
رواية ملك الصقر الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم بسنت شريف
في الجامعه
مكه.....هو المحاضره اللي جايه مين
جويريه.....مش عارفه هو اللي اعرفه انه وجه جديد
مكه ضحكت....وجه جديد اذاي
جويريه ....مش عارفه بس معيد جديد دكتور رؤوف سافر
مكه....احسن باردو
جويريه.....لي بس ياجميل دا حتي كان عينه منك يا قمر
مكه....بس ياخفه
جويريه....انا كل مافتكر وهو بيكون قاعد متنح ليكي اضحك
مكه....انتي رخمه اوي علي فكره .
جويريه....خلاص خلاص ماتزعليش
+
في مكان بعيد عنهم في شابين وقفين
الشاب 1.....انا مش مصدق ان الواحد بقي لي ضهر في الجامعه
الشاب 2....لاياراجل بقولك اي فكك بقي كدا عشان اي منزعلش من بعض مصايبك تحلها بعيد عني
الشاب 1.....لي بس يازوز
الشاب 2....زوز اي ونيله اي اسمي زياد واحترم نفسك بقي انا بقيت معيد يالؤي
لؤي......ماشي يا عم المعيد تيجي نلعب
زياد....ربنا يستر
لؤي....عيب دا انت شهراير يالا
زياد......اوك علي مين
لؤي....لامعيد محترم
زياد.....مش بالظبط يا عني بس مين يعني انجز
لؤي....اللي هناك دي
زياد....اووووووو مين فيهم ولا الاتنين انا موافق جدا
لؤي....دي اخلاق معيد اخص
زياد....انجز يا عم
لؤي ضحك.....ام شعر قصير
زياد....ومالو اسمها اي
لؤي ....مكه
زياد ....ورهان
لؤي.....اللي انت عايزه
زياد.....عربيه حديثه من الاجانص بتاع ابوك
لؤي....موافق
زياد....اي الثقه دي ياض.
لؤي غمزلو .....عشان متاكد انك هتخسر الرهان منتظرك
زياد....مش انا اللي اخسر الرهان
لؤي.....هنشوف يالا عشان المحاضره
زياد مستغرب اي ثقته انه هيخسر الرهان دي ياتري اي سبب مشي وهو بيخطط يكسب الرهان اذاي
جويريه....المحاضره قربت انا هجيب عصير واجي اوك
مكه....طيب هدخل انا المدرج بقي واستناكي
جويريه.....ماشي
مكه قامت وكانت ماسكه موبايلها وباصه فيه
زياد اتعمد انه يمشي عكسها علشان يخبط فيها وخبط فيها وموبيلها وقع في الارض
مكه نزلت علي ارض تشوف موبيلها....ياربي اتكسر اعمل اي انا دلوقتي
زياد....انا اسف ياانسه صدقيني غصب عني
مكه باصه علي موبيل اللي اتكسر بحزن....عادي
زياد.....هواتكسر اسف فعلا
مكه بحزن....حصل خير عن اذنك وسابته ومشيت
زياد متابعها بتعجب كان متوقع انها تزعق اوتتخانق معاه يكون ليه اي رده فعل واستغرب اذاي هي كدا ولؤي بيقو انه هيفشل معاها حس انه مش فاهم حاجه
ودخل بعدها بمده المدرج
جويريه....اي الاخبار مالك
مكه....موبايلي اتكسر
جويريه ....اذاي
مكه.لسه هتحكي كانت اتصدمت بدخول زياد المدرج
زياد مثل انه اتفجاه بيها هو كمان وابتسم ليها....اعرفكم بنافسي انا دكتور زياد شهاب هدرس ليكو ماده Financial Accounting (محاسبه ماليه )وانا مكان دكتور رؤوف لانه سافر واي حد محتاج اي حاجه يجي مكتبي ومفيش مشكله تمام نبتدي
وبعد وقت خلصو وراحو لمليكه يقعدو معاها
جويريه ....هولازم نروح لمليكه انهارده
مكه.....في اي مالك
