رواية اللؤلؤ والاخرس الفصل الثامن8 بقلم اميرة خالد


رواية اللؤلؤ والاخرس الفصل الثامن8 بقلم اميرة خالد

وفي الامارات بسمه كانت واقعه من طولها ولؤلؤه مش عارفه تعمل ايه 

وبرق قرب منها وهو جايب كوبايه ميه واداها اللؤلؤه اللي مسكت شويه ميه ورشيتها على وش مامتها 

وفاقت بسمه وقالت لها يسري حصل له ايه قولي لي 

ردت لؤلؤه بدموع مش عارفه يا ماما بابا حصل له ايه 

ردت بسمه لازم نسافر له حالا مش الشخص ده قال لك على عنوان مستشفى ايه 

ردت لؤلؤه ايوه يا ماما 

وقالت بسمه خشي البسي ولبسي برق هنسافر دلوقتي حالا 

ومسكت التليفون واتصلت على مكتب الطيران وطلبت اول تذاكر على مصر 

وقالوا لها المكتب الطياره فاضل عليها نص ساعه 

قالت بسمه تمام ودخلت الاوضه لبسه وهي دموعها على خدها خايفه على حبيبها 

اما في القاهره الكل راح المستشفى والكل بيعيط وسال عثمان هاشم ابوك فين 

رد هاشم ثواني يا جدي وراح الاستعلامات وسال على مصاب في الحادثه اللي على الطريق باسم يسري 

ردت عليه ايوه يا فندم وهو في اوضه 309 الدور الخامس 

قال لها شكرا وقال لهم يلا بينا نطلع على فوق وركبه الاسانسير 

وايناس كانت بتعيط وصابرين وحازم قريب من ايناس 

ويقول لها اهدي يا حبيبتي بابا هيكون كويس 

ردت عليه يا رب يا حازم وصلوا الدور الخامس وخرج الدكتور من الاوضه واقربوا العيله كلها 

وقال هاشم بابا عامل ايه يا دكتور 

رد عليه هو كويس الحمد لله انه كان رابط حزام الامان 

رد هاشم يعني هو كويس قال له الحمد لله هو عنده كسر في رجليه الشمال وشرخ في ايدي الشمال 

رد عثمان الف حمد وشكر ليك يا رب يعني ابني كويس 

ورد الدكتور كويس الحمد لله انه خرج بالسلامه 

رد صابرين يعني احنا ينفع نشوفه يا دكتور دلوقتي 

قال لهم ينفع بس هو نايم من التعب ودي الحاجه اللي كانت معايا 

وبصت ايناس على بوكيه الورد وفضلت تعيط وقالت انا السبب 

وقال حازم لا يا حبيبتي مش انتي السبب ولا حاجه اهدي بس وبابا كويس اهو وشاديه اخذت التليفون وشالته في شنطتها 

والكل دخل وشافوا يسري نايم على السرير وحمد ربنا وقعدوا يرتاحوا 

اما في مطار الامارات كانت بسمه ولؤلؤه وبرق راكبين الطياره وطول الوقت بيدعوا ربنا ان يسري يكون بخير 

وقالت لؤلؤه اهدي يا ماما ان شاء الله هيكون كويس 

قالت بسمه يا رب يا بنتي 

وبعد وقت فاق يسري وقال انا فين وقربه كله منه 

وقالت صابرين انت عملت حادثه وبقيت في المستشفى 

وقال عثمان انت عامل ايه يا ابني دلوقتي حاسس بايه 

رد يسري وجع فظيع في رجلي وكتفي 

رد هاشم معلش يا بابا انت عندك كسر في رجلك الشمال وشرخ في ايدك غير الكدمات اللي في جسمك يعني الحمد لله ان انت طلعت منها سليم 

ابتسم يسري وقال له وانا كده بقى طلعت سليم ده انا هقعد لي ثلاث شهور في الحوار ده 

ضحك حازم وقال له نفسي افهم انت عملت الحادثه دي ازاي 

رد يسري انا مش عارف انا وانا سايق لقيت حد طلع قصادي وحاولت افديه فدخلت في العمود 

رد حازم يلا الحمد لله بوظت فرحنا وكمان الرحله بتاعه بكره 

رد يسري مشوا الحيوان ده من قصادي اللي هم كله الفرح والرحله 

وقربت ايناس وقالت له انا اسفه يا بابا انا السبب 

رد يسري التعب لا يا حبيبتي ما تقوليش كده انا اللي كان نفسي افرحك بس ما قدرتش 

قالت لي ما تقولش كده يا بابا كفايه انك افتكرتني وفتح ايديني اليمين وقربت ايناس منه وحضنته وهي بتعيط 

