
رواية ملك الصقر الجزء الثاني الفصل السادس والعشرون 26 بقلم بسنت شريف
رواية ملك الصقر
الجزء الثاني
الحلقه_ال26
في احدي الدول الاوربيه
ديفيت واقف في الشرفه وبيكلم شخص وبيضحك بصوت عالي
انجالي... في اي بتضحك ليه
ديفيت.....مبسوط اوي انجالي انا حبيت اسمك دا اوي
انجالي بتعجب.....هو في اي
ديفيت .....صقر المنشاوي بينهار انجالي
انجالي.....ااذاي
ديفيت....انا امرت اكبر دكاتره في كذا دوله يرفضو يعملو العمليه لابنه
انجالي.....وهم وافقو
ديفيت.....اكيد انا مستحيل حد يرفض حاجه انا عايزه صقر حاليا بيموت بالبطئ في كل لحظه بيشوف ابنه عاجز و مفيش حل يعمله
انجالي ابتسمت وسابته وخرجت ودخلت اوضتها وطلعت صوره عمر علي موبايلها....اسفه ياعمر اسفه كتير نفسي تسامحني نفسي اقدر اشوفك واطمن عليك كنت جايه انتقم منك حبيتك غصب عني انا اللي بموت بالبطئ مش صقر ياديفيت
1
رفض الدكاتره انهم يعملولو العمليه دا كان اكبر صدمه ليهم وخصوصا صقر لان انهيار ملك وحزنها علي عمر بيوجع صقر وتانيب الضمير مش بيسيبه
ملك نازله راحه مستشفي وقابلها عمر
عمر .....صباح الخير ياماما
ملك.....صباح الفل عامل اي يا حبيبي
عمر....عادي هو بابا عامل اي هو مش بيجي البيت ليه هولسه زعلان مني
ملك .....لا يا حبيبي هوعنده شغل
عمر وطي في الارض.....انا زعلته انا عارف بس انا
ملك....حبيبي بابا بيحبك ومش زعلان منك ماتقلقش
عمر....بجد ياماما
ملك....اكيد يا حبيبي .....ويالا بقي.فوق كدا عشان ترجع دروسك تاني انا اتفقت مع مدرسين بتوعك عشان يبتدوا معاك ويجولك هنا
عمر.....انا مش هبتدي دروس
ملك.....لي ياعمر
عمر بعصبيه ......هو كدا انا مش هبتدي انا هاجل السنه والغي كلامك مع المدرسين وسابها ودخل اوضته
ملك....دماغك ناشفه ذي ابوك والبيه قاعد في شغل وقافل موبايله ماشي ياصقر انا بقي هروح ليك شغلك دا
ملك خرجت من بيتها وراحت جهاز ووقفت قدام المبني مصدومه مش عارفه تعمل اي
ملك.....انا اي اللي جبني هنا
......انتي مين وواقفه هنا ليه انطقي
ملك بتتلفت وكان شخص بيكلمها وشكله مخيف اوي وعريض وطويل جدا
ملك برعب... انا انا
الشاب....انتي اي انطقي
ملك.....اناهقولك انا جايه عشان اللواءصقر المنشاوي
الشاب....نعم وعايزه ف اي بقي ان شاء الله
ملك.....انا مراته
الشاب بصله من فوق لتحت ومستغرب شكلها ملك مش باين عليها تقدم السن اذاي تكون مراته.....انتي بتستعبطي ولاشاربه حاجه انتي عايزه اي انطقي
ملك واقفه هتعيط ومش عارفه تعمل اي ..انا مراته والله انت لي مش مصدقني
الشاب....طيب تعالي نشوف الموضوع دا قدامي
ملك برعب.....انت واخدني فين
الشاب.....قداميي وانتي تعرفي
ملك ...لا لا لا خلاص انا هروح
الشاب.....تروحي كان زمان ياحلوه قدامي عشان ماتصرفش معاكي تصرف يزعلك