جويريه.....لاعادي
بعد دقايق كانو وصلو البيت
جويريه....اناهجيب شوكليت واجي
مكه ....بس ياريت لو هتجيبي نوتيلا تكليها جوا شكلك بيبقي وحش وربنا انتي مش عيله صغيره
جويرية.... ماشي يارخمه هجيب واجي
مكه....اوكي
جويريه دخلت السوبر ماركت واشترت شيبسي ومسليات كتير واهم النوتيلا وفتحتها واكلت منها
جويريه....حد.يقدر يسيب القمر دي اذاي طب
جويريه وصلت عند.الباب وقبل ماترن الجرس .....يارب عم مغرور دا مايكون موجود عشان انا بقيت اخاف منه اوي مش عارفه في اي اللي حصله بقي هواتغير كدا لي ....رنت الجرس ودقايق وكان الباب اتفتح ويونس واقف قصاد الباب باصص ليها بتعجب لانها كانت متنحه وماسكه المعلقه في الهوا....اي دا انا كنت بدعي بالمشقلب ولا اي
يونس .....بتدعي انك مش تشوفيني يعني
جويريه......اه لا انا بس
يونس ... انتي اي
جويريه.....عايزه مليكه
يونس....وبعدين
جويريه....وسع عديني
يونس ببتسامه..ً..انتي مبهدله نفسك كدا لي ينفع كدا
جويريه....ها انا
يونس قدم ليها وهي رجعت لورا وقفل الباب وراه وبص حواليه مكنش في حد طلع منديل من جيبه ومسح ليها وشها....ينفع كدا
جويريه متنحه ومش بتكلم ونبضات قلبها عاليه اووي
يونس همس ف ودنها .....ساكته لي
جويريه ....انت
يونس ....انا اي
عمر.....انتم بتعملو اي
يونس. بعد.عن جويريه وبصله بغيظ وجويريه طلعت تجري
عمر.....هو اي اللي بيحصل دا
يونس ....امشي ياض بدل ماضربك
عمر....كنت بتعمل اي يانمس انت واقف كدا ورا الباب و
يونس ضربه بالبوكس.....اخرس بقي
علي.....يا عم انت ايدك.تقيله اووي
يونس سابه ومشي
جويريه طلعت علي اوضه مليكه ووقفت قصاد الباب بتحاول تهدي من ضربات قلبها وتوترها وابتسمت علي موقف اللي حصل.....مغرور بس قمر نفسي يحبني ذي ما بحبه بقي يارب اوووف انا مش عارفه اي اللي حصله بقي
مليكه فتحت الباب.....انتي هبله بتكلمي نفسك
جويريه.....ها لا
مليكه....طيب تعالي نقعد جوه
فضلو مع بعض شويه يتكلمو ويجهزو هيعملو اي في فرح مليكه وبعد مده نزلو عشان ياكلو
جويريه ..موبايلي نسيته انزلو انتم وانا هطلع اجيبه
مليكه....مش مهم خلاص احنا هناكل ونطلع
جويريه....لامامي ممكن تتصل وتقلق عليا ثواني وجايه
جويريه طلعت اوضه مليكه تجيب الموبايل وهي خارجه كان يونس واقف
جويريه....اي
يونس....اي
جويريه....اخمممم ممكن اعدي
يونس قرب.منها ....بس بشرط
جويريه اتوترت من قربه.وبتحاول ترجع لورا وهوبيقرب
يونس.....انتي خايفه مني لي
جويريه ....انا مش خايفه
يونس حط ايده علي خدودها.....طيب ودي حمرا ليه و
قطع كلامه صوت صقر
صقر بقوه.....ييوووونس
يونس بعد عنها وجويريه كانت هتموت من الخجل وبتتمني الارض تنشق وتبلعها وجريت من قدامهم
صقر بص ليونس بغضب.....اي اللي بيحصل دا
يونس....في اي
صقر....انت هتستهبل يالا.فوق لنفسك يايونس عشان انا مش هسمح باي مهزله تحصل انت فاهم
يونس ....مهزله اي انت بتكلم عن اي انا مش فاهمك وانا معملتش
