رواية ملك الصقر الجزء الثاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم بسنت شريف

             

رواية ملك الصقر الجزء الثاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم بسنت شريف 


يونس صحي عمل روتينيه اليومي واستعد وكلم رائد وقاله انه جيسي سبقته علي مطار

يونس اتحرك علي مطار وكان واقف مش عارف يروح فين ولا عارف شكلها اي وسمع حد.جنبه بينادي عليه

.......كابتن يونس

يونس اتلفت وكانت بنت جميله جداا وعيونا رمادي وكانت جميله جداا وجملها يلفت النظر

يونس....افندم

.....انا جيسي رائد

يونس ......انتي

يونس فهم كلمه رائد انه مش هيامن عليها غير معاه لانها فعلا جميله اووي وهو نفسه اتسحر بجمالها

جيسي...... كابتن

يونس.... احممممم اتفضلي عشان معاد الطياره

جيسي...... اوكاي

جيسي ماشيه مع يونس وبتتلفت حواليها

يونس..... انتي مستنيه حد

جيسي..... لا بس

يونس..... بس اي

جيسي..... مفيش يالا

يونس فهم انها خايفه ان يكون حد وراها وتمم الاجراءات وطلعو علي الطياره

جيسي كانت بتتلفت حواليها وخايفه

يونس...... اهدي بس. في اي انتي في امان دلوقتي

جيسي هزت راسها بسرعه ولاحظت ان في حد هي شافته قبل كدا ف خبت وشها في يونس

يونس..... في اي مالك

جيسي كانت مخبيه وشها في كتف يونس

يونس بتعجب...... يابنتي في اي مالك

جيسي بعدت عنه وبقت تبوص براحه وبعد كدا بعدت عنه وسقفت بايديها..... هيييه مشي ومش شافني

يونس ضحك...... مين دا

جيسي...... كائن الاخطابوط انت ماشوفتوش

يونس.....اخطابوط.اي

جيسي.....بوص بوص هوكائن طويل كتير رخم كتير عريض جدا مقرف جدا سذج ومستفز وبس

يونس بيضحك علي كلامها

جيسي.....انت بتضحك.و بعدين هاااااا دا جاي معانا مصر قوم بسرعه نجري منه بسرعه بسرعة

يونس...... نجري اي اقعدي يامجنونه وبعدين الطياره هتهبط في بلد فاكيد ينزل فيها ممكن تهدي بقي عشان صوتك عالي

جيسي......اهدا اي دا هياخدني ضاع شبابي وحياتي كلها اه ياصغيره ياجيسي مش يومك يابنتي

يونس بيضحك.عليها.....انتي مش معقوله....ماتخفيش انا معاكي

جيسي......بجد.

بونس.....اه بس اسكتي بس

جيسي....صح احنا.ماتعرفناش...انا جيسي رائد عندي 17سنه وانت

يونس.....انا يونس صقر المنشاوي كابتن طيار وعندي 25سنه

جيسي بسرعه.....هوانت مرتبط

يونس رفع ايده...... اه خاطب واما نرجع هعرفك عليها

جيسي بخيبه امل..... طيب.... هوانت بتحبها

يونس..... اه دي حب طفولتي

جيسي.... طيب

4

الوقت عدي بيهم وجيسي بتتكلم في حاجات كتير ونزلو اما الطياره هبطت وبعد مده ركبو وكانت المضيفات عارفين يونس وكانو بيكلمو معاه ويهزرو

جيسي بضيق..... هو انت اذاي بتخبها وبتهزر كدا مع البنات

يونس بتعجب..... دول زمايلي وبعدين متفهمه دا

جيسي.... هواحنا مممكن نتصور

يونس..... هنا اما ننزل طيب

جيسي.... طيب

الوقت عدي بيهم وبعد مده كانو وصلو  ويونس وصلها لبيتها  ورائد شكره انه اهتم بيها وحافظ عليها وبعد كدا رجع بيته كانت مليكه قاعده

