمها
اكرم: حاتم الوقت مش مناسب
حاتم برجاء: اوعدك دقيقه واحده غير كدا هكلمها قدامك وجبت معايا عصاير فريش مكن تبرد جسمها او تديها طاقه شويه
حنين: شايفه مش ضروري يا حاتم افرض حد شافنا وواحد من ضمن اسباب كره امير لـ ايمان وطردها هو انت
حاتم بصدمه: وليه انا معرفش عن ده
حنين: امير شافك كذا مره معاها , وعشان كدا زادت العداوه معاها واتهمها بالخيانه
حاتن: اتقابلنا مجرد صدفه مكنتش متوقع انه غيور للدرجه, وشايل ضغينه ضدها ع العموم بلغوها سلامي واهتموا بيها عن اذنكم
ايمان من وري الباب قالت لنفسها.....ليه حاتم طيب معايا كده....يارب ارزقه ببنت الحلال الي تريح باله
اما امير كان واقف بعيد وشافه وقال بغيظ ........: بقي قطعت كل المسافه دي عشان تشوف مراتي يا ندل فعلا ايمان ست رخيصه لـ اقصي درجه
..............قصص منه محمد كاتب.....................
صابرين مسحت ع شعرها بحنيه: منك لله يا امير ليه مش عايز تتغير ابدا
ايمان فتحت عيونها وقالت: ماما وصلتي امتي
صابرين: استريحي يا بنتي , انتي تعبانه مفيش لزوم تقومي
ايمان وهي بتتعدل: لا عادي
صابرين: ابوكي بعتلك سلامه كان عايز يجي بس لما اتصلت بينا حنين كان فعلا في المطار مسافر عنده شغل بس مش هيطول هيرجع بعد اسبوع وبعدها هيزورك
ايمان: انا اسفه لازعاجك اكيد كنتي عايزه تسافري معاه بس مسافرتيش بسبيي ماما انا عندي حمي مش مرض خطير ليه كدا يا حنين
حنين: اسفه بس كان لازم ابلغك كنت قلقانه وخايفه ع ايمان الحمي عندها مش طبيعيه كل ده بسبب اشتياقها للاولاد غير كدا هي حامل في اخر شهر وعشان كده انا مت من الخوف
صابرين: حنين صح لازم تبلغني ايمان انتي بنتي مش هسيبك تتعبي حنين حكت لي ع كل حاجه ابني عدي حدوده ازاي قدر يعمل فيكي كده بس متقلقيش انا اتكلمت معاه ووافق تشوفي الاولاد وهيتصل بيكي بعدين
ايمان بسعاده: ماما انتي متأكده
صابرين: ايوه
ايمان: الحمد لله الف شكر يا ماما مش هقدر اردلك جميلك ده ابدا حنين سمعتي وافق اشوف ولادي
.........قصص منه محمد كاتب.............
في كافيه
جيجي بعصبيه: ايه سمحت لها تشوف ولادها ليه مش انت وعدتني مش هتخليها تشوفهم غير لما نتجوز
امير بهدوء: ايوه عارف بس لازم اسمحلها تشوفهم واسايس اموري ,والا ماما هتعمل دوشه وهتزعجني تاني
جيجي: ليه والدتك بتحب تعمل مشاكل وتوتر ليك كويس انك مش طالع لولدك ولا لولدتك
امير: اسمعيني هما دايما بيهتموا بأيمان هما قريبين اظن عارفه علاقتهم عامله ازاي
جيجي بغيره وحقد: شكلهم بيحبوها اكتر منك
امير اتنهد بصوت عالي وملامحه اضايقت
جيجي حطت ايدها ع كف ايده وقالت: متفهمنيش غلط, انا حزينه عليك انت ابنهم الوحيد واكبر راجل اعمال في القاهره , ورغم كل ده لسه بيعاملوك كأنك غريب بجد مسكين
امير: انا مش عايز اعمل مشاكل معاهم
جيجي: تعرف ايمان دي داهيه, بتمثل طول الوقت انها طيبه قدام الجميع ومش ممكن تأذي نمله ومن ورانا شيطانه اشرب العصير هيروق دمك
استوب وتعالوا لما ناخد الاولاد من امير بكل سهوله ويقع وتقع جيجي معاه البارت الجديد دمار وشاهي تعترف بخطتها ناحيه ايمان لامير