صقر ولاول مره يتعصب علي يونس وصوته علي.....اقسم بالله ياونس لو اللي حصل دا اتكرر تاني انا مش هرحمك فاااااهم
كلهم طلعو علي صوت صقر العالي
ملك....في اي ياصقر مالك
يونس.....انت بتكلم معايا كدا علي اساس اي
صقر.....انا اللي عندي قولته المسخره اللي بتعملها باره دي ماتتعملش ف بيتي واوعي تكون فاكر ان كل تحركات وتاريخك القزر انا معرفهوش ياكابتن بس لحد هنا وخط احمر فااااااهم
ملك .....في اي انا مش فاهمه حاجه فهموني
يونس بيبوص جنبه كانت جويريه باصه في الارض ودموعها نازله وبتمسحها بسرعه....انت صح وانا مش هقولك اني ماشي جنب الحيط ومش بعمل حاجه بس هي غير الكل وماتتقرنش بحد ومش مستني انك تقولي حاجه ذي دي عن اذنكم
وسابهم ومشي
صقر متابعه وعلامات الضيق باينه علي وشه
ملك....في اي ياصقر انت لي بتزعقله كدا اي اللي حصل
صقر......مفيش حاجه موضوع وخلص يالا عشان ناكل
عمر....تصدق يا عم انت بتقول كلام موزون
ملك....طيب فهمني في اي ويونس خرج كدا لي ومين دي اللي بتتكلمو عليها
صقر......ماقولت خلاص ياملك في اي بقي مش هنخلص
+
تستمر القصة أدناه
جويريه كانت ماسكه ودموعها عشان شكلها مايتفهمش ان كلام عليها
جويريه....عن اذنكم انا ماشيه
ملك....رايحه فين ياحبيبتي اتغدي معانا الاول
جويريه.....لا شكرا ياعمتو انا هروح
مكه .....استني طيب انا جايه معاكي
مليكه ...هو اي دا استنو انتم رايحين فين و الفستان
جويريه.....بعدين بعدين
صقر.....اقعدي ياجويريه
جويريه وهي باصه في الارض....معلش ياعمو مره تانيه عن اذنكم وخرجت بسرعه
عمر .....استني هوصلك
جويريه....لا شكرا
عمر....شكر اي بس تعالي مش هسيبك تروحي لوحدك وهمس بينه وبين نفسه....زمان هولاكو مشي ...يا لا
مليكه.....هو في اي ...طيب خليكي انتي يامكه
جويريه....خليكي معاها يامكه وانا هكلمك بكرا سلام
ملايكا متابعه اللي بيحصل وساكته وفهمت ان كلام كان عليها ف عشان كدا مشيت
ملك بصت لصقر بتحاول تفهم من عنيه اللي هو مخبيه بس فشلت
علي ....يابنتي انتي بتجري كدا لي هوانتي حد بيجري وراكي في اي
جويريه .....مفيش
علي خدها وصلها
صقر كل لقمتين وقام دخل مكتبه وملك دخلت وراه
مليكه ....هو في اي بجد.اي اللي حصل
مكه....مش عارفه بس اكيد السوسه اللي بتضحك دي عارفه حاجه
ملايكا.....سوسه ....بس انا معرفش حاجه انا جيت وهما بيزعقو المفروض انتم اللي تعرفو انتم اللي في البيت مش انا
مليكه.....بس انتي بتضحكي ليه
ملايكا.....هو الضحك حرام في اي ما لكم
ملك.....في اي مالك
صقر .....مفيش يا ملك
ملك....هتخبي عليا
صقر.....ملك قولت مفيش حاجه
ملك....طيب ممكن تهدي
صقر.....قعد وسكت
ملك.....في اي انت زعلان عشان هوبيعرف بنات يعني
صقر ....ايوه ياملك ابنك لي في كل بلد واحده دا غير علاقاته هنا وغير الله واعلم اي اللي انا معرفهوش وهو عنده اخوات بنات ماينفعش كدا
ملك ....مش يمكن انت فاهم غلط