يونس......لوكاااا

مليكه.....يونس عامل اي

يونس.....تمام عامله اي ياروحي

مليكه.....كويسه

يونس.....مالك ياحبيبتي في حاجه مزعلاكي

مليكه.....هو انتم عندكم شغلك كتير

يونس.....مش فاهم

مليكه.....اصل عامر متغير اوي يايونس وانا مش عارفه لي ودايما بيقولي مشغول... وعنيها دمعت...انا مش عارفه مالو

يونس.....يمكن شغل ذي ماقالك

مليكه.....ياريت انا خايفه يسبني يايونس انا بحبه اوي ومش هقدر اعيش من غيره

يونس بعصبيه...... اوعي  تقولي كدا انتي فاهمه انتي الف واحد.يتمناكي مش انتي اللي تزعلي عشان حد انتي اكبر من كدا وحاول انه يهدي نفسه.....وبعدين الواد دا بيحبك ممكن يكون في مشاكل في شغله ف مضايقه شويه خليكي جنبه ومش تتخلي عنه فاهمه

مليكه.....حااااضر

يونس ابتسم وسابها وطلع وشكه بيذيد في عامر ان فيه وراه حاجه كبيره بس اي هي مش عارفها

تستمر القصة أدناه

رائد كان فرحان برجوع بنته وانها اخيرا بقت معاه وبلغ صقر انه هيقضي معاها اليوم 

رائد....... انا مش مصدق انك رجعتيلي تاني

جيسي حضانته جامد.... حضرتك كنت واحشني اوووي يابابي

رائد..... انا مهما اقولك انتي وحشاني اد اي مش هيكفي ندمت اني سيبتك لخالتك تاخدك بعد وفاه ولدتك ياجيسي سامحيني

جيسي..... اما مش زعلانه منك بابي بس هوانت لي مش تقبض عليهم دول ناس وحشه اوي بابي وبيعملو حاجات وحشه

رائد..... ماتقلقيش ياحبيبتي كله بوقته

جيسي..... بابي هوبجد يونس خاطب

رائد يتعجب.... اه بتسالي ليه

جيسي...... انت ليه مش قولتلي

رائد..... عادي ياحبيبي ودا يهمك في اي

جيسي..... ها لاعادي انا هقوم انام بقي

رائد...... اوكي

+

في المخابارات

ملايكا رايحه جايه ومتعصبه

نهي.....في اي اهدي

ملايكا....اهدي اي والزفت دا عليه معلومات مهمه وانا مش عارفهاوصل ليها

نهي....هوانا سمع ان النقيب عدي بيفهم فيه وهو كمان قريبك روحيله

ملايكا.... البني ادم دا بالذات لا لو المهمه كلها هتبوظ بس ماتعملش معاه

نهي بتعجب.....طيب لي!

ملايكا.....هو كدا ماتعرفيش حد تاني

نهي......لا هو الوحيد اللي بيعرف يفك شفرات الموبيلات ويفتحهابسهوله

ملايكا بغيظ.....اكيد في حد غيره

نهي.....هنا لا ممكن الله اعلم فين بقي

ملايكا.....اوووف بقي

نهي.....هوانتي بتحبيه ياملايكا

ملايكا....بحب مين

نهي.....عدي 

ملايكا بتوتر.....اي اللي انتي بتقوليه دا لا طبعا انا اصلا مش بطيقه تقوليلي بحبه

نهي....تعرفي ان الحب والكره وجهين لعمله واحده

ملايكا لسه هترد عليها جيه العسكري يبلغها ان صقر عايزها ف راحت ليه    

صقر......اقعدي

ملايكا....خير في اي

صقر......انتي قولتي ان في معلومات مهمه عندك عشان دي الاثبات عشان القضيه تتقفل فين

ملايكا....هي معايا بس انا محتاجه حد يفتح الموبايل من غير مايمسح الحاجه اللي عليه

صقر.....عدي بيفك شفرات وانتي عارفه

ملايكا.....عدي لا

صقر.....يعني اي لا هواحنا بنلعب هنا ياحضره الملازم انتي بتشتغلي هنا فاهمه يعني اي    وفي خلال ساعه تكون المعلومات عندي مفهوم وتتصرفي تجيبيها مكان ماتحبي المهم المعلومات توصلي فاهمه