ملك كانها كانت ناسيه.....ملايكا الملازم ملايكا هنا صح
الشاب شاكك فيه ....قدامي يااستاذه
ملك نفسها تسيبه وتجري وبتشتم صقر وعيالها كلهم وهي مرعوبه من اللي هيحصل فيها ومش عارفه تعمل اي
ولمحت عدي ندهت عليه بصوت علي
عدي استغرب اما شافها ونزل من عربيته وراحلها .....طنط ملك حضرتك بتعملي اي هنا في اي
ملك بهمس ....الحقني
الشاب.....انت تعرفها يافندم
عدي.....ايوه دي الدكتوره ملك مرات اللواء صقر
الشاب....انا اسف يافندم حدا صدقيني انا معرفش حضرتك ودي اجراءات غصب عني
ملك ....مفيش حاجه
الشاب مشي
عدي.....اهدي مالك وشك اصفر كدا ليه
ملك....هو كان هياخدني فين
عدي ضحك ....بلاش تعرفي بس انتي قولتيلو اي
ملك....اني مرات صقر وعيزاه
عدي.....كدا هو طيب كنتي كلمتي ملايكا او كلمتيني اويوسف كنا ندخلك هو حضرتك جايه هنا لي اصلا
ملك....اهو اللي حصل جايه عشان اتفرج علي مبني هكون جايه ليه لصقر اكيد
عدي ابتسم ... اتفضلي طيب تعالي اشربي حاجه و هوصلك مكتب صقر
ملك ....شكرا انا عايزه اروح مكتب صقر
عدي ....صقر بيه لوشافك كدا هينزل يولع في الواد ف تعالي معايا اهدي شويه وانا هوصلك لمكتبه
ملك راحت معاه مكتبه وطلب ليها عصير
صقر قاعد في مكتبه وحاطط ايده علي دماغه وساند دماغه علي مكتبه وسمع صوت جنبه رفع راسه كان رائد
رائد......اي يا صاحبي وبعدين
صقر.بتعب ......في حاجه يارائد
رائد......في انك بقالك يومين عنا مروحتش انت مش صغير ياصقر مش حمل االاجهاد دا كمان زمان يا صاحبي
صقر ....ربك يسهل
رائد....هتتحل ماتقلقش
صقر بصله... .اتمني
رائد.....صقر الكل محتاج ليك دلوقتي حزنك ووجعك علي ابنك مايقلش عنهم و اكيد.في حل بس محتاج انكم تتجمعو وتفكرو و اكيد هيكون في حل
صقر......كنت فكرك اذكي من كدا
رائد بعدم فهم .....اذاي يعني
صقر.....دكاتره هنا في مصر اجمعت ان حاله عمر مش متاخره اوي ولي عمليه ونسبه نجاحها تتخطي 90%بس امكانيتها مش متوفره في مصر ف سهل تتعمل باره ويكون كل دكاتره اماريكا يجمعو ان حالته مايؤس منها ومالوش عمليه ونسبه نجاحها مالوش وجود دا مش غريب
رائد....مش فاهم
صقر.....ديفيت يارائد
رائد تنح.....معقول انت بتتكلم جدا
صقر....لتاني مره عمر بيتاذي بسببي ومنع علاجه بسببي والمفروض اني اقدر اوجه اقدر اشوفه.عاجز اذاي قولي انا بهرب من عنيه ونظره اللوم اللي ف عنيه
رائد.مبقاش عارف يقوله اي لان مفيش كلام يتقال وفجاه الباب اتفتح ودخلت ملك
السكرتير ...انا اسف يافندم بس حضرتك هي
صقر.....مفيش حاجه روح انت وراح لملك ...في حاجه حصلت في اي مالك
رائد......اذيك ياملك
ملك....الحمدلله
رائد.....عن اذنكم وسابهم وخرج
صقر ..... في اي مالك في حد من الولاد حصله حاجه