صقر....فاهم غلط هو اي اللي هفعمه غلط يا ملك تحبي احطلك جهاز تتبع لابنك عشان تعرفي تحركاته وقزارته
ملك بصت في الارض باسي وسكتت
يونس خرج من بيتهم راح نادي ليلي وفضل يشرب
ويفتكر كلام ابوه ودا بيضايقه لدرجه انه كسر الكوبايه ف ايده
عامر.....اي يابني قافل موبايلك لي
يونس بصله ....عادي
عامر ....اده يخربيتك انت عورت نفسك اي دا
يونس زق ايده وسابه ومشي
عامر....يابني استني رايح فين
يونس....ميخصكش
يونس فضل يلف كتير بالعربيه وبعد مده طويله رجع بيت وكان مابين السُكر والفوقان دخل كان صقر منتظره
صقر....تعالي ورايا علي مكتبي
يونس.....في اي تاني
صقر.....ورايا
صقر دخل مكتبه ويونس وراه
يونس ....في اي
صقر.....راجع البيت سكران يابيه
يونس.....بابا حضرتك عايزني عشان تحقق معايا وانا مش سكران
صقر مسكه من هدومه وضغط عليها......انا سايبك ماشي في طريقك القزر دا عشان بقول يومين وهترجع عنه لكن واضح انك تخطيت كل الحدود واسلوبك دا ماينفعش معايا واللي عملته النهارده دا
يونس بزعيق....انا عملت اي مصمم اني عملت عملت شوفتني بعمل اي ها رد عليا انا كنت واقف بكلمها عادي شوفتني لمستها
صقر.....بكلمك عشان عارف قزارتك خايف عليها منك
يونس تنح....مني انا انت عارف جويريه عندي اي انا عمري ماذيها
صقر.....دا يونس القديم هوواللي كان بيحبها لكن اللي قدامي دا ابعد مايكون انه يكون بيحب واكبر دليل علي كلامي انك انت لحد دلوقتي مافتحتش موضوع جوازك منها
يونس....انا ذي مانا ماتغيرتش و عمري ما عملت حاجه تغضب ربنا ولاتخطيت حدودي اه ممكن اشرب اسهر مع بنات لكن مش اكتر من كدا ومش يوم ما عمل حاجه اعملها مع جويريه وسبب تاخيري في جوازي منها اني عايز اكون باني نفسي ولا نسيت قصه اللي انت حكتهالي وانا صغير اما اعترفت ليك اني بحبها كلامك انا حافظه صم لحد.وقتنا دا وانا مش هتجوز واحده ومعرفش اصرف عليها او اقعد مع حضرتك هنا واعتقد دا حقي وقبل مايمشي وانا حاطط اخواتي قدامي واللي مش اقبلو علي اخواتي ماقبلوش علي غريب عن اذنك
2
تستمر القصة أدناه
صقر تابعه وخارج ببتسامه انه عرف يطلع منه الكلام اللي هوعايز يعرفه وهو لي ملطلبش يتجوز جويريه لحد دلوقتي
الايام عدت عليهم وجهزو فرح مليكه وعامر وجويريه مش بتروح لمليكه خالص وكل ماتطلبها تتحجج باي حاجه
واخيرا جيه معاد الفرح
عامر واقف بيلبس وهو سعيد.جداا ان اخيرا مليكه هتكون ليه
جوري.....اجمل عريس ف الدنيا ربنا يسعدك.يا حبيبي
عامر باس ايديها.....تسلمي ياست الكل بس اي الجمال دا امي قمر يا ناس
جوري ضحكت....ربنا يسعدك ياحبيببي وخلي بالك من مليكه بلاش تزعلها
عامر....انتي امي انا مش امها عي علي فكره
جوري.....انتم الاتنين ولادي ياعامر
علي.....طيب اي بقي مش هنخلص في ناس منتظره ولا اي ياعريس غيرت رايك
عامر......غيرت اي بس لا طبعا يا لا ....انتي هنا ياجويربه مش مع مليكه لي
جويريه بتوتر .....عادي يعني بس تعبانه شويه
عامر.....مالك في اي