وقال حازم ايه يا عمي 

رد يسري في ايه يلا عايز ايه 

قال له عايز مراتي يا عمي 

رد يسري هو انتوا كتبتوا الكتاب 

رد عثمان احنا ما لقيناك اتاخرت كتبنا الكتاب وانا كنت الوكيل بتاعها انت زعلان يا يسري 

رد عليه ابدا يا بابا عمري ما ازعل منك ابدا 

قالت صابرين الف سلامه عليك يا ابو هاشم 

رد عليها الله يسلمك و قربت نغم وقالت له الف سلامه عليك يا بابا الله يسلمك يا حبيبتي وفضلوا يتكلموا 

اما في مطار القاهره وصلت الطياره ونزلت بسمه ومعاها لؤلؤه وبرق 

وقالت لها اسم المستشفى ايه يا لؤلؤه 

قالت لها السلام الدولي يا ماما 

قالت لها طب يلا وخرجوا بعد ما خدوا الشنط وركبوا التاكسي 

وقالت لي السواق اطلع على المستشفى السلام الدولي 

قال لها حاضر يا فندم وطول الطريق بيدعوا ربنا 

وقال سيف انا هنزل اجيب قهوه من الكافتيريا عايزين حاجه اجيبها لكم معايا 

قال له حازم استنى انا جاي معاك نجيب لهم عصاير وغداء ما اكلوش حاجه من الصبح 

قال له ماشي ونزلوا الكافتيريا 

وبعد وقت وصلوا بسمه ولؤلؤه برق المستشفى وقربت من الاستعلام 

وقالت لها في حد عامل حادثه وجه على هنا واسمه يسري 

ردت عليها ايوه يا فندم اوضه 309 الدور الخامس 

قالت لها ماشي واخذت اللؤلؤه وبرق على الاسانسير وكان حازم وسيف جايين وقالوا استنوا وركبوا معاهم 

وحازم كان بيبص لهم قوي وسيف خبطوا في ذراعه 

وقال له لم نفسك انت لسه كاتب كتابك ما بقالكش دقائق 

رد حازم يا ابني بص عليها كويس البنت دي حاسس اني شفتها قبل كده بس مش عارف فين 

رد سيف يا عم لم نفسك شكلهم اجانب برق بص لهم وهم خافوا 

وقال له حازم تصدق الواد عليه بصه قويه قوي 

وضحك سيف ووقف الدور الخامس 

وخرجت لؤلؤه وبسمه وبرق بيجروا وروحوا ناحيه الاوضه وفي قصادها 

وفتحت بسمه الباب بسرعه ودخلت بتجري واول ما شافت يسري اترمت في حضنه وفضلت تعيط 

والكل مصدوم وبيقولوا من ديت لؤلؤه شافت ابوها عيطت وجريت 

قالت له سلامتك يا بابا الكل فتح بقه مصدوم من اللي بيسمعوه 

وابراهيم كان مصدوم اكتر واحد 

وشاديه قالت في سرها يا نهار اسود جالك الموت يا تارك الصلاه

واول واحده نطقت كانت صابرين 

وقالت مين دي يا يسري ويسري كان مصدوم 

وبسمه قامت من حضنه وقالت حضرتك اللي مين وكلكم مين اكيد انتم اللي نقلتوا المستشفى بعد الحادثه 

ردت صابرين انا بقول لك انتي مين وتعرفي يسري منين 

ردت بسمه انا مراته الدكتوره بسمه حضرتك اللي مين الكل اتصدم وصابرين نازل عليها سهم الله 

وقال عثمان انتي متاكده من الكلام ده يا بنتي 

قالت له طبعا ممكن اعرف بقى انتم مين وبتعملوا ايه هنا عند جوزي 

رد عثمان انا ابويا بنتي اتصدمت بسمه 

وقالت له ابوه ازاي يعني وبصت ليسري 

وقالت له الكلام ده حقيقي ده ابوك ويسري ساكت مش عارف يقول ايه 

وقالت لؤلؤه اهدي يا ماما بابا تعبان مش قادر يتكلم 

ردت بسمه عصبيه اسكت انتي يا لؤلؤه 

وقالت رد عليا يا يسري ابوك ازاي ده وقال توفيق في ايه ده ابوه وانا اخوه ودي اخته وديه مراته ودولت عياله اتصدمت لؤلؤه هي وبسمه 