ملك.....همك اوي يعني في ظروف اللي احنا فيها دي وتختفي وتقفل موبيلك وتخليني اضطر اجيلك حرام عليك انا هموت من رعب
صقر ....رعب في اي ماتكلمي عمر كويس
ملك .....ايوه كويس
صقر......في اي طيب اتكلمي
ملك...مفيش
صقر..... يابنتي انطقي اي اللي حصل
ملك.....انا عايزه اروح ممكن يالا
صقر مسك ايديها وقعدها علي كنبه ....في اي بس
ملك حكتله اللي حصل معاها مع عمر ورافضه انه يرجع لدروسه واللي حصل معاها عند البوابه
صقر....عمر طبيعي دا تكون رده فعله انتي كلمي صحابه يجو يطمنو عليه ويعملو كانهم بيزاكرو معاه
ومع الوقت هيتقبل الموضوع لكن الامن انتي كنتي كلمتيني وانا بعتلك حد ياخدك
ملك....والله مهو لو انت انا كنت بترد عليا كنت جيت هنا يالا نروح بقي
صقر..ً.تعالي طيب
ملك خرجت مع صقر وكانت ماسكه فيه وكانت مرعوبه من شكل الناس وفرحانه ان الكل بيعمل ليه هيبه وبيحترموه
ملايكا....مامي انتي هنا
ملك.....لا هناك
صقر.....روحي علي شغلك
ملايكا.. ... هو في اي
صقر اخد ملك ومشي ... علي مكتبك
صقروملك خرجو من الجهاز والشاب بتاع الامن واقف وخايف من رده فعل صقر
صقر .....اما حد يطلبني تعرفني مش تتصرف من دماغك و مفيش واحده هتقول انها مراتي كدب
الشاب ....اسف يافندم انا بس كنت بنفذ الاوامر وانا متأسف لحضرتك يادكتوره
ملك....مفيش حاجه حصل خير
صقر اتحرك بالعربيه وبعد مده كانو وصلو البيت
وعمر كان خارج من اوضته و اول ماشاف بباه داس علي زرار الكرسي واتحرك بسرعه علي صقر وخبط الكرسي في رجل صقر
ملك....حاسب يا عمر
عمر باحراج ....اسف اصل متعود اجري عليه اول ما يقعد فتره مش يجي البيت
صقر نزل لمستوه وحضنه.....حبيبي عامل اي
عمر .....كويس انت كويس
صقر.....الحمدلله
عمر .....واحشتني اووي انت زعلان مني
صقر.....انا مين قال كدا بس
عمر.....عشان اتكلمت معاك و
صقر....لا يا حبيبي انا كان عندي شغل بس وانت عارف بقي
عمر ابتسم ....ماشي
صقر....انا هطلع انام بقي عشان تعبان جدا وهبقي انزل اقعد معاك نتكلم
عمر....اوكي
صقر سابه.وطلع اوضته يفكر في اللي جاي هيكون اي
الايام بتعدي علي كل وكل واحد في حياته
+
تستمر القصة أدناه
في الجامعه
مكه....انا هروح
جويريه ....لي يابنتي
مكه....عادي
جويريه....علي فكره الامتحانات قربت وانسي كلب البحر دا بقي عشان مش هينفعك تجهالي خالص كانه مش موجود.فاهمه وبعدين احنا رايحن النادي النهارده والمعجزه التي لاتتكرر ملايكا هتكون معانا
مكه....بس
جويريه .....انا جتلي فكره انا هكلم ملايكا تعدي علينا وتنتظرنا بره ولو قربلك هي هتعمل معاه صح
مكه....بس
جويريه ....تعالي بس
جويريه اتصلت بملايكا وردت عليها
ملايكا....اي جويريه
جويريه.....الحمدلله وانتي دا طبيعي
ملايكا ضحكت.....عامله اي
جويريه....كويسة عرفت من ملايكا انك جايه النادي
ملايكا.....اه
جويريه.....عايزه منك خدمه ياعسليه