جويريه ....مفيش ارهاق بس
علي.....يالا
عامر....اوك
مليكه كانت ف اوضتها بتجهز ومكه ووملايكا معاها
ملايكا....في عروسه قمر كدا
مليكه....بجد شكلي حلو
مكه....قمر يابنتي
مليكه....بجد.مش عارفه حاسه ان في حاجه غلط
ملايكا.....لااطمني كله تمام مافيش مشكله
مليكه....بجد طيب
مكه.....لوكا اهدي ممكن
مليكه بصتلهم وهي متوتره ومش مش عارفه تتكلم وبعد دقايق طلع صقر عشان ياخدها ومش مصدق نفسه انه شايفها عروسه قدامه فضل باصص ليها ومبتسم
مليكه ....اي رايك فيا يابابي
صقر....ذي القمر يا حبيبتي يالا عشان عامر وصل
مليكه ....ماشي
عامر....هو بوك دا لازم هو اللي يطلع يجبها
يونس....اه واخرس
عامر....اما نشوف اخرتها اي
يونس كان بيدور بعينه علي جويريه ولمحها قاعده جنب مامتها وذي ما تكون مستخبيه فيها
ملك....اي ياجوري قاعده جنب ماما لي اطلعي مع البنات
جويريه ....ححاضر
جويريه قامت ويونس متابعها بعنيه وانبهر بشكلها وفستنها وشعرها كانت جميله اووي

يونس رايح ليها كانت هي جريت بعيد عنها ويونس تابعها وهو مبتسم
عامر.. هو في اي هي اتخرت لي
يوسف....ياعريييس مبروك
عامر.....الله يبارك في ياجو
عدي.....مبروك يامعلم
عامر....عقبالك يا عم بقي
عدي....يارب
واخيرا صقر نزل ومعاه مليكه وكانت فعلا جميله كانت شبه الورده بفستنها اللي كله ورود جداااا جمالها خاص بيها هي ومميز جدا
عامر راح ليها وكان مبهور بيها كانت عجباه اووي
عامر.....اي القمر دا
مليكه اتكسفت ومردتش
صقر....خلي بالك منها عشان لو زعلتها انا هزعلك
عامر.....اطمن انا مقدرش ازعلها

عدي منتظر يشوف ملايكا لانها دايما بتبهرو بشكلها وكالعاده جمالها سحره وفاق توقعاته ....هتجنيني ياملايكا اكتر من كدا اي
الحفله كانت مميز وجميله جدا وكان اللي ذادها جمال جنانهم عامر كان فرحان جدا ورقص كتير اووي مع صحابه فرحته تخطت كبرياائه ومليكه كانت متوتره ف الاول وبعد كدا ابتدت ترقص مع صحابها
عامر طلب من الديجي يشغل اغنيه
(انا لما بحب بجن )بس المره دي هو غنها بنفسه
ودا فرح مليكه اووي
يونس. كان عايز يتكلم مع جويريه بس هي مش.بتديله فرصه لانها مجرد ماتلمحه بيقرب منها بتختفي
مكه حبت تبعد عن الدوشه ووقفت بعيد
.......طالعه متل القمر في تمامه
مكه اتلفتت للصوت ...ددكتور زياد حضرتك هنا
زياد.....صدفه بس تعرفي ان دي احلي صدفه ف حياتي عشان اشوفك بالفستان الجميل دا
مكه بتوتر ....متشكره عن اذنك
زياد وقف قدامها.....استني ...احممم انا كنت حابب اعزمك علي غذا بكرا عشان يعني تعويض عن موبيل لاني مش عارف اعبرلك عن اسفي ف لازم اجيب.ليكي واحد.غيرو
مكه....حصل خير يا دكتور انا اشتريت غيرو متشكره
زياد....بس انا اللي كسرته
مكه....هو في الاخر اتكسر وجيه غيرو وخلاص عن اذنك
زياد.تابع اثرها ببتسامه.....هانت بس تستهالي العربيه يخربيت جمالك ياشيخه
يتبع ياريت كل الي بيقراء الرواية يتفاعل معايا عشان انزل بسرعه