ملايكا  ادت التحيه اتلفتت عشان تمشي

صقر....في شغلنا انتي بتركني عواطفك وحياتك الشخصيه قبل مابتدخلي الجهاز وياريت مايحصلش تاني انك تربطي حياتك الشخصيه بشغلك علي مكتبك

ملايكا خرجت و كانت متعصبه انها هتضطر تروح لعدي عشان يساعدها وراحت عند مكتبه وخبطت وانتظرت يرد عليها 

عدي....ادخل

ملايكا دخلت واتصدمت من وجود بنت واقفه قريب من عدي

عدي......خير

ملايكا وعنيها علي بنت......كنت عيزاك بس شكلك مش فاضي

البنت.....كدا الالب تمام ياسياده النقيب ولو احتجت اي حاجه كلمني عن اذنك

ملايكا عنيها عليها وحطت الموببيل قدامه....اتفضل افتحه

عدي....مالك في انتي متعصبه كدا لي

ملايكا.....مفيش حاجه  مممكن يالا

عشان لازم اسلم المعلومات لصقر بيه

عدي بصلها وابتسم......حاضر

مسك الموبايل وكان متابع نظارتها ليه

عدي....ماسك الموبايل مش بيعمل حاجه وحب يضايقها ف غني اغنيه انت مغرور لعمرودياب

((((انت مغرور  انت  معدوم الشعور انت ذي الزينه ديكور واللي عشرك معزور مغرور ايوه مغرور

انت مغرور  انت  معدوم الشعور انت ذي الزينه ديكور واللي عشرك معزور مغرور ايوه مغرور))))))

ملايكافهمت انه قصده عليها واتعصبت منه اكتر وخبطت علي مكتبه.....فاضي انت ياحضره وبتغني انجز عندي شغل

عدي ابتسم.....امسكي وبلاش عصبيه مضره بصحه وانتي لسه صغيره

ملايكا خدت الموبايل وخرجت متعصبه وهو بيضحك عليها

تستمر القصة أدناه

صقر قاعد في مكتبه بيتابع شغله ولفت انتباه صوت استلام رساله من ايميل فتحها وكانت صدمته انه الدكتور رد عليه وقالو انه  حالت  عمر مش سيئه وسهل ليها العمليه ونسبه  نجحها مضمونه ويقدر يجيفي اي وقت يعمل العمليه

صقر.كان بيقرا الكلام وهو مش مصدق نفسه من الفرحه حاسس ان قلبه هيقف فرحه عمره ماتخيلها وخرج من مكتبه وراح علي بيت عشان يفرح عمر

ومجرد وصوله نده علي عمر بصوت عالي

صقر.....عمررررررر ياعمررررررر انت فين ياعمرررر

ملك.....في اي ياصقر صوتك عالي ليه

صقر بسعاده....عمر فين

ملك.....في.اوضته جواه مالك في اي

صقر سابها ودخل الاوضه بتاعت عمر كان قاعد علي سرير وعينه مدمعه 

صقر......مالك ياحبيبي في اي بتعيط ليه

عمر.....مفيش حضرتك بتنادي عليا وانا مش عارف ارد عليك

صقر حضنه......خلاص يابطل هتعمل العمليه في اقرب وقت وهترجع تصدعنا ذي الاول

عمر....بجد.يابابا

صقر.....جد جدا خلال يومين هجهزلك ورقك كلها وهسفرك الارجنتين تعمل العمليه ياحبيبي وهترجع احسن من الاول كمان

+

عمر....بجد بجد حضرتك بتكلم جد

صقر....بجد ياحبيبي اضحك بقي وبلاش دموع دي عشان بتزعلني  نجهز بقي وتشد حيلك في المزاكره عشان عقبال ماترجع هيكون فاضل  مده قليله علي امتحانات  

عمر......حاضر

صقر فضل مع عمر شويه وبعد كدا سابه وخرج بلغ ملك وفرحت اووي

ملك.....طيب وكدا هنسافر امتي

صقر......تسافري فين

ملك.....مع عمر

صقر.....مفيش سفر

ملك.....لي ياصقر

صقر.......عشان مصلحه ابنك اللي هيكون معاه يونس لانه الوحيد.اللي بيسافر كتير وهو مش هيقعد كتير ف تهدي بقي كدا