ملايكا....خير
جويريه.....تيجي الجامعه ممكن
ملايكا....اشمعنا
جويريه.....انتي عارفه بقي حوار مكه والدكتور دا وانا مش عايزه حد من شباب يدخل لكن انت اعقل فاهمه قصدي
ملايكا....هوبيضايقها يعني
جويريه ....اه
ملايكا.....انتم هتخلصو امتي
جويريه .... كمان ساعتين
ملايكا.....اوك سلام
جويريه....سلام
مكه....اي
جويريه ....جايه يالا
مكه .....علي فكره المحاضره ابتدت انا خايفه يطردنا هو بيرفض يدخل حد بعده انتي عارفه
جويريه.....هو اللي داخل بادري يالا
جويريه ومكه رايحين للمدرج ولاحظو ان فيه طلبه رفض انهم يدخلو
مكه......بلاش ياجويريه مش عايزه يحرجنا
جويريه......تعالي بس
جويريه اخدتها ودخلت المدرج زياد بيتلفت يشوف مين دخل كان مكه وجويريه بقي واقف مش عارف يعمل اي
جويرية.....ممكن ندخل يا دكتور
زياد.....احممم اتفضلو
جويريه ومكه دخلو وقعدو والكل مستغرب ليه وافق انه يدخلهم مع انه لسه مانع طلابه من.دخول
زياد...بس الصوت ورا
زياد ابتدا يشرح وعينه علي مكه في كل حركه ليها ودا مضايقها لانها حاسه انها محاصره منه
واخيرا خلصت وخرجو من المدرج وهو كان وراهم
زياد.....مكه مكه استني
جويريه بتدور علي ملايكا بعنيها وبتتمني تكون جت ولامحتها جايه عليهم
مكه ....نعم
زياد.....كفايه يامكه بقي انا فعلا محتاج اتكلم معاكي من فضلك اديني فرصه تانيه
ملايكا.....ولافرصه واتفضل بقي اتكل من هنا
زياد....افندم انتي مين
ملايكا......انا الملازم ملايكا صقر المنشاوي مخابارات اهلا بحضرتك
زياد....اهلا
ملايكا......ياريت. بقي تشوف شغلك دا لو خايف علب مستقبلك عشان لواتعرضتلها تاني هتزعل مني واخدتهم ومشيت
جويريه......الله علييكي ياملوكه ياجامد
ملايكا عنيها كانت علي مكه بتشوف رده فعلها اي
ملايكا....هو عايز منك اي يامكه
مكه.....يشرحلي اللي حصل
ملايكا....وانتي رايك اي
مكه....ها
ملايكا.....ولاحاجه اركبو
+
صقر كان قاعد في مكتبه بيتابع شغله وجاله رساله من رقم دولي والغريب فيها انا كانت مكتوبه بالفرنكو مقلوب
صقر كان مستغرب الرساله ومش فاهمها وسمع خبط علي باب
صقر وهوماسك الموبايل ....ادخل
عدي خل.....صقر بيه انا كنت
عدي لاحظ ان صقر مركز اوي في الموبيل
عدي......صقر بيه
صقر انتبه .....بتقول حاجه ياعدي.
عدي .....هو في حاجه يافندم
صقر......شوف كدا رساله دي لغه اي دي
عدي مسك الموبايل واستغرب..... مش عارف
صقر......هو انا بتكلم كذا لغه بس دي انا اول مره اشوفها
عدي......استني كدا يافندم دا فيها فرانكو
صقر.....يعني اي فرانكو دا
عدي.....دي طريقه كتابه ربط مابين االعربي والانجليزي بس في حاجه غلط في كتابه
وابتدا يركز اكتر ....بالمقلوب
صقر.....يعني اي
عدي....يعني النهايه بدل النهايه
تستمر القصة أدناه
صقر .....افندم.