وقربت لؤلؤه من باباها وقالت له الكلام ده حقيقي يا بابا انت متجوز وليك اهل ويسري ساكت 

وقالت شاديه اهدي يا بنتي واحنا هنفهمك كل حاجه وبصه عثمان وتوفيق لديه بمعنى انتي كنت تعرفي 

لؤلؤه بتعيط وبسمه دموعها على خدها والباب اتفتح ودخل حازم وسيف 

وبيقول بصوت عالي اسكتوا يا جماعه شفت حبه اجانب في الاسانسير جامدين اخر حاجه 

و سيف صدم من وجودهم و وقال حازم مالكم واقفين كده ليه مالك يا ايناس بتعيطي ليه يا حبيبتي 

واتكلمت بسمه انا اسفه يا جماعه شكلنا كده غلطنا في الاوضه وقربت تمسك لؤلؤه يسري مسك ايديها 

وقال لها اهدي يا بسمه انا فاهمك كل حاجه بصيت له بسمه وانفجرت 

قالت له عايز تفهمني ايه ان انت ضحكت عليا وفهمتني ان ملكش اهل ولا متجوز وانا زي الهبله صدقتك واتجوزتك وعشت معاك سنين طويله وانا مخدوعه 

رد يسري طب بس افهميني قالت له هتفهمني ايه غير انك كداب وغشاش وانا غلطانه اني كنت خايفه عليك انت ما تستاهلش اي حاجه 

وقالت للؤلؤه يلا بينا خلينا نمشي من هنا وجت تخرج 

وقفت صابرين وقالت لها انتي فاكره خروج الحمام زي دخوله انتي تقفي هنا 

وتفهميني انتي تعرفي جوزي منين وازاي تسمح لنفسك تتجوزي وهو متجوز وعنده عيال 

ردت بسمه بقوه اهو عندك اشبعي بيه ومن بكره همشي في اجراءات الطلاق ومش عايزه اشوف وشك ثاني يا يسري فاهم ولا لا 

وقال يسري اهدي بس يا بسمه يا لؤلؤه اسمعيني وكل اللي عليها انا 

مش عايزه اسمع صوتك تاني ومسكت ايد لؤلؤه برد وخرجوا من المستشفى ودموعها على خدها 

وقال عثمان هتفهمنا اللي بيحصل ولا لا 

ردت صابرين بعصبيه هيفهمك ايه يا عمي غير انه كان متجوز عليا وعايش طول عمره معاهم 

رد عثمان اهدي بس يا صابرين خلينا نفهم ايه اللي حصل 

ردت عليه انا ولا عايزه افهم منه ولا حاجه يلا يا نغم وخرجت هي كمان 

وهاشم واقف وقال له يا ريت يكون عندك اسباب مقنعه تخلينا نسامحك على اللي عملته ده 

رد يسري انا ما عملتش حاجه غلط انا اتجوزت الانسانه اللي حبيتها 

رد هاشم ولو اتجوزت الانسان اللي بتحبها تخدعها وما تعرفهاش حقيقتك ليه وخرج هو كمان 

و قال عثمان ممكن بقى تفهمني ايه اللي بيحصل هنا

رد يسري بعصبيه عايز تعرف ايه اللي حصل ايه اللي حصل ان انت اجبرتني على جوازه ما كنتش عايزها من الاول وافقت عشان خاطر اكمل تعليمي 

ولما قابلت الانسانه اللي قلبي حبها ما كانش قدامي غير حل لا قول لها ان ما ليش اهل ولا نتجوز عشان توافق بيا يا اما اسيبها تبعد عني وساعتها كان الموت اهون عليا من بعدها 

وبعد ما اتجوزتها كان عندها مشاكل في الخلفه وربنا مكرنوش غير بعد سنين طويله بلؤلؤه حياتي اللي جات ونورتها 

وساعتها عرفت اني مش هقدر اعيش بعيد عنهم اما عيالي هنا وصابرين عايشين في وسطكم وانا مش خايف عليهم 

اما بسمه ولؤلؤه ما ينفعوش يتسابوا لوحدهم خالص عشان كده اخترت ان احنا نعيش في الامارات ما جيبهمش هنا خالص غير لما اعرف احل المشكله دي ازاي 