ملك.....انت عايزني اسيب ابني

صقر......خليكي مع ابنك وبلاها عمليه خالص ارتحتي 

ملك.....لاخلاص

صقر....تمام

اليوم عدي.علي كل وجيه يوم جديد وصقر كالعاده جمع الكل عنده

مليكه.....انا عندي فضول اشوف جيسي بنت اونكل رائد شكلها اي يونس

يونس....ليها ايدين ورجلين وشعر عادي

مليكه.....هي سافرت امريكا وكانت لسه مولوده ف اطبعت بطبعهم شكلها اجنبيه  حلوه ولالا

يونس.....هي من ناحيه حلوه ف هي ذي القمر مش حلوه بس واجنبيه شويه بس بتكلم  مصري كويس جدا

ملك..... حلوه يعني يايونس

يونس...... تجنن

ملك...... امممممم واي كمان قول اتعدل عشان ماعدلكش وخليك في مراتك

يونس...... بنتك اللي بتسال وانا مالي

صقر سامع كلامهم وساكت وبعد وقت قصير وصل رائد وجيسي

مليكه....... ياروحي دي جميله اوي

يونس ضحك..... اوي

رائد سلم علي كل وعرفها علي كل

عمر كان قاعد مضايق لانه شافها انجالي كل مايبصلها يفتكرها ف قرر ان يدخل اوضته

ملك...... رايح فين ياعمر...

عمر.... داخل اوضتتي

رائد..... اي ياعمور مش عايز تقعد معانا دا الكل زمانه جاي

عمر ببتسامه..... معلش ياعمو مره تانيه وسابهم ودخل اوضته وكان مضايق اوي

الوقت بيعدي وجيسي مش مبطله كلام وهزار مع يونس وهو مش ممانع لده ومتجاهل وجود جويريه تمام وكانها مش موجوده

جيسي..... يونس. نتصور بقي

يونس..... يالا

جيسي..... مليكه صورينا

مليكه صورتهم كتير وجيسي بدون مقدمات حضنت يونس

مليكه تنحت وبصت علي جويريه وجويريه بصت الناحيه التانيه

مليكه صورتهم

وكملو كلام وهزارهم عادي

عامر كان قاعد معاهم بس كان في ملكوت تاني مليكه بتكلمه وهو مش بيرد عليها

مكه كالعاده قاعده لوحدها  وسمعت صوت جنبها

عدي.....عامله اي

مكه.... الحمدلله

عدي.....قاعده لوحدك ليه.

مكه.....عادي

عدي.....زياد لسه بيضايقك

مكه  وطت في الارض ومردتش

عدي.....هوانتي بتحبيه صح

مكه مردتش

عدي.....مكه انتي ذي اختي وصدقيني انا عايز مصلحتك بس فهميني انتي عايزه اي عايزه ترجعو تاني ولالا

مكه.....مش عارفه

عدي......طيب اي نتفق اتفاق

مكه....اي

عدي.....انا هعرف حقيقه الموضوع دا بطريقتي وبناءا عليه هقولك تعملي اي

مكه.....مش فاهمه

عدي.....يعني لو هوكويس هقف جنبك لحد ماتتجوزو لكن هو بيضحك عليكي ذي ماظاهر وقتها انا هتصرف معاه اتفقنا

مكه ابتسمت......‌اتفقنا

تستمر القصة أدناه

صقر متابع اللي بيحصل بعنيه ومضايق من تصرفات يونس وعامر

جويريه مش قادره تقعد اكتر من كدا ف انسحبت وقامت بعييد ويونس قام وراها

جيسي..... رايح فين

يونس..... جاي

يونس راح لجويريه كانت واقفه بتعيط

يونس.... وردتي واقفه بعيد ليه ولفها واستغرب انها بتعيط... مالك ياجوري

جويريه.....مفيش حاجه

يونس......في بس مالك وليه بتعيطي

جويريه بصتله وعنيها كلها لوم وسابته ومشيت

الوقت عدي وكان مممل جدا والجو كان متوتر وبعد مامشيو

صقر......اي اللي انت عملته دا

يونس......عملت اي

صقر.....مش عارف عملت اي ولابتستعبط

يونس....في اي يابابا انا شم فاهم انا عملت اي

صقر......عملت انك اثبت للكل انك واحد مش محترم مراتك مش محترم البنت اللي علي اسمك سايبها وعمال تهزر وتضحك مع عيله من غير ماتفكر دا هياثر عليها اذاي ولاهياثر نفسه علي بنت في سن مراهقه فوق لنفسك يايونس وحافظ علي مراتك فاهم