عدي .....اقصد.يعني حضرتك اسمك صقر الرساله مكتوبه رقص فهمت قصدي
صقر....اممممم وبعدين هي من مين الرساله ديي
عدي.....مش عارف مش ظاهر اسم
صقر.....وقواعد الطريقه دي اي
عدي قاله الحروف اللي بتتبدل وسابه وخرج
وصقر ابتدا يقراء الكلام بصعوبه بس في الاخر قدر يترجم.الكلام وكان مضمون الرساله
((استاذ صقر انا بتاسف ليكم كلكم واتمني انكم تقبلو اسفي دا اسم دكتور ###معروف في الارجنتين ابعت لي اشاعات عمر بس ياريت يكون بطريقه بعيد عنك انت او اسرتك وهو هيساعدك ماتقلقش وسفرك يكون في سريه تامه )))))
صقر كان بيقرا الرساله وهو مش فاهم حاجه مش فاهم مين دا ولا مين اللي بيكلم وصقر بحث عن اسم الدكتور واتاكد انه دكتور معروف جداا وكل بياكد بكفئته وبعت باطريقته حالت عمر وانتظر رد الدكتور
5
عدي خرج من مكتب صقر دخل مكتبه وكمل شغله
ملايكا رجعت من مهمتها ومعاها موبايل وحاولت كتير تفتحه لكن معرفتش
يوسف.....اي سبع ولاضبع
ملايكا.....عايزه حد بيفهم في الموبايلات يفتح الزفت دا
يوسف.....في حاجه مهمه
ملايكا.....معرفش بس ليه
يوسف.....لان لو اتفتح كل حاجه هتتمسح من عليه لكن لو في مهم يبقي عدي هو اللي هيساعدك
ملايكا....متاكد
يوسف ......عيب عليكي
ملايكا كانت متردده تروح ولالاء
يوسف.....انتي اللي محتجاه
ملايكا.....طيب روح ليه انت
يوسف.....وانا مالي وبعدين انا مش فاضي سلام
ملايكا فكرت واخر مازهقت راحتله وخبطت
عدي.....ادخل
ملايكا دخلت وكانت مش عارفه هتفتح الموضوع اذاي معاه وعدي كان مركز في الورق اللي في ايده وهي افتكرت انه بيتجاهلها
ملايكا......انت
عدي رفع عينه من الورق .....ملايكا في اي
ملايكا......انت بتعرف في الموبيلات
عدي....ايوه لي
ملايكا......افتحلي دا
عدي.......طيب انتي بتتكلمي كدا لي
ملايكا......هو انا كدا وبعدين يالاعشان انا مش فاضيه
عدي ....ولا انا
ملاييكا.....يعني اي
عدي....... مش فاضي انا كمان وسابها وبص في الورق
ملايكا.بعصبيه ......اناغلطانه اني جيت لواحد.ذيك
عدي.....انا مطلبتش منك تيجي انتي اللي محتجاني مش انا
ملايكا.....ماشي انا هفتحه بطريقتي
عدي......اوك ابقي اقفلي الباب وراكي وانتي خارجه
ملايكا خارجت من مكتبه وهي متغاظه منه ونفسها تولع فيه وعدي مبتسم انه ضايقها
ملايكا دورت كتير واغلب الناس اللي بيشتغلو معاها رشحو ليها عدي
ودا بيعصبها اكتر
الايام بتعدي ويبقي الحال كما هو عليه
يونس رايح الشركه اللي شغال فيها عشان يشوف اي رحلات اللي عنده وموبايله رن برقم رائد
يونس....رائد باشا واحشني
رائد.....عامل اي ياونس
يونس....تمام انت اي اخبارك
رائد.....كويس عايزك في خدمه
يونس....عنيا
رائد......جيسي هتيجي من امريكا كمان يومين
يونس.....حمد لله علي سلامتها بس جيسي مين
رائد.....بنتي يايونس ركز معايا
يونس.....بنتك اااه افتكرت ايوه وبعدين يعني
رائد.....انت عارف ان خالتها خادتها وسافرت امريكا بحكم انها معاها جنسيه الامركيه والبنت عايزه ترجع انا مخلص كل الاجراءات بس عايزك تكون معاها وانت كا طيار الاجراءات هتكون اسهل لو مش هعطلك عن شغلك
يونس.....انا حقيقي معرفش اي الشغل اللي عندي اصلا بس ماتقلقش لو حتي انا معرفتش هشوف حد