وايناس كانت سمع الكلام والدموع على خدها مش عارفه تتعاطف مع ابوها ولا تكرهه 

اما عثمان كان متضايق من نفسه 

وقالت شاديه اهدى بس يا يسري انت تعبان 

رد عليها بدموع اهدى ايه بسمه هتبعد عني وتاخد لؤلؤه وتسافر مش هتخليني اشوفهم تاني انا هموت من غيرهم يا شاديه روحي اتكلمي معاها قولي لها تسمعني وفضل يعيط 

وسيف خرج ينده للدكتور وجه الدكتور واداله ابره وكل اللي على لسان يسري كلميها يا شاديه 

وقال عثمان انتي كنت تعرفي الموضوع ده من امتى 

قالت له النهارده بس لسه عارفاه عن طريق الصدفه 

رد توفيق طب احنا لازم نعرف مكانهم فين عشان نتكلم معاهم في الاخر دي بنتنا ما ينفعش تبعد عننا 

ردت شاديه انا معايا تليفون يسري ممكن ناخد الرقم ونكلمها ونشوفها فين 

رد عثمان يلا روحوا وانا هقعد معاه ولينا كلام ثاني 

رد توفيق لا يا حاج روح انت وانا اللي هبات معاه 

قال عثمان اسمعوا الكلام امشوا سيبوني اقعد مع يسري شويه الكل خرج 

و يسري النايم وعلى لسانه اسم بسمه ولؤلؤه وبينادي عليهم طول الوقت 

وفي الفندق لؤلؤه كانت بتعيط وبسمه جت وهي ماسكه نفسها يلا نطلع الاوضه انا لولا ان انا عارفه ان ما فيش طيارات دلوقتي على الامارات 

ردت لؤلؤه طب يا ماما انتي ما سمعتيش بابا ليه اكيد ليه اسبابه 

ردت بسمه بقهر مش هينفع يا لؤلؤه اسمع وبعد ما كدب عليا يلا خلينا نطلع نرتاح شويه عشان نشوف بكره طياره نرجع الامارات 

قالت لؤلؤه طب عشان خاطري نقعد كم يوم نطمن على بابا وبعد كده مسافر 

ردت بسمه بعدين يلا نطلع بس وكمان عشان برق اللي نايم ده 

قالت لها حاضر يا ماما 

وفي العربيه ابراهيم ما كانش مصدق نفسه انه شاف لؤلؤه ثاني وانها تبقى بنت عمه 

وماسك التليفون واتصل على هاشم وهاشم ما كانش بيرد عليه 

وكان قاعد على النيل بيفكر في اللي عمله ابوه والكلام اللي سمعه بعد ما خرج وهو واقف على الباب وكان مش عارف هيعمل ايه 

اما في عربيه زكريا قال لها انتي غلطانه يا شاديه كنت لازم تقولي لحد فينا قلنا عرفنا نلم الموضوع من بدري 

ردت شاديه بدموع صدقني يا زكريا انا ما اعرفش الموضوع ده غير امبارح وعن طريق الصدفه 

رد زكريا بس شكل يسري بيحبهم قوي وما يقدرش يبعد عنهم 

ردت شاديه اقول لك الصراحه انا حبيت بنته قوي قد ايه بريئه وطيبه وكمان مراته شكلها بنت حلال بس يا عيني هي مصدومه دلوقتي 

رد زكريا ان شاء الله الدنيا هتتحل بس ربنا يستر من صابرين 

ردت شاديه معك حق وروان راكبه معاهم العربيه 

اما في شقه يسري كانت صابرين رايحه جايه وهي بتقول انا يعمل فيا كده انا يتجوز عليا وكمان مخلف 

وقالت نغم اهدي يا ماما اللي بتعمل ده مش هيحل الموضوع بالعكس ده هيعقده وانتي سمعت بودنك انها تطلق ومش عايزه تعيش معايا 

ردت صابرين اسكتي يا هبله ابوكي بيحبها وهي باينه عليها بتحبه قوي يعني ممكن يرجعوا لبعض 

ردت نغم بيتهيا لك يا ماما وجدي مش هيقبل بالكلام ده 

ضحكه صابرين بسخريه وقالت لها تبقي عبيطه جدك عمره ما يرمي لحمه في الشارع وبالذات لو كانت بنت 

ردت نغم قصدك ايه يا ماما 

ردت عليها قصدي عين امك ان اختك اللي من ابوك ديت جدك عمره ما يرميها وانا وانت اهو هيجيبها تعيش معانا هنا 

ردت نغم مستحيل نقبل بكده وحتى لو جت احنا نطفشهم 

ردت صابرين اه يا ناري سبحان من خلاني استحمل  وما قتلتهاش في الحال

تعليقات



<>