يونس.....انا مفكرتش انها ممكن تضايق وانا معتبرها ذي ذي اخواتي

صقر.... بس اللي حصل انهارده اتمني مايتكررش تاني

يونس..... صدقني يابابا انا فعلا بحب جوري ومش ف دماغي حد غيرها وبعدين جيسي بالنسبه ليا عيله انا مش هبص لعيله يعني

صقر...... ياريت تروح وتصالحها

يونس..... حاضر

يونس عمل تليفون وطلب انه يجهز حاجه وراح لجوري

وبعد مده كان وصل عندهم البيت

علي باستغراب...... تعالي يايونس

يونس..... عارف انك مستغرب وجودي بس انا عايز جويريه ممكن

علي..... هي جوه في اوضتها هنديلك عليها

يونس..... هو لوسمحت ممكن ادخلها انا

علي..... اتفضل

يونس راح اوضتها وخبط علي باب وانتظر دقيقه ودخل كانت عامله نفسها نايمه

يونس..... نا عارف انك صاحيه وعايز اتكلم معاكي

جويريه..... لانايمه وسكتت بصدمه انها اتكلمت

يونس ضحك..... طيب قومي طيب

جويريه قامت وشعرها كان منكوش.... بوص انا مش عايزه اتكلم معاك روح للزفته بتاعتك

يونس...... انا معنديش زفته. غيرك

جويريه..... انا زفته اانت ماتكلمش معايا

يونس.....طيب قدامك خمس دقايق وتكوني غيرتي هدومك عشان انا ميبقاش ليا تصرف تاني

جويريه....   انسي

يونس.....تحبي تشوفي

جويريه قلقت منه.....هنروح فين

يونس قام....خمس دقايق وتكوني باره

وخرج استاذن من علي انهم يخرجو عشان حس انهم متخانقنين ف حب يسبهم  يصالحو بعض

وبعد مده قصيره خرجت جويريه ويونس خدها وخرج

جويريه.....احنا رايحين فين

يونس مش بيكلم وسايق وبعد وقت وقف ونزلها

واخدها لحد ماوصلو عند مركب صغير في النيل وكان متزين بالورد وعليه انوار وكان شكله جميل اووي واخدها فيه

جويريه.....الله المكان حلو اووي

يونس ابتسم......دا المكان المفضل لصقر باشا بس هو بيحب اليخوت بس انا حسيت ان المركب دي افضل

جويريه ابتسمت وسكتت

يونس......اولا انا اسف انا مش قصدي اني اضايقك وانا كنت بتكلم معاها انها ذي اختي مش اكتر ولو كلامي معاها ضايقك اوعدك ان دا مش هيكرر تاني

جويريه.....بجد.يعني لو قلتلك مش تكلمها تاني هتعمل كدا

يونس.....ايوه لان انا ميهمنيش في دنيا دي كلها غيرك انتي وبس

جويريه بصتله بسعاده وفرحت بكلامه وفضلو وقت مع بعض وبعد كدا روحها

+

الايام بتعدي عليهم ويبقي الحال كما هو عليه

صقر بيجهز في ترتيبات سفر عمر

ويونس.نفذ كلامه لجويريه وعلاقته بجيسي بقيت في حدود ودا فرح جويريه لانها اتكدت ان هي بس اللي ف قلبه