رائد.....يونس انا مش هامن عليها غير معاك وانا عندي ظروف في شغلي مش هعرف اسافر
يونس حس ان فيه حاجه غلط .... حاضر ياعمي هروح اجيبها هي طيرتها امتي
رائد..... شكرا يايونس انا مش عارف اقولك اي
يونس .....مفيش حاجه
رائد .....طيرتها هتتحرك بعد بكرا من امريكا
يونس....هو انت عايزني اجيبها من امريكا
رائد....امال انا بقول اي هو انا مش هعرف احمي بنتي يايونس وهي هنا
يونس ....اها خلاص تمام هشوف كدا ومتقلقش
يونس قفل ودخل الشركه وهو مش فاهم حاجه وهو ماشي شاف عامر واقف مع بنت بيتكلم معاها واما وصل عندهم اتصدم انها بنت صاحب الشركه
يونس.....هاي
جاسمين ....هاي كابتن هكلمك تاني ياعامر باي عن اذنك ياكابتن
يونس. ...اي دا
عامر ......في اي
يونس .....اي اللب بيحصل دا
عامر.....ولاحاجه وسابه ودخل مكتبه ويونس دخل وراه
يونس......انت اي علاقتك بالبت دي
عامر......مفيش علاقه هي بتكلمني وانا برد عليها مش اكتر عادي انت مكبر الموضوع لي
يونس......عامر اتكلم عدل
عامر.....انا مش فاهم انت مكبر الموضوع ليه
يونس .....عشان مش فاهمك بقالك فتره متغير
عامر ضحك......اصل عجبتني الفكره الواحد يهزر شويه ويفك عادي يعني
يونس مسكه من هدومه......انا لولمحتك واقف مع واحده هخلع عينك والدبله اللي في ايدك دي
عامر زق ايده.....خلي حد غيرك انت يتكلم اذا كنت مش عارف كل بلاويك يا صاحبي
يونس ......عامر
عامر....نعم
يونس.....بلاش الاسلوب دا معايا انا عشان ملتزعلش مني
عامر .....انت عامل حوار مش عارف لي
يونس .....انا مش هعيد كلامي تاني
يونس سابه وخرج وعامر متابعه .....صدقني يايونس دي اكتر فتره انا محتاجك فيها بس انت شايفني خطيب اختك مش صاحب عمرك
يونس رتب رحلته ورجع البيت عشان يجهز شنطته
صقر.....انت مسافر ولا اي
يونس .....اه وحكاله اللي حصل من رائد
صقر.....اها مهو قالي انها راجعه
يونس.....طيب مش غريبه انا اسافر اجيبها ليه وهو لي مايسفرش
صقر.....عشان خالتها هي اه مصريه بس طول عمرها عايشه ف امريكا واتجوزت واحد امريكي وحده الجنسيه وهي عايزه تشغلها في حاجات مشبوها وهي صغيره لسه ف رائد اقنعها تنزل مصر فهمت بس لوظهر في صوره هيروح قي داهيه عشان منصبه ووجوده هناك هيعمل بلبله
يونس .....ماشي
صقر......خلي بالك من نفسك ومنها
يونس ......حاضر سلملي علي كل امايرجعو بقي سلام
يونس خرج من البيت وطلع علي مطار وبعد مده طويله كان وصل امريكا
ودخل الاوتيل وكلم جويريه
جويريه.....انازعلانه منك
يونس .....صدقيني غصب عني بس كان لازم اسافر في اسرع وقت المهم طمنيني وردتي عامله اي واخبار المزاكره اي
جويريه......تمام
فضلو يرغو شويه ونامو
يونس صحي عمل روتينيه اليومي واستعد وكلم رائد وقاله انه جيسي سبقته علي مطار
يونس اتحرك علي مطار وكان واقف مش عارف يروح فين ولا عارف شكلها اي وسمع حد.جنبه بينادي عليه
.......كابتن يونس
يونس اتلفت وكانت بنت جميله جداا وعيونا رمادي وكانت جميله جداا وجملها يلفت النظر
يونس....افندم
.....انا جيسي رائد
يونس ......انتي
يونس فهم كلمه رائد انه مش هيامن عليها غير معاه لانها فعلا جميله اووي وهو نفسه اتسحر بجمالها