عامر ذي ماهو بعيد عن الكل

في مكان هادي جدا مش فيه حد

يكون لؤي وزياد واقفين ومستغربين وجود بعض

زياد.....عايز اي

لؤي.....مش عايز حاجه مش انت اللي طالبني

زياد....انا امتي

لؤي.....انا حاتلي رساله منك انك عايزني هنا

زياد......وانا كمان

لؤي........ اذاي يعني امال مين اللي جبنا هنا

........ انا

لؤي وزياد. انتبه للصوت

لؤي..... انت مين

عدي...... انا النقيب عدي عز الدين بس سيبك من انا مين دلوقتي..... اهلا يادكتور

زياد. بيفتكر شكله لانه حاسس انه شافه قبل كدا

عدي. بعد عنهم..... انتم  الاتنين لعبتو علي مكه بس الباشا دا كملها وخرلها وقرر انه يتجوزها بس سبب المهم ليه

زياد...... انت بتقول اي انت مش فاهم حاجه

عدي..... بوص يازياد انت هتحكي كل حاجه وانت كمان حكيته اللي حصل وانا اقتنعت كانا بها حورتو وحياه امي لادفنكم مكان مانتم واقفين تمام

لؤي وزياد بصو لبعض برعب وحكو اللي حصل كله

زياد...... انا مش هنكر انه كان مجرد رهان اني اخرج معاها لكن مش اكتر بس صدقني انا اما عرفتها وقربت منها حبتها اوووي عشان كدا قررت اني اتجوزها صدقني انا مش بكدب عليك

لؤي.... هو فعلا بعد عني الفتره الاخيره حتي انا عرفت انه رايح يخطب من ولدته وكنت فاكر انها تبع خطته بس اما شوفت حالته من بعد مكه عنه اتكدت انه فعلا بيحبها

عدي بيسمعهم وبيحاول يكتشف اذا كانو كدابين ولالا

عدي..... تمام وسابهم   ومشي

زياد..... استني انت رايح فين

عدي...... الكلام خلص

زياد.... طبب ومكه

عدي..... غلطك مش هتتسامح عليه بسهوله ولازم تعرف قيمتها كويس لان مكه اغلي ممما تتخيل وابقي خلي صاحبك  ينفعك وسابه ومشي وزياد واقف مكانه مش عارف يعمل اي

عدي اتاكد من حب زياد لمكه لانه كان واضح جدا بس لازم يربيه علي غلطته دي وقرر انه يفهم دا ليوسف

يونس راح لعامر مكتبه عشان يفهم مالو

يونس..... اي ياصاحبي

عامر..... تعالي يايونس

يونس دخل وقعد..... مالك في اي

عامر بصله ومردش

يونس..... فيك اي انا ملاحظ انك متغير ومش طبيعي بقالك فتره في اي

عامر باصص ليه ومش عارف يتكلم

يونس...... ماتكلم يابني

عامر..... انا نفسي اتكلم معاك بس اتت ترجع يونس صاحبي

يونس...... امال انا مين

عامر.....انت اخو خطيبتي مش صاحب عمري

يونس.... انا صاحبك وممكن اللي حصل بس اني كنت عايز اصلح مابينكم مش اكتر

عامر بصله واتنهد.... توعدني انك تسمعني لحد. ماخلص

يونس شك في كلامه....... اتكلم في اي

عامر..... انت عارف من اول ماشتغلنا في شركه وجاسمين بتحاول  انها تقرب مني وانا برفض دا وهددتني اكتر من مره 

بطرق غير مباشره انها تخلي ابوها يرفدني وانا كنت بتجاهل كلامها لحد من فتره كانت عامله حفله وجبتلي عصير ومش عارف اي اللي حصلي بعدها صحيت لاقيت نفسي نايم علي سرير وهي جنبي وانا اقسم بالله ماعرف دا حصل اذاي انا كنت نايم ومش داري باي حاجه وورتني فيديو ليا انا وهي وانا لحد دلوقتي مش مستوعب اللي حصل ومش فاهم داحصل اذاي وحاليا هي بتهددني يااسيب مليكه واتجوزها يااما هتبعت الصور والفديوهات لمليكه وتقول اني بركب قطع غيارمضروبه في طيارات وتوديني ف داهيه انا مخي مشلول ومش عارف افكر يايونس انا مقدرش ابعد عن مليكه مهما حصل وانا اقسملك اني معملتش حاجه وانا مش عارف اعمل اي

يونس

              الفصل الثامن والعشرون من هنا 

تعليقات